T-bana, visst, kan bli lite körigt attt knyckla in cyklar, men å andra sidan är du cyklist kan du väl i regel skippa tuben, eller?
På SL-pendeln kan du ju ta med cykeln på de flesta turer utom i ruschen. Ett givet alternativ för längre jobbpendling är sträcka 1) 500kr-cykel A; sträcka 2) tåg/båt; sträcka 3) 500kr-cykel B.
Även om du har en billig cykel i var ände av tågresan så behöver man ibland göra underhåll på cykeln. Min erfarenhet är att ju mer man cyklar desto mer kräsen blir man. Så att lämna en cykel i "fel" ände kommer nog aldrig bli riktigt populärt även om jag håller med om att det objektivt sett faktiskt fungerar.
Jag håller med om att man ändå kommer fram fortare med cykel än med tunnelbana och buss, men att inte få ta med cykeln på pendeltåget under rusningen är ett stort problem. Det gör att många helt enkelt inte kan kombinera cykel med tåg, och då tar de bilen istället.
Själv cyklar jag året runt i och kring stan. Pendeln har jag åkt kanske 10ggr de senaset 10 åren; tub ungefär detsamma. Under denna period har cykelframkomligheten på vägarna varit OK med undantag av sammanlagt kanske 3 vinterveckor. VIdare noteras att för 10 år sen var vintercyklisterna här; tämligen lätträknade; numera får byfåne veva på rätt bra om han ska hinna vinka åt alla trikå- och hjälmprydda vid hemmatullen.
Kul! Jag cyklar också året runt.