Cyklister över allt

Gäller vanliga trafikregler i terrängen också alltså? Trodde Transportstyrelsen inte hade så mycket att säga till om där, med tanke på debatten om elcykel i skogen, där det va naturvårdverket som bestämde och klassade dem som motorfordon. Luddigt.
 
Gäller vanliga trafikregler i terrängen också alltså? Trodde Transportstyrelsen inte hade så mycket att säga till om där, med tanke på debatten om elcykel i skogen, där det va naturvårdverket som bestämde och klassade dem som motorfordon. Luddigt.
Evighetsdebatten om elcyklar i terrängen är ju inte utklarad, även om flera parter i debatten uttrycker sig som om det vore svartvitt. Terrängkörningslagen gäller ju för fordon utanför vägen. Fordonsstyper regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner och NVV:s benämning motoriserade fordon återfinns inte där (observera skillnaden på motoriserade fordon (NVV), motorfordon och motordrivet fordon).

Luddigt är nog bara förnamnet :)
 
Gäller vanliga trafikregler i terrängen också alltså? Trodde Transportstyrelsen inte hade så mycket att säga till om där, med tanke på debatten om elcykel i skogen, där det va naturvårdverket som bestämde och klassade dem som motorfordon. Luddigt.

Ja trafikförordningen gäller även i terrängen, det är det allra första som står i den lagen:
"1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng."

Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).

I militärtrafikförordningen (2009:212) och vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap finns bestämmelser om undantag från denna förordning
. "

Läs även vidare

"4 § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är en cykel och är
a) avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, eller
b) självbalanserande.
Förordning (2022:1369).
"


Cykel är fordon, men inte motorfordon. Däremot har naturvårdsverket myntat "motoriserat fordon" som de inte anser omfattas av allemansrätten, utan kräver markägarens tillständ för att få framföras i naturen:

Terröngkörningslagen:

/Patrik, amatörjurist
 
En tydlig skylt räcker så man slipper gissa att en blå gubbe med ett barn betyder att man inte får cykla där om man är gammal. Dessutom trodde jag att åldersdiskriminering var ett lagbrott i sig, så det blir rätt långsökt att tolka den skylten så.
På vissa vandringsleder finns en skylt med ett stäck över en cykel. Skriv bara under (Gäller ej barn under 8år) så blir det tydligt.

Larsskys svar:
Jag har oerhört svårt att tolka en skylt med gående som annat att platsen bakom skylten är till för gående.
Cyklister är gående som satt sig på ett fordon och därmed blivit fordonsförare.
Att sedan uppfatta det som åldersdiskriminering, av alla från åtta års ålder, pga ett undantag avsett för att mindre barn tillsammans med en vuxen i gångfart ska tillåtas använda gångbanan är närmast sjukt.
 
ha ha, det är så snurrigt. En elcyklist kan alltså hänvisa till transportstyrelsen då och rättfärdiga sitt elcyklande i terrängen, medan en motståndare till elcyklar kan hänvisa till naturvårdsverket. Det är ju skitbra att man kan välja beroende på var man själv står i frågan! 🙃
 
ha ha, det är så snurrigt. En elcyklist kan alltså hänvisa till transportstyrelsen då och rättfärdiga sitt elcyklande i terrängen, medan en motståndare till elcyklar kan hänvisa till naturvårdsverket. Det är ju skitbra att man kan välja beroende på var man själv står i frågan! 🙃

På gott och ont finns en viss inbyggd tröghet i lagstiftande - det hade inte blivit enklare om lagar stiftades alltför lättvindigt. Jag tror vi kommer att se lagstiftning när (säger när, tyvärr inte om) elcykling i terräng blir för stort. Se på hur parkeringsrelger för elsparkcyklar infördes - det tog åtminstone månader innan det kom en lag. Elcyklar är just nu i ett juridiskt mellanläge.

När tillräckligt många skogs-/terrängägare höjt sina röster om förstörda ägor, så måste politierna och sedan myndigheterna agera. Så fungerar en demokrati.


/Patrik
 
Larsskys svar:
Jag har oerhört svårt att tolka en skylt med gående som annat att platsen bakom skylten är till för gående.
Cyklister är gående som satt sig på ett fordon och därmed blivit fordonsförare.
Att sedan uppfatta det som åldersdiskriminering, av alla från åtta års ålder, pga ett undantag avsett för att mindre barn tillsammans med en vuxen i gångfart ska tillåtas använda gångbanan är närmast sjukt
Jag tolkar inte den blå skylten som att vägen är till för gående, utan mer som att där går det folk som man bör/ska visa hänsyn till.
Eller tolkar du älgskylten som att där får bara älgar gå.:) I och för sig är den gul för att varna men vissa är ju färgblinda.
Men ska vi läsa färg koder från skyltar så börjar vi närma oss körkortsfrågan för cykel igen.

Förlåt men jag är inte helt seriös och överdriver mest för att påpeka min mening på ett sarkastisk sätt.
Men jag har alltid trott att man får cykla överallt där det inte finns en skylt med cykel förbjud, som inne i ett köpcenter tex och Jag reagerar på att man inte fick cykla på en gångbana.
För mig är skillnaden på gångbana och gågata också förvirrande. Är en trottoar eller en vägren en gångbana tex?
Det verkar isåfall vara en regel som inte efterföljs i realiteten och inte direkt leder till någon påföljd eller tillrättavisande från polisen, som att gå mot röd gubbe tex.
 
Jag tolkar inte den blå skylten som att vägen är till för gående, utan mer som att där går det folk som man bör/ska visa hänsyn till.
Eller tolkar du älgskylten som att där får bara älgar gå.:) I och för sig är den gul för att varna men vissa är ju färgblinda.
Men ska vi läsa färg koder från skyltar så börjar vi närma oss körkortsfrågan för cykel igen.

Förlåt men jag är inte helt seriös och överdriver mest för att påpeka min mening på ett sarkastisk sätt.
Men jag har alltid trott att man får cykla överallt där det inte finns en skylt med cykel förbjud, som inne i ett köpcenter tex och Jag reagerar på att man inte fick cykla på en gångbana.
För mig är skillnaden på gångbana och gågata också förvirrande. Är en trottoar eller en vägren en gångbana tex?
Det verkar isåfall vara en regel som inte efterföljs i realiteten och inte direkt leder till någon påföljd eller tillrättavisande från polisen, som att gå mot röd gubbe tex.

Om du inte kan eller vill förstå är ett problem du bör hantera.
Påbudsmärken påbjuder dvs det är en uppmaning som ska följas samtidigt som annat inte är tillåtet.
Angående älgarna så jag inte sett några påbudsmärken som upplyser älgar om deras skyldighet att passera på ett visst ställe. De älgar jag sett på skyltar finns på varningsmärken vilka är avsedda för mig och säger mig att jag har en skyldighet att vara extra uppmärksam på att där finns en särskild risk för djur på eller vid vägen.

Som Stemark sa: "det går int å förklar för de som in förstår"
 
Man får iaf gå på cykelbanor, men på vänster sida mot färdriktningen som på bilväg.
"Påbudsmärken
Påbudsmärken som betyder att en viss typ av trafik är tillåten betyder samtidigt att all annan trafik är förbjuden, om inte annat anges på en tilläggstavla. Påbudet gäller från platsen där märket sitter till nästa korsning, om inte annat anges."
 
Jag tolkar inte den blå skylten som att vägen är till för gående, utan mer som att där går det folk som man bör/ska visa hänsyn till.
Eller tolkar du älgskylten som att där får bara älgar gå.:) I och för sig är den gul för att varna men vissa är ju färgblinda.
Men ska vi läsa färg koder från skyltar så börjar vi närma oss körkortsfrågan för cykel igen.

Förlåt men jag är inte helt seriös och överdriver mest för att påpeka min mening på ett sarkastisk sätt.
Men jag har alltid trott att man får cykla överallt där det inte finns en skylt med cykel förbjud, som inne i ett köpcenter tex och Jag reagerar på att man inte fick cykla på en gångbana.
För mig är skillnaden på gångbana och gågata också förvirrande. Är en trottoar eller en vägren en gångbana tex?
Det verkar isåfall vara en regel som inte efterföljs i realiteten och inte direkt leder till någon påföljd eller tillrättavisande från polisen, som att gå mot röd gubbe tex.

Vill du lära dig mer skillander på vägmärken mm, låna en körkortsbok på biblan eller ta en titt här:

Kort översikt:
Runda blåvita märken är påbudsmärken och talar om vad man ska göra, t ex gå här, cykla här osv. Men implicit kan de även förbjuda till exempel cyklister på gångbana eller köra mot påbjuden färdriktning.

Rödgula trianglar med spetsen upåt varnar för saker, t ex älgar eller järnvägsövergång.

Runda rödgula är förbudsmärken och förbjuder saker, t ex max vikt, högsta hastighet osv. Vill man indikera "tillträde förbjudet" sätter man upp två skyltar "fordonstrafik förbjuden" och "förbud mot gående", finns t ex vid vissa militära skjutfält.

Trottoar finns inte i trafikförordningen, juridiskt är den nog en gångbana.

Vägren är inge gångbana, den är just vägren. Finns ingen gångbana så får man gå på den på vänster sida i färdriktnigen med undantag för motorvägar där man inte få gå alls.

Det finns flera implicita förbud som inte förbudsskyltas explicit t ex får man inte parkera på huvudled.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar