NUI; sa:Bamba; sa:Om man bara skall vandra och turen går norrut skulle jag inte rekommendera att starta från Vuoggatjålme. Guoletisjaure betydligt bättre. Sieldutleden från Vuogga är visserligen bra ur fiskesynpunkt, men vandringsmässigt sett rätt tråkig och ställvis snårig björkskogsvandring. Från Guoletis kommer man direkt upp på kalfjället. Till både Guoletis och Vuoggatjålme kommer man med buss (Silverexpressen) om man inte har tillgång till bil. Något som också kan rekommenderas är leden från Guoletisjaure söderut mot Guijaure (eller start från Graddis). Fin lättvandrad terräng, ca 2 dar och sgs folktomt. Från Guijare kan man fortsätta söderöver mot Nasafjäll och Laisdalen eller och ta sig över till Norge och E6:n. Har aldrig gjort Norge-svängen själv, men enligt kartan är det bara ca 1 mil till landsvägen från Nasa. Skulle också vara möjligt att från Nasa fortsätta vidare mot Ammarnäs eller Tärnaby via Norge.
Det kan nog vara en smaksak. Jag har inte gått annat än Sildutdalen och jag är ingen fiskare, men jag tyckte den var väldigt fin. I de nedre delarna passerar man det gamla fjällhemmanet Örnberg. Det ligger fint och man kan låta tankarna vandra en stund kring hur människor levde sitt liv där.
Mellersta och övre delen av (björkskogen) i Sildutdalen var väldigt fin. En sluttning vid leden innehöll ca 5 fina små vattenfall. Är man botaniskt intresserade så är det här också väldigt rika marker. Men Grundsten beskriver det som vanligt på ett utmärkt sätt i Vandra Kungsleden.
Jörgen
Håller med, Sieldutvagge är mycket vacker, lite Rapaselskänsla faktiskt. Jag såg många spår och klev vid ett tillfälle nästan rakt in i två stora älgar som betade vid kanten av stigen. Najs .
Ikesjaures sandstränder är också något att se!
Själv vek jag av ovanför Mavas och gick NO i en sväng tillbaka mot Vuogga. Landet som gud gav Kain, kallar Grundsten det kaos av block och små sjöar som möter vandraren där...Klart läckert om man vill se ödemark men svårframkomligt...
//J