Dagens aktivitet?

Juldagspromenad

Juldagen bjöd på grått och disigt väder... men frisk luft... och det skadar ju inte...

Start vid Brantbrinks IP och sen ner mot Lida... gick lite gen och omvägar för att få lite mer stig som variation till löpslingorna... upp på berget ovanför Getaren, där lunchen tillagades. Kyligt och lite rått i luften, så det blev en ganska kort paus.

Vidare ner till Lida friluftsgård och sen närmsta vägen tillbaka till Brantbrinks IP. Perfekt timing innan det blev mörkt...

Många i skogarna både, löpare, mtb cyklister och helgdagsflanörer... en stor grupp med många kids grillade korv vid Lida... stavgångarna finns överallt, verkar blivit en poppis motionsform för de äldre.

11,78km på 2,27 timmar 4,8km/h, exkl en 30-40 minuters lunch... en ganska lagom promenad med andra ord!

Nu skall jag sätta mig och bläddra lite i " Friluftsboken" av Lars Fält... en riktigt trevlig julklapp...

Thomas

Lida

Juldagen bjöd på grått och disigt väder... men frisk luft... och det skadar ju inte...

Start vid Brantbrinks IP och sen ner mot Lida... gick lite gen och omvägar för att få lite mer stig som variation till löpslingorna... upp på berget ovanför Getaren, där lunchen tillagades. Kyligt och lite rått i luften, så det blev en ganska kort paus.

Vidare ner till Lida friluftsgård och sen närmsta vägen tillbaka till Brantbrinks IP. Perfekt timing innan det blev mörkt...

Många i skogarna både, löpare, mtb cyklister och helgdagsflanörer... en stor grupp med många kids grillade korv vid Lida... stavgångarna finns överallt, verkar blivit en poppis motionsform för de äldre.

11,78km på 2,27 timmar 4,8km/h, exkl en 30-40 minuters lunch... en ganska lagom promenad med andra ord!

Nu skall jag sätta mig och bläddra lite i " Friluftsboken" av Lars Fält... en riktigt trevlig julklapp...

Thomas

Har kört loopen några gånger,så jag vet vilket fint område ni har där runt Lida!!

Har kört loopen några gånger,så jag vet vilket fint område ni har där runt Lida!!

Ja... det har blivit lite av en tradition att köra LL, oavsett form så finns det alltid kraft över för den lokala höjdpunkten... använder ofta looparna både till löpning och mtb... eller som idag för en skön skogspromenad :)

5km

Äntligen... lite träning, med betoning på lite... har haft en ovanligt lugn decembermånad vad det gäller träning, mycket p g a jobb, sjukdomar och så julhelgen såklart...

Så idag så blev abstinensen stillad lite...

Planen för mig och Malin var en lugn och kort tur i området... mest för att inte stressa upp Malin´s benhinneproblem... och för mig räckte det gott med att bara komma ut och röra på mig lite...

5,03 km på tiden 31,32... 6,15 tempo... helt ok, iaf för Malin som kände sig mycket lätt inledningsvis... låg på ett bra 5,40 tempo första 3km, men krokande lite sen när vi vände hemåt och fick motvind.

Nåja... skönt att komma ut lite var det ialla fall!

Thomas

Reflexlöpning

Blev en löptur i eftermiddag/kväll... en blöt och ganska varierade sådan... testade med vristskydd på båda fötterna... eftersom jag stukat högerfoten två gånger på två månader nu... tycker t o m att det är skönare att springa med än utan, eftersom skorna sitter lite tightare då.

Start vid Brantbrinks IP och TSK´s klubbstuga... började med en liten uppvärmningsrunda i elljusspåret... sen en transportknix på en liten skogsstig tills jag kom fram till reflexbanan, det började skymma snabbt nu så pannlampan sattes på i samband med den allt mer tekniska terrängen, löpningen som ibland övergick till gång genom snåriga skogspartier... mestadels ren offtracklöpning med några riktigt knixiga passager upp och ner för branta klipppartier... vid det här laget beckmörkt i skogen... men vansinnigt kul!

Höll på att springa in i två totalt orädda råddjur... jag blev nog mest rädd av oss tre ;-)

Efter 5,6km vek jag av från reflexslingan och sprang löpspår i riktning mot Brantbrink, vek sen in på sista biten av reflexslingan... avslutade med närmsta vägen tillbaka på småstigarna som leder mot TSK´s klubbstuga.

Inledningsvis regnigt och senare några dimmiga partier... skön temp, runt 5 grader.

Data:
Distans 10,07km
Tid: 1,04,36
Tempo: 6,24min/km
Höjd upp/ner: 420m

Gps karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4666467

Thomas

26 december pulsade familjen upp på Hamrafjället, Tänndalen i knädjup snö. En underbar tur som kan rekommenderas. Bra träning också. Och inte minst en fantastisk utsikt. Man klättrar genom björkskog och når plötsligt en skarp kant där topplatån tar vid. Det märks verkligen när man är "uppe".

Men nu har jag ont i en tå - överansträngd sena på ovansidan foten gissar jag, så det blir vila från löpning i några veckor.

Regn...

...och grått, en skarp eller snarare gråluddig kontrast mot julhelgens skidåkning i Grövelsjön.

Nåväl, ute igår och körde ett raskt men kort löppass. Regn. Idag 2 timmar löpning/skidgång längs terrängspår i Rudan. Två gånger öppnade sig himlen och jag var så blöt att det droppade om mig på pendeltåget hem. Men skönt pass :).

Men inte utan att man längtar tillbaka...Mmm för-för-förra träningspasset gick upp på fjället ner mot Oscarsstugan och sedan ner i dalen och upp mot Olåns vindskydd och tillbaka till Grövelsjön över fjället...på skidor ;).

När ska min arbetsgivare upptäcka fördelen med riktigt rejält distansarbete :) ?

//J

Undrar om man får plocka fram skidorna snart.... jag vill ha snö...NU!

Det där med distansjobb måste jag kolla närmare på... hehe... Har iofs planer på att förlägga en liten "kurs" hos en kollega i Åre... får nog styra upp det där lite...

Nåja... kvällens aktivitet blir iaf intressant... världspremiär för hemma sushi fix för mig...

//T

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg