Cykelskor

Kombi är bra

Jag kör också med kombipedaler på min pendlings/touringcykel. Jag tycker att det fungerar bra. Ibland vill man ju cykla i sandaler eller andra skor utan klossar.

Visst, man måste se till att rätt sida är upp när man klickar i sig, men jag tycker inte att det är något stort problem när man cyklar på vägar. I skogen är det mycket viktigare att komma i snabbt, och man tar också ur foten oftare.

Att cykla i vanliga skor med klickpedaler tycker inte jag är något vidare. Möjligen om man sätter dit en platta (finns som tillbehör), men då kan man lika gärna satsa på kombi.

En nackdel med Shimanos kombipedaler (i alla fall den äldre modellen 323 som jag har) är att lagren inte är lika bra tätade som på dyrare SPD-pedaler.

Peter

ipg289h; sa:
Varför det? Om hon ska köpa riktiga cykelskor är det väl lika bra att hon köper riktiga (dubbelsidiga) pedaler också. Det är inte något problem att använda sådana med vanliga skor.

Därför att fördelen med dubbelsidiga pedaler i stan inte är så stor jämfört med komforten att cykla med en vanlig pedal då man inte har cykelskor. Visst går det bra med vanliga skor på en SPD-pedal men tryckytan blir liten och för mig belastar det fotleden.

/Klas

Jag är inte så hemma på det här, men det är väldigt intresant o givande att läsa er diskussion. "Stadsanpassad SPD-sko" eller inte? Vad är skillnaden?

mvh/
p

Skor med spännen!

Jag rekommenderar starkt skor med spännen istället för snörning/kardborre. Snörningen blir i mitt tycke för eftergivlig när man drar på lite, och kardborrebanden är ofta det första på skon som slits ut. Om du cyklar tillräckligt mycket för att ens överväga cykelskor är du antagligen också beredd på att visa dig på stan med ett par ufon på fötterna...

pajaflow; sa:
Jag är inte så hemma på det här, men det är väldigt intresant o givande att läsa er diskussion. "Stadsanpassad SPD-sko" eller inte? Vad är skillnaden?

mvh/
p

Det de menar är att SPD klossen är infälld i sulan så att man inte behöver gå på den som Bambi på hal is.

Dessutom kanske du vill att skon ska se ut något så när ungefär som en "vanlig" sko och inte som att man är värsta sportdåren (vilket inte är något fel att vara). Beror ju helt på din fåfänga.......

Välj helt enkelt en sko för MTB, inte landsvägskörning.

Här har du exempel på de olika typerna.

http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=1143874

http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=978495

/mats

[Ändrat av tafone 2003-09-10 kl 10:08]

Jag har par kombipedaler och som vi kan se i diskussionen är det för och nackdelar med det. Ska du bara ha SPD-skor tror jag nog dubbelsidiga pedaler är att föredra. Vill du kunna använda vanliga skor så är kombi bäst.

I stan är kombi perfekt. inte alltid jag hinner klicka i skorna, förränn det är dags att bromsa och klicka ur vid nästa rödljus. Är övertygad om att Gatukontoret gjort alla trafikljus osynkade, så man får rött vid varje gathörn! (så undrar polisen varför folk cyklar mot rött - ut i verkligheten och cykla poliser, så fattar ni!). Så ibland bryr jag mig inte om att klicka i, utan kör på pedalens platta sida...

Har ett par Shimanoskor som ser ut som vanliga gympadojor, som är utmärkta att använda på gymmet då jag cyklar dit å får uppvärmningen gratis!

Så allt hänger på vad du ska använda skor och pedaler till.

Okej, tack för alla bra svar. Att cykla i skog är snarare undantag än regel, däremot är stadstraffik och landsväg vanligt förekommande.
Så kanske är de sista inläggen bäst för mig, nån form av kombi med en stadsanpassad pedal.

Tack för all hjälp!

p

Varför enkelsidigt?

Vilka skor du väljer får väl dina fötter avgöra. Jag har denna modell http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=1143874 och är mycket nöjd men jag har breda och höga fötter. Jag har inget som helst behov av spännen för mitt ändamål som är arbetspendling och någon gång motionscykling.

Jag har tidigare kört med landsvägsskor och Lookpedaler som bara har ensidig mekanism och jag tycker att just i stan är dubbelsidiga pedaler hur smidiga som helst.

Dessutom tror jag att tillfällestjuvar undviker cyklar med klickinpedaler. De vill kunna cykla iväg på stöldgodset och då är vanliga pedaler mer attraktivt. Just ur stöldsynpunkt är nog en mycket ovanlig pedaltyp mindre begärlig.

Passa på att köpa nu på hösten/vintern när det är rea.

Thure

Pedalplattor

För den som ibland vill köra med vanliga skor, rekommenderar jag lösningen dubbelsidiga spd-pedaler där en löstagbar pedalplatta i plast sätts på ena sidan (eller bägge) vid behov. Det finns åtminstone till en del Shimano-pedaler, men jag vet inte hur det är till andra märken. Pedalplattorna är rätt billiga.

/Niklas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg