Dagens aktivitet?

Igår tröskelpass, 2x30 min. i tung terräng, lite väl tung tyckte jag när jag stod till midjan i ett myrhål.
Sista halvtimmen lite lugnare och totalt 83% snitt första
tröskelintervallen, 82% på andra träsk- intervallen, 79 dvs
under tröskeln de sista 30 hem.

Nöjd, eftersom träningen genomfördes som löpning
så låg tröskeln lite lägre än annars men jag lyckades
med att inte dra på för hårt.

//J

Låter toknice... hade planerat en tur vid Hellas idag egentligen, men har varit helt slut i benen efter gårdagen :-/ får se till att klämma in en tur i morgon kväll efter jobbet och innan det blir mörkt ;-)

... eller så får pannlampan åka fram....

Ja, det var magiskt bra faktiskt. Perfekt temperatur för shorts och kortärmat och snustorrt på stigarna.
Det där med pannlampa har jag börjat fundera på. Jag får ta och låna en för att testa snart tror jag.

Oj, inte något skrivet på länge i tråden nu. Vad gör alla?
Jag försöker få lite styrsel på löpträningen. Det har inte varit så mycket volym, kvalitet eller så strukturerat som planerat. Veckosnittet har blivit drygt 5 mil/vecka (planerat 6-7), kvalitetsträningen har jag inte kommit igång med alls (en ömmande hälsena har oroat) och antalet träningsdagar per vecka har varierat mellan tre och sex.

Löpformen varierar väldigt mycket från dag till dag. I lördags sprang jag t ex 7,5 km i 5:17-tempo och tyckte det var riktigt jobbigt. Igår sprang jag samma runda fast två varv, 15 km, riktigt avslappnat och helt utan ansträngning. Knappt så jag blev andfådd. Tempo? 4:42 min/km! Det är inget konstigt i att man känner sig starkare vissa dagar än andra men variationerna är så stora nu att det känns fel.

Nu skall försöka samla mig igen och träna regelbundet och systematiskt igen. Nystarten börjar imorgon med korta intervaller på bana. Det skall bli kul!

Är det förresten bara jag som gillar att springa i mörker och regn? Jag tycker det är skönt, Vår och höst är de avgjort bästa löpperioderna :)

Är det förresten bara jag som gillar att springa i mörker och regn? Jag tycker det är skönt, Vår och höst är de avgjort bästa löpperioderna :)

Jag vet inte riktigt. Hösten/vintern kan det bli förstört av t ex snö så att det bara inte går att springa som man vill, och man längtar efter värmen. Men när våren och sommaren väl kommer så blir det ibland svårt att leva upp till förväntningarna. Och så kommer semestern och träningsrytmen pajas helt.

Våren kanske är bäst. Då har förutsättningarna blivit ganska bra men man är fortfarande tacksam för varje solglimt.

Men jag skulle inte tacka nej till lite personliga rekord nu i oktober, november :)

Nädå... instämmer till 100%!! Tror alla min PB´s är gjorda i regn eller kyla.

Laddade pannlampan i morse för en mtb tur i kväll.... den som inte blev av i går ;-)

Tycker inte att det är speciellt kul med eljusspår då de ofta är för korta och ändå dåligt upplysta, så jag drar ofta ut på de "vanliga" rundorna med pannlampa istället.

//Thomas

Nädå... instämmer till 100%!! Tror alla min PB´s är gjorda i regn eller kyla.

Laddade pannlampan i morse för en mtb tur i kväll.... den som inte blev av i går ;-)

Tycker inte att det är speciellt kul med eljusspår då de ofta är för korta och ändå dåligt upplysta, så jag drar ofta ut på de "vanliga" rundorna med pannlampa istället.

//Thomas

Vad har du för pannlampa?

Vad har du för pannlampa?

Det är en Silva 480, den är kanske inte den minsta och smidigaste, men den lyser jäkligt bra!
Funkar lika bra på huvudet som på cykelhjälmen.

Kvällens aktivitet blev som planerat en mtb tur i Gömmarskogen... Det skymde ganska snabbt så pannlampan behövdes verkligen. Gömmarspåret är ett ganska småkuperat och tekniskt spår med mycket sten och rötter. Perfekt miljö för mig att lära känna nya hojen ännu bättre, och bättre går det. De delar jag varit lite missnöjd med (pedaler&däck) börjar ändå kännas ok.

Att det är lite knivig terräng kan man ju ta, men att köra i beckmörker utan reflexmarkeringar är jobbigt, lätt att köra fel :) och att hitta rätt tar fokus från cyklingen. Och då kan det ju sluta hur som helst.

Testade att ha Etrexen på styret och det funkade utmärkt. Fast jag skulle vilja kunna sätta den på styrstammen istället för på styret. Men det har tydligen inte Garmin tänkt på :-/ får väl bygga nåt eget...

18,5 km blev det! i lugnt tempo. I morgon skall jag försöka komma iväg på en lättare löptur.

Thomas

Efter en enveten förkylning

har haft en enveten förkylning men denna vecka har jag känt mig bra igen.

Måndag dryga timmen paddling,
onsdag likaså,
fredag tillika,
idag en och en halv timme rask vandring på del av upplandsleden och två mil på cykel för att komplettera inför söndagsmiddagen.

... har det blivit i helgen.

Till råga på allt så har spårvalet fallit på Gömmarens svartvita 15km slinga, som nog är sthlm´s mest rotiga och stenigaste slinga...

Thomas

Löpning vid Gömmaren, sprang förbi Happyklungan som inte såg ut att ha det så lätt.

Helt klart en utmaning att cykla på det där spåret, särskilt när det är blött, och tempot blir väl därefter.

/Krister

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg