Först en rejäl runda och sedan några löpningar uppför en riktigt hård backe kan nog sätta fart på hjärtat Jag gissar att den lättare backen, kylan och den korta uppvärmningen gjorde att pulsen inte gick högre. Den högsta puls jag mätt upp var efter en 16 km-runda, Tre gånger 100 m i absolut maxfart drev upp den till 225/224/223 slag/min, mot normal maxpuls runt 190!
Daniels tar löpningen på allvar. Hans program är inget för de lata eller tvehågsna. Egentligen tycker han nog att om man springer mindre än sju dagar i veckan så kan man lika gärna strunta i det (kan som parentes infoga att Salazar i Road Racing skriver att vi motionärer mår bättre av fem dagar i veckan och Daniels program bara lämpar sig för hårdsatsande tävlingslöpare). Ska du köra efter Daniels principer kan jag absolut rekommendera en gps-klocka. 305 är riktigt bra, min fru har en sån (har själv 405, som är sämre). Då får kontroll på hastigheten, vilket ju är det Daniels program baseras på. Pulsen slutade jag själv mäta för ett par år sedan. Jag tyckte helt enkelt inte att den tillförde något när jag fick koll på hastigheten (fast andra gillar kanske pulsmätning och tycker samma om hastigheten). Man får ut bra data/statistik ur GPS-klockorna. En automatisk loggbok med distanser, hastigheter, puls (om man använer bältet) etc.
Okej, nu skriver du att du inte använder pulsen i träningen så mycket, men vilken maxpuls anser du att du har, om du fick kring 220 en gång mot 190 i normala fall?
För mig tar det också tid att få upp pulsen när jag tänker efter. Den brukar sega sig långsamt uppåt på längre rundor, så egentligen är det väl konstigt att försöka leta maxpuls efter 15 minuters löpning.
Imorse gjorde jag en hälsokontroll på jobbet. Man fick cykla lite lätt osv. Jag fick bra värden och det är ju kul med lite bekräftelse på att träning ger resultat, även om jag inte vet hur exakta svar man får av att cykla i sex minuter på relativt låg puls. Men det kanske är ett bra sätt att testa?