Blir det automatiskt mera pengar till underhåll av broar och leder om färre vandrar?
Hej!
Jag tycker att antalet vandrare som börjar gå kan begränsas per dygn. PCT släpper t ex ut 50/dygn om jag minns rätt, för att hålla nere slitaget. Om du upplevt t ex Fjällräven Classic med upp mot 2000 vandrare som drar fram så finns det skäl att pröva begränsningar på delar av leden som redan är hårt slitna. Det blir även lättare för stugvärdarna att hantera flöden och andra vandrare ges möjlighet till övernattning mm i stugorna.
Jag tycker att en nationell led skall samlas under 1 organisation. Om du t ex vandrar från Sälen till Abisko så märker du skillnad mellan de olika länen hur olika de vårdar/utvecklar/marknadsför leden. Skillnaden beror på anslagen respektive länsstyrelse ger till lederna. I Jämtland saknas det broar på flera leder, och en del leder har t o m stängts. Det innebär att vandrare utsätts för risker då det inte alltid finns info om t ex saknade broar. Erfarna vandrare kanske kan hantera det, men med nuvarande system blir fjällvandring exkluderande på grund av anslagen, och det vill vi väl inte?
Med 1 organisation kan ledunderhållet styras dit det behövs för tillfället. Bättre leder borde öka antalet vandrare, vilket inte minst boende och företagare längs leden säkert välkomna. Vad tycker du?
Benny