När jag möter cyklister på skogsstigar brukar jag gå åt sidan. Jag tänker som du: det är enklare för mig att gå åt sidan. Nästan alltid får jag ett tack.Vad är alternativet till att använda ringklocka i skogen? Att smyga upp bakom (min cykel är rätt tyst även i skogen) och göra framförvarande uppmärksammad på sin närvaro brukar, även om man i det närmaste har stannat, skapa ett onödigt överraskningsmoment. Att ropa något klämkäckt på lagom avstånd upplevs förmodligen som mer provocerande.
Oavsett vem som har företräde så är det ofta flera gånger enklare för en fotgängare att ta ett steg åt sidan och släppa förbi en cyklist, än för cyklisten att cykla ut i det berömda blåbärsriset. Är det verkligen så hemskt att underlätta livet för en cyklist som tidigt visat sin närvaro genom ringklocka, och sedan får smyga förbi på stigen efter att ha anpassat sin hastighet för att passera på ett säkert sätt (här förutsätter jag en ömsesidighet även om jag vet att det finns cyklister med dåligt hyfs).
Cyklister över allt
- Trådstartare hsp
- Start datum
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Cyklister i naturreservat! | Allmänt om friluftsliv | 88 |