Dags att börja drömma...

Bamba; sa:
Om man bara skall vandra och turen går norrut skulle jag inte rekommendera att starta från Vuoggatjålme. Guoletisjaure betydligt bättre. Sieldutleden från Vuogga är visserligen bra ur fiskesynpunkt, men vandringsmässigt sett rätt tråkig och ställvis snårig björkskogsvandring. Från Guoletis kommer man direkt upp på kalfjället. Till både Guoletis och Vuoggatjålme kommer man med buss (Silverexpressen) om man inte har tillgång till bil. Något som också kan rekommenderas är leden från Guoletisjaure söderut mot Guijaure (eller start från Graddis). Fin lättvandrad terräng, ca 2 dar och sgs folktomt. Från Guijare kan man fortsätta söderöver mot Nasafjäll och Laisdalen eller och ta sig över till Norge och E6:n. Har aldrig gjort Norge-svängen själv, men enligt kartan är det bara ca 1 mil till landsvägen från Nasa. Skulle också vara möjligt att från Nasa fortsätta vidare mot Ammarnäs eller Tärnaby via Norge.

Det kan nog vara en smaksak. Jag har inte gått annat än Sildutdalen och jag är ingen fiskare, men jag tyckte den var väldigt fin. I de nedre delarna passerar man det gamla fjällhemmanet Örnberg. Det ligger fint och man kan låta tankarna vandra en stund kring hur människor levde sitt liv där.

Mellersta och övre delen av (björkskogen) i Sildutdalen var väldigt fin. En sluttning vid leden innehöll ca 5 fina små vattenfall. Är man botaniskt intresserade så är det här också väldigt rika marker. Men Grundsten beskriver det som vanligt på ett utmärkt sätt i Vandra Kungsleden.

Jörgen

NUI; sa:
Wolf25; sa:
För att stiga av efter 95an där Mavasleden börjar, ta den här bussen från Skellefteå, eller Jörn om du kliver av tåget där.
http://www.tabussen.nu/visa_tidtabell.asp?id=978

/Ulf
Funkar både för Vuoggatjålme, och Guoletisjaure-alternativet, gissar jag.

Jörgen
Jajamen, finns inte så många andra vägar för Silverexpressen att ta;-)

Vi startade där E6 skärs av polcirkeln i Norge, vandrade upp på Nasafjäll- Guijaure- Vuoggatjålme- Jurunjaure- Ikesjaure- Mavasjaure- Pieskhaure- Låmivattnet- Sulitjelma. Ett störmoment med helikoptern som far fram och tillbaks mellan Vuoggatjålme och Guijaure, men för övrigt är sträckningen väl värd att vandra.

Raskesven

Wolf25; sa:
NUI; sa:
Wolf25; sa:
För att stiga av efter 95an där Mavasleden börjar, ta den här bussen från Skellefteå, eller Jörn om du kliver av tåget där.
http://www.tabussen.nu/visa_tidtabell.asp?id=978

/Ulf
Funkar både för Vuoggatjålme, och Guoletisjaure-alternativet, gissar jag.

Jörgen

Jo, men bussen går inte in till Vuoggatjålme, blir att gå 3km.

Misstänkte det. Mindes inte att det var så långt. Men det är ju bra väg ;-)

Om man tänker sig att bo en natt i Vuoggatjålme innan starten så kommer de säkert och hämtar med bilen. Vill man köpa enklare matvaror så får man stanna vid camp Polcirkeln ytterligare några kilometer tidigare.

Jörgen

En mycket vacker vandringssträcka är från Lill-Uman till Övre Ältsvattnet. Vandringen till Lill-Uman från Kåtaviken var också fin, men sträckan mellan Lill-Uman till Övre Ältsvattnet är hittills det vackraste sträckan jag har vandrat i Sverige (inte vandrat särskild mycket dock) och inte en enda människa stötte jag på.
I år skall jag se till att få lite mer tid så att jag kan strosa omkring i Övre Ältsvattnet området. Jag gjorde en tre dagars höst vandring för något år sedan och det räckte inte på långa vägar för att se mig omkring så mycket som jag ville, så jag skall tillbaka :)

avslutad210712

Gäst
GustavOh; sa:
NUI; sa:
Det är lättgånget, väldigt lättgånget. Jag gick från Vuoggatjålme och övernattade första natten vid Ikesjaure, ungefär mittemellan Mavas och Pieskehaure (fallfärdig kåta)andra natten, samt i sydsluttningen till Kailavagge tredje natten. Var framme i Stalo på eftermiddagen nästa dag. Första dagen var också ganska kort, de övriga 10-12 timmar.

Men då gjorde du ju tre mil första dan, det låter rätt tufft.

Men runt en vecka för Vuoggatjålme-ritsem då? Plus marginal, vilodagar, avstickare etc, givetvis.
Hur kommer man smidigast till Vuoggatjålme?

Tåg till Jörn sedan buss (silverexpressen) som går mellan Skellefteå och Bodö om jag minns rätt. Avstigning på väg 95 dvs bussen går inte in till Vuoggatjålme. Bussen gick inte lördagar i sommar och inte nu under våren heller för jag kollade i helgen eftersom jag håller på att planera påskturen och då eventuellt med start eller slut efter väg 95.

Man behöver inte starta i Vuoggatjålme utan man kan fortsätta med bussen upp till en naturrastplats som heter Kuoltisjaure (reservation för stavningen) och då har man ungefär 1,5 (lätta) mil till Ikesjaure. Går också att kliva på bussen där för hemfärden om man går från andra hållet. Bara att ställa sig vid vägen och vinka åt bussen. Finns en P-plats ca 300 meter mot norska gränsen som kanske är lämplig att stanna bussen vid eftersom väg 95 är rätt smal. Var dock rätt nervigt när vi gjorde det i sommar för bussen hade höööööööög fart när den kom :) Finns också en naturrastplats ändå närmare gränsen som går en liten annan sträckning till Ikesjaure. Står beskrivet i Grundstens bok om Arjeplogsfjällen.

När det gäller proviantering så stannade bussen för av- och pålastning av gods vid affären i Jäkkvik samt chaufförsbyte under ungefär 20 minuter när vi åkte så det var gott om tid att proviantera det man eventuellt glömt eller för att fylla på med godsiet som man ätit upp under resan upp.
[Ändrat av avslutad210712 2007-01-30 kl 23:50]

Jörgen [/QUOTE]

Jo, men bussen går inte in till Vuoggatjålme, blir att gå 3km. [/QUOTE]

I stället för att starta från Vuoggatjålme kan man fortsätta några kilmometer till med vägen varifrån en annan vandringsled börjar från en parkeringsplats. Ca 6 km till Sieldutjokk om jag kommer ihåg rätt.

En annan möjlig startpunkt är Junkerdal Turistsenter några kilometer in i Norge längs silvervägen. Man kan gå norrut mot Balvatnet och sedan svänga in över bergsryggen till Iggesjávrre i Sverige. Man går i en rätt skön ravin i början om man inte har något emot lite halvspännande skravlingar på en gammal traktorväg som har rasat ner i älven på ett par ställen.

Bilder: http://www.student.nada.kth.se/~d00...d=1&album=arjeplog04&albumtitle=Arjeplog+2004
[Ändrat av larsl 2007-01-31 kl 13:57]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg