Dåligt bemötande av Taiga

Jag måste berätta om en internet beställning jag gjorde för ett tag sedan.
Vilka rättigheter har jag?

På internet beställer jag en utgående produkt som kostar 500:- och den nya kostar 2000:- så jag tyckte det var ett bra pris. Att produkten var utgående framgick inte mer än att samma produkt fanns även som 2.0 modell.

Jag får ett ordererkännande direkt på min beställning inom någon minut.*

Efter två veckor ringer jag och frågar efter min beställning. Svaret var "oj då har du inte fått besked om att den produkten inte finns". Jag visar mitt missnöje på ett mjukt sätt. Sedan tar jag mitt ordererkännande svarar på mail och berättar mitt missnöje igen och samma kalla svar. " du har ju redan fått svar att produkten inte finns".*

Vilket ansvar har ett företag för sina ordererkännanden? Att det kan bli fel det fattar även jag men jag skulle inte som leverantör vara så kall i mitt bemötande.

Jag har köpt många kläder från Taiga och är mycket nöjd med produkterna men nu känns det inte lika roligt att bära deras logga.

Beställde en jacka från Outnets rea. Nu funkar det så att lagersaldot uppdateras eftersom man beställer. Efter min order uppdaterades varan som slut. Även här får jag ett ordererkännande.
Efter några dagar får jag ett mail att "min" jacka tyvärr var slut då det var en differens i systemet.

Jaja shit happens, sen så står det i princip hos alla företag i det finstilta att varor kan ha tagit slut.

I elektronik och resebranschen så annonserar de ju i princip alltid ut varor som inte existerar för att locka till sig kunder.

Ordererkännande

I elektronik och resebranschen så annonserar de ju i princip alltid ut varor som inte existerar för att locka till sig kunder.

Ja visst kan det bli fel det vet även jag. Men man har ett ansvar för sina fel. Min reaktion var mer över det kalla svaret. Jag skulle försöka få med mig min kund genom att erbjuda en annan produkt för en besviken kund är inte bra. Eller erbjuda den dyra likvärdiga produkten till ett bra pris. Här var det bara "så är det".

Men rent juridiskt så är ett ordererkännande bindande vad jag förstår. Måste gå att hävda falsk marknadsföring eller?

Det har även dykt upp ett svar att det var ett elektroniskt fel. Jo jo det är ok men jag har likväl blivit lurad.

Detta problem var uppe för behandling för något år sedan i ett konsumentprogram på TV. En person som var kunnig på juridiken inom området menade att om butiken skyltar med attraktiva
priser på varor som i praktiken inte finns att tillgå, så har du som konsument rätt att kräva att
få köpa en motsvarande vara till det pris som angavs i annonsen.

Kommunerna (de flesta i a f) har konsumentvägledare dit du kostnadsfritt kan vända dig för
att ställa frågor och få råd. Ring kommunens växel så kopplar de dig. Det är bra om du först
rådfrågar dem så du verkligen vet att du har rätten på din sida när du börjar bråka med företaget.

Viktigt är att du sparar ALL korrespondens (mejl, orderbekräftelser etc.) mellan dig och företaget/butiken! Denna utgör ditt "bevismaterial". Har du sparat den aktuella annonsen är
det såklart ett stort plus.

Lycka till!

Jag råkade nyligen ut för ungefär samma sak när jag köpte en vara som var kraftigt nedsatt och en utgående årsmodell från en webshop. Jag betalade med kort och fick en orderbekräftelse med ordernr, mina personuppgifter, det angivna priset och dessutom en uppmaning att spara bekräftelsen då den tillsammans med min betalningsbekräftelse utgjorde kvittot på köpet.

Jag väntade några dagar men inget verkade hända med leveransen. Jag kunde inte spåra paketet. Då tog jag kontakt med säljaren som menade att han hade tänkt höra av sig till mig då varan var slutsåld och att deras lagersaldo på hemsidan inte uppdateras automatiskt. Jag kände mig en aning blåst, fast jag höll det för mig själv. Säljaren började först erbjuda andra varor istället för att återbetala mina pengar. Dessa varor var inte alls lika förmånliga som den jag faktiskt hade köpt, så jag krävde att pengarna betalades tillbaka. Det tog ca 2 dagar sedan fanns pengarna på mitt konto igen.

Möjligen kunde jag åberopat ARN 2007-8330:
"ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp
Konsumenten beställde Internetabonnemang och modem via Internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen. Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel.

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt. Kontakta ARN för mer information om fallet."

Men, det som hände var att mina pengar fanns utom räckhåll för mig under en dryg veckas tid och varan jag hade beställt var inte livsviktig. Jag tycker om möjligheten att kunna köpa varor över internet. Att försöka kräva att säljaren i mitt fall skulle erbjuda den nya årsmodellen av produkten till utförsäljningspriset känns inte sjysst. Ändå blev jag lite sur, jag hade ju missat möjligheten.

När det handlar om företag som sätter det i system att locka med varor som inte finns tycker jag att man skall agera om man har förlorat något på det.
/daniel

Det kan knappast vara så att ett företag kan förpliktas att leverera något som inte finns. Och det handlar inte heller om ett företag som sätter i system att locka köpare med varor som inte finns.

Att bli besviken är inte heller någon rättslig grund...

//J

Det kan knappast vara så att ett företag kan förpliktas att leverera något som inte finns. Och det handlar inte heller om ett företag som sätter i system att locka köpare med varor som inte finns.

Att bli besviken är inte heller någon rättslig grund...

//J

Nä, jag blev inte sur för att ha missat möjligheten att på rättslig grund kunna kräva något. Jag blev besviken över att ha missat tillfället att göra ett kap.:)

Vilket gnäll! Skaffa lite hud ffs. På vilket sätt är bemötandet dåligt? Att det är 'kallt'? Skärpning.

Kallt

Vilket gnäll! Skaffa lite hud ffs. På vilket sätt är bemötandet dåligt? Att det är 'kallt'? Skärpning.

Skärpning!
Ett ordererkännade ser jag som bindande avtal.
(Hur hunden kommer in i bilden fattar jag inte men du har säkert en logik i det)
Att då bara säga att avtalen upphört det ser jag som kallt och illa bemötande av sina kunder.
Gnäll, jo man är ju från Närke.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg