Dags att pensionera tamojen?

Inget är gratis...

"Stödjer du projektet med 130 kr ($20) så får du en "HotFingers"," Du menar Väl få köpa en! Finns på Ikea för några kottar som man kan klippa till i rätt storlek... ;)

Detta konceptet borde Saab använt... (stödjer du oss med 200 000 kr så får du en Saab) hehe

Mvh troswe

Tycker inte att den ersätter någon funktion och absolut inte tamojen. Fasta handtag har jag inga problem att ta i utan mellanlägg.

Man packar ju oftast gaspatronen i kastrullen och kan förvara ev. småsaker i det uppkomna utrymmet utan extra anordningar (dessutom skulle "locket" behöva finnas i flera olika storlekar).

Som ersättning för "tamoj" funkar varken vantar elle fiffiga silikonsaker för mig - "tamojens" huvudsakliga funktion är att hålla fast grytan med ena handen, medan jag rör om i den kokande maten med den andra. Och då vill man ha lite distans till både kastrullen och gaslågan ;).

De mer fanatiska gramjagarna kan ju byta ut den ordinarie "tamojen" mot den som hör till Minitrangian - den väger 18 g och är faktiskt mer funktionell i och med att den går att klämma fast under kastrullens kantvulst.

När man flamberar i locket/stekpannan och lågorna är 40-50 cm vill åtminstone inte jag lyfta locket/stekpannan med en fjuttig grytlapp.

Flambering tillhör livets höjdpunkter

Per

Märkligt vad vissa biter till när dom ser nya idéer...

Som jag kör mitt kök (MST Pocket Rocket + kastrull från mini-Trangia) skulle jag inte vilja använda prylen som grytlapp. Däremot vore det inte helt fel att kunna förvara saker under gasbehållaren; min kastrull är ganska full. Skulle nog kunna tänka mig att köpa i ett senare skede.

"De mer fanatiska gramjagarna kan ju byta ut den ordinarie "tamojen" mot den som hör till Minitrangian - den väger 18 g och är faktiskt mer funktionell i och med att den går att klämma fast under kastrullens kantvulst."

Vilken fördel ger "klämma fast under kastrullens kantvulst." mot att låta den vanliga tagen hänga på kanten? Eller är det vid transport du menar? (Viktfördelen är jag med på)

Den där mojängen kan ju vara bra till annat också, t.ex för att undvika att gastuben glider på underlaget i vissa lägen, eller för att isolera mot kyla underifrån om man på en stenhäll t.ex.
Säger inte att nån av de här funktionerna motiverar ett inköp, men ändå...

Jag har hittills aldrig saknat en silikongrytlapp i skogen faktiskt. Tamojen känns lika färdigutvecklad som potatisskalaren och gör jobbet bäst. Att motivera ~100 spänn tycker jag är jättesvårt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 Tamojen lättborrad... Kök och brännare 39

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg