Dags att pensionera tamojen?

Off topic:
(...) Vilken fördel ger "klämma fast under kastrullens kantvulst." mot att låta den vanliga tagen hänga på kanten? (...)
Den fastklämda mini-tamojen sittter fast lite bättre. Håller med om att fördelen är marginell ;). Största anledningen för mig att gå över till mini-tamojen var att den råkade packa bättre i mitt lilla köks-combo. Den är också lite lättare att hålla ren.

On topic: jag tilltalas också lite av trådens silicon-tingest i dess funktion som "burklock", då gärna även i en storlek som passar 100 g-behållaren.

En utveckling av produkten skulle kunna vara, att silicongrejen utförs som en liten "blåsa", som kan fyllas med hett vatten och i fyllt läge passar den konkava patronbotten. Då fick man kanske lite lagom värmning av gaspatronen när det är kallt och slapp tjafsa med hand/kropps/sovsäcksvärmning ;).
Varsågod kära tillverkare - jag bjuder på idén, och fixar ni detta så lovar jag att köpa prylen ;)

@ Anders B: Jag har också minimalisten och den lilla nypan. Den är ju ganska bra, men upplever inte du att man ändå bränner sig på ångorna från katrullen ganska ofta?

Jo, den är väl inte i samma klass som en riktig tamoj med handtag, men en kompromiss för att lyfta kastrullen och sätta den i neoprenfodralet. Till det tycker jag att den duger. Minimalistköket är ju typ det gulligarste jag har i outdoorkategorin som rymmer både 100g gas, kovea supalite, "grytlappen" samt en foon eller vad de nu kallar den :)

Primus griptång

Trådkaping
Hur står sig Primus griptång
X_PRIMUSHAND.jpg

mot Trangias tamoj?

I egenskap av cyklist/ kajakpaddlare är vikten oväsentlig, utan det är funktionen som är det väsentliga för mig.
Per

Jag skulle gärna se en tamoj gjord i kanske 0,8 mm plåt istället för de 2-3 mm det är idag. Förstår inte varför den är gjord i sån enormt tjock plåt.

Det där lät intressant! Hur är den slipad menar du? Har du slipat upp en struktur så tamojen fungerar som plån?

Jag tolkar hans inlägg som att han kan greppa en tändsticka med tamojjen och kan tända den mot ett vanlgit plån på tändsticksask men det var inte otvetydigt.
Ser också fram emot en bild.
Att slippa ta av vantarna kan vara en fördel i stark kyla - men å andra sidan är det också dumt att i onödan hålla i metall i sådan kyla. Femfingers tunna "fippelvantar" gärna vindtäta ( t ex s k löparvantar) är bra under tjock-tummvantarna när det är bistert ute.

/Patrik

Formatet som min Iphone sparar videos i är inte flickr kompatibla så jag får beskriva istället. Jag har bara slipat tagen så att den går att öppna (även när den fryst ihop av is) med vantar. Jag gjorde det genom att innerprofilen är längre än ytterprofilen samt att innerprofilen är tunnare längst ut så att man kan klämma om mojen så att den öppnar sig.

Sen är den slipad så att det är lättare att greppa en tändsticka med fel ände. Man skjuter upp tändsticksasken och klämmer fast stickan mellan handtagets skänklar på kortsidan. Sen kan man med säkert avstånd från vantarna slå igång stickan och nå långt ner i Tangiakök och Optimus Hiker även med mycket tjocka vantar. Mycket bra för mig som kan behöva en halvtimma för att återställa mina händer efter att ha tagit ut dem i sträng kyla. (Kallare än +13 grader). Om de någonsin blir varma.

Trådkaping
Hur står sig Primus griptång
X_PRIMUSHAND.jpg

mot Trangias tamoj?

I egenskap av cyklist/ kajakpaddlare är vikten oväsentlig, utan det är funktionen som är det väsentliga för mig.
Per

Har båda. Den är funkis och nästan lite overkill med de två gummihättorna. Den går dock inte att tända tändstickor med. För sommarturen har den fungerat bra. Har även skopat snö och sköljt i forsar med den. Kastrullen blev dock deformerad men det hade den blivit även med Trangias. Var inte så van med lättviktsutrustning. Trangias gamla kastruller går att klubba en isbjörn med...

För att man skall kunna ta vatten i en fors med största kastrullen utan att den viker sig...
med flera rena hållfasthetsrelaterade skäl. En tamoj i 0,8mm aluminium (även om det är någon styv stark legerings-variant som DurAl) skulle se ut som ett taffligt skämt till tamoj efter några försök att använda den i fält. Som om ovan nämda isbjörn hade försökt tugga på den t.ex...

Hade det gått - så hade någon tillverkare redan gjort det. Råmaterial är en kostnad, och i dagens värld inget man lättvindigt 'bjuder på'.

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att ett framfräst verktyg ur ett block titanlegering skulle kunna komma ner i så tunna (och tunnare) tjocklekar i delar som inte utsätts för annat än draglast - men jag är MYCKET MER ÖVERTYGAD om att ingen av oss skulle vilja betala kostnaden för att vinna de få grammen. Vi är nämligen långt inne på kostnadsnivåer som till och med rymdindustrin numera duckar för här...

Tror dät finns lite mer marginaler än så i den klassiska designen. Tamojen till MInitrangian (stål) väger 18 g och går visst att hämta vatten i en fors med :).

med flera rena hållfasthetsrelaterade skäl. En tamoj i 0,8mm aluminium (även om det är någon styv stark legerings-variant som DurAl) skulle se ut som ett taffligt skämt till tamoj efter några försök att använda den i fält. Som om ovan nämda isbjörn hade försökt tugga på den t.ex...

Jag har byggt en egen tamoj i 0,5 och 1 mm aluminiumplåt och den håller alldeles utmärkt för en full 0,8-liters trangiagryta (det är grytan som normal hör till mini-trangia). Den är dock lite enklare konstruktion än trangias så den är lite instabil i sidled.

tamoj.jpg

Den yttre delen här är alltså 0,5 mm plåt och biten i mitten är 1 mm.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 Tamojen lättborrad... Kök och brännare 39

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg