Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation

Jag håller med jämför närliggande Stuor Reitavagge och Kaskasavagge, samma namn från Vistas till Tjäkta. Eller varför inte parallelldalen Singivagge.

Stuor Reidavaggi viker av på samma sätt vid Nallostugan, men här har man valt att skriva ut namnet två gånger för att göra det tydligt att det är samma namn på båda delarna av dalen.

Bilagor

• Skärmavbild 2019-03-01 kl. 19.00.26.jpg
    Skärmavbild 2019-03-01 kl. 19.00.26.jpg
    65.5 KB · Visningar: 329
Tror inte man ska dra för stora växlar av hur många gånger lantmäteriet skriver ut ett namn. Det är en person som pillat dit namnet en, två eller tre gånger. Hade de klart och tydligt skrivit ett annat namn så hade det ju varit lite annorlunda.

Men ta tex Pastavagge, står utsatt en gång, och den dalen har det namnet från ena änden till andra, inte bara till vattendelaren. De små tvärdalarna är dock utsatta med egna namn.

Eller räknas det som samma dal hela vägen till Singi?

Precis som flera andra så anser jag också detta. Att en dalgång skulle byta namn nånstans på mitten kan jag inte minnas att jag stött på (har i och för sig inte letat dock).

Tryckta papperskartor ligger steget efter Lantmäteriets webb, så om det skiljer ska man lita på detta:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

När jag zoomar in ett snäpp till på den så dyker upp namnen Láddjujohka och Láddjubahta till vänster om Láddjuvággi. Vid namnet Láddjubahta är vi inte långt från vattendelaren och att mynningen av dalen ner mot Singi skulle byta namn finns ju absolut ingen anledning till.

Tror inte man ska dra för stora växlar av hur många gånger lantmäteriet skriver ut ett namn. Det är en person som pillat dit namnet en, två eller tre gånger. Hade de klart och tydligt skrivit ett annat namn så hade det ju varit lite annorlunda.

Håller med till 100%.

Men ta tex Pastavagge, står utsatt en gång, och den dalen har det namnet från ena änden till andra, inte bara till vattendelaren. De små tvärdalarna är dock utsatta med egna namn.

Jag är inte inne på att det är vattendelaren som skiljer dalen, den ligger ju ganska nära Singi och därifrån är det inte mycket dal kvar. Jag är inne på att dalen delar upp sig i minst två-tre nya dalar. Den som skulle vara mest rakt fram är inte dalen mot Singi.

Passtavagge är ju bara en och samma dal hela vägen.

Calazo har på sina nyare kartor namnet Laddjubatha som namn på dalen. Lantmäteriet har det som namn på sjöarna.

Bilagor

• vaa%IMQ%Q9ic5YVk8sZ8fQ.jpg
    vaa%IMQ%Q9ic5YVk8sZ8fQ.jpg
    54.8 KB · Visningar: 310
Jag är inte inne på att det är vattendelaren som skiljer dalen, den ligger ju ganska nära Singi och därifrån är det inte mycket dal kvar. Jag är inne på att dalen delar upp sig i minst två-tre nya dalar. Den som skulle vara mest rakt fram är inte dalen mot Singi.

Passtavagge är ju bara en och samma dal hela vägen.

Nja den delar inte upp sig i 2-3. Det kommer 2 sidodalar. Dels en från Kitteldalen, men även Singivagge. Ser man då tex till höjden så ligger singivagge 200 meter högre än övre delen av Ladjovagge, som ligger mindre än 100 meter högre än sista bron på leden

Bilagor

• ladjo.jpg
    ladjo.jpg
    42 KB · Visningar: 301
Enligt samisk ordbok betyder bahta bakända. Så frågan blir om det är bakändan på dalen eller jokken. Båda blir logiska.

Det måste vara bakändan på dalen. En jokk har väl ingen bakända? ;) Och även om LM skulle placera namnet nära en sjö så kan man väl omöjligen tolka det som att det skulle vara ett sjönamn.

Det måste vara bakändan på dalen. En jokk har väl ingen bakända? ;) Och även om LM skulle placera namnet nära en sjö så kan man väl omöjligen tolka det som att det skulle vara ett sjönamn.

Blå text symboliserar namn på vatten, annars ska den vara svart. Någon ordning får det vara på kartografin!

Jag upptäckte just att på LMs karta är texten blå tills man zoomar in tillräckligt, då byter den till svart, så de verkar inte ens veta själva vad den ska vara.

Blå text symboliserar namn på vatten, annars ska den vara svart. Någon ordning får det vara på kartografin!

Jag upptäckte just att på LMs karta är texten blå tills man zoomar in tillräckligt, då byter den till svart, så de verkar inte ens veta själva vad den ska vara.

Denna digitala värld! Där har LM säkert slarvat med färgerna som du skriver. Jag tänkte inte ens på färgerna. Med samiska är det ju så att namnen är beskrivande, så att den som hör ett namn ska veta vad man ska titta efter i naturen. Namnen uppfanns ju långt innan det fanns någon karta. Och fick man en instruktion om att gå till "Láddjubahta" så var det väl ingen som tittade efter nåt med vatten. Särskilt inte om man börjat gå i dalen österifrån... ;)

Denna digitala värld! Där har LM säkert slarvat med färgerna som du skriver. Jag tänkte inte ens på färgerna. Med samiska är det ju så att namnen är beskrivande, så att den som hör ett namn ska veta vad man ska titta efter i naturen. Namnen uppfanns ju långt innan det fanns någon karta. Och fick man en instruktion om att gå till "Láddjubahta" så var det väl ingen som tittade efter nåt med vatten. Särskilt inte om man börjat gå i dalen österifrån... ;)

Eftersom jag nu letar med förstoringsglas så har jag kollat min papperskarta från Lantmäteriet från 2003 och texten var blå redan då. (Och, ja, jag har skickat förbättringsförslag till LM).

Det var ju just det där att namnen är beskrivande och att de ofta hänger ihop som gjorde att jag inte tyckte att det var riktigt logiskt att den hette Laddjuvaggi hela vägen. Att den heter Laddjuvaggi där Laddjujavri ligger stämmer med logiken, på samma sätt som många andra vaggi heter samma som berget bredvid.

Bakändan skulle ju kunna vara slutet på Laddjujohka också och därmed vara logiskt att det var just vattnet.

Nu var det flera år sedan jag var där och jag har aldrig gått från Kebnekaisehållet men jag antar att känslan när man kommer dit är att dalen tar slut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Rekå dalen Fjällvandring 1
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 14
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg