Dagens aktivitet?
- Trådstartare thomalin
- Start datum
Liknande trådar
Kvällspromenad i Tyresta nationalpark i månsken![]()
Mäter du på samma sätt och med samma utrustning som förra gången? Det är inte lätt att komma upp i maxpuls. Tycker att den varierar beroende på "var" (backe, bana, landsväg etc) man springer, trots samma upplevda ansträngning. Jag får högst puls i backar, även om jag upplever 1000 m-intervaller som ännu jobbigare. Det enda uppenbara är kylan, som du själv är inne på. Fast så stor skillnad som 15 slag kan den knappast göra.Jag fortsätter min privata lilla aktivitetstråd då
Igår skulle jag göra nåt slags pulstest för att känna på hög puls och hur ett maxpulstest skulle kunna gå till. Sist jag maxpulstestade, för två år sedan, fick jag 194 slag/min och tyckte det var ett rimligt värde, möjligen lite lågt. Igår kom jag bara upp i 179 slag/min innan jag var riktigt, riktigt sliten. Jag försökte inte mer då utan antog att nåt är knas, antingen vädret (kallt), sjukdom på gång, dålig form etc.
Kan nån gissa andra förklaringar till att det var omöljligt att få upp pulsen högre än så?
Mäter du på samma sätt och med samma utrustning som förra gången? Det är inte lätt att komma upp i maxpuls. Tycker att den varierar beroende på "var" (backe, bana, landsväg etc) man springer, trots samma upplevda ansträngning. Jag får högst puls i backar, även om jag upplever 1000 m-intervaller som ännu jobbigare. Det enda uppenbara är kylan, som du själv är inne på. Fast så stor skillnad som 15 slag kan den knappast göra.
Vad gillar du Daniels, btw?
Först en rejäl runda och sedan några löpningar uppför en riktigt hård backe kan nog sätta fart på hjärtatJag sprang i en annan, flackare backe än för två år sedan. Då sprang jag på skogsstig som var plan i ~200 meter och så en skapligt brant backe i ~100 meter. Sprang fram och tillbaka ett tag så att pulsen steg, och sista varvet tryckte jag på ordentligt och kom uppför halva backen. Då hade jag som sagt 194 och jag har tänkt att jag skulle ha kommit lite högre om inte mjölksyran stoppat.
Så för att slippa så mycket mjölksyra den här gången så sprang jag mer på platten och avslutade med ett ganska snällt motlut i ett par hundra meter. Men det tog stopp. Delvis är jag nog ovan vid hög puls eftersom jag mest sprungit lugna långturer de senaste månaderna. Delvis var det nog mjölksyra som hindrade mig från att fortsätta.
Jag kan få uppåt 175 slag/min på platt mark om jag ökar farten under en vanlig löprunda, så det var överraskande att det inte gick högre ens i motlut efter ganska hög hastighet.
En gissning är att jag borde springa längre tid innan maxpulsförsöket. En kvarts uppvärming var nog lite för kort.
Daniels bok är bra, jag har fått mer koll och känner att jag kan lägga upp säsongsträningen med sikte på Lidingöloppet nuMen jag kommer inte att träna "minst fem dagar i veckan" som Daniels har i de flesta av sina exempelprogram. Kan jag snitta fyra löpningsdagar i veckan fram till Lidingöloppet så är jag nöjd. Periodvis kanske fem. Men huvudsaken är att jag vet vad jag ska träna och vad det ger.
Jag har blivit väldigt sugen på en Forerunner 305 för att kunna ha mer koll på sträcka och hastighet, även om puls och tidtagning räcker långt.