Cykeln - framtidens vinnare

T-bana, visst, kan bli lite körigt attt knyckla in cyklar, men å andra sidan är du cyklist kan du väl i regel skippa tuben, eller?
På SL-pendeln kan du ju ta med cykeln på de flesta turer utom i ruschen. Ett givet alternativ för längre jobbpendling är sträcka 1) 500kr-cykel A; sträcka 2) tåg/båt; sträcka 3) 500kr-cykel B.


Även om du har en billig cykel i var ände av tågresan så behöver man ibland göra underhåll på cykeln. Min erfarenhet är att ju mer man cyklar desto mer kräsen blir man. Så att lämna en cykel i "fel" ände kommer nog aldrig bli riktigt populärt även om jag håller med om att det objektivt sett faktiskt fungerar.

Jag håller med om att man ändå kommer fram fortare med cykel än med tunnelbana och buss, men att inte få ta med cykeln på pendeltåget under rusningen är ett stort problem. Det gör att många helt enkelt inte kan kombinera cykel med tåg, och då tar de bilen istället.


Själv cyklar jag året runt i och kring stan. Pendeln har jag åkt kanske 10ggr de senaset 10 åren; tub ungefär detsamma. Under denna period har cykelframkomligheten på vägarna varit OK med undantag av sammanlagt kanske 3 vinterveckor. VIdare noteras att för 10 år sen var vintercyklisterna här; tämligen lätträknade; numera får byfåne veva på rätt bra om han ska hinna vinka åt alla trikå- och hjälmprydda vid hemmatullen.


Kul! Jag cyklar också året runt.
 
Kul! Jag cyklar också året runt.
*pling, pling*

Dubbdäck? Fårskinnsöverdrag?

Min sadelpäls slits höst-vårvinter. Dubbgummina däremot övervintrade i förrådet förra säsongen. Bortsett från djupsnö då cykeln strejkar hursomhelst (som sagt ca 3v/10 år), är frusen slask enligt min mening det klart mest svårforcerade bland vanligt förekommande 08-väglag. På sånt tycker jag ballonger (tex sk Big Apple) med lågt lufttryck funkar bäst, de flyter på där smalare däck biter fast och förr eller senare kanar iväg i en snedränna. I riktig vinter däremot (Norrland) skulle jag tänka mig att något smalare dubbdäck är helt rätt val. Mindre skumpig tur med sparkstöttingen, för att inte tala om kul utför.

P.s. Angående veckohandling som förevändning för bilbehov: 3+3 fyllda matkassar på styret och ett ordentligt lass fastspänt på pakethållaren klaras med marginal. Vid behov finns ju cykelkärror coh trehjulingar; tex Christianiacykeln (elegant svar på lokalt bilförbud).

Thomas
 

Bilagor

  • lboxpoul.jpg
    lboxpoul.jpg
    11.5 KB · Visningar: 695
Min sadelpäls slits höst-vårvinter. Dubbgummina däremot övervintrade i förrådet förra säsongen. Bortsett från djupsnö då cykeln strejkar hursomhelst (som sagt ca 3v/10 år), är frusen slask enligt min mening det klart mest svårforcerade bland vanligt förekommande 08-väglag. På sånt tycker jag ballonger (tex sk Big Apple) med lågt lufttryck funkar bäst, de flyter på där smalare däck biter fast och förr eller senare kanar iväg i en snedränna. I riktig vinter däremot (Norrland) skulle jag tänka mig att något smalare dubbdäck är helt rätt val. Mindre skumpig tur med sparkstöttingen, för att inte tala om kul utför.


Mina dubbdäck brukar också övervintra inomhus, mest för att vintrarna är ganska gröna. Men jag är lat med att sätta på dem också, och så tycker jag det går tungt och segt. Hakkapeliitta A10 har jag. Annars tycker jag Schwalbe Marathon har acceptabelt grepp i snö och slask, samtidigt som de rullar lätt och mjukt. Big Apple verkar bra, har inte testat det ännu.

Jag brukar inte ha något överdrag på sadeln, det kanske är varmt och gott?


P.s. Angående veckohandling som förevändning för bilbehov: 3+3 fyllda matkassar på styret och ett ordentligt lass fastspänt på pakethållaren klaras med marginal. Vid behov finns ju cykelkärror coh trehjulingar; tex Christianiacykeln (elegant svar på lokalt bilförbud).


Kassar på styret, urk! Det blir ju vingligt.

Nej, jag har riktiga cykelväskor med klickfäste på pakethållaren. Skulle man behöva mer utrymme kan man som sagt ta en vagn eller en transportcykel men det finns också lowriders på framhjulet. Jag har inte testat det, men kan vara ett alternativ till vagn om man bara är två i hushållet.

Jag har nyligen skrivit en liten artikel om att cykla på vintern:
http://www.ecoprofile.se/910_747_Forlang_cykelsasongen.htm
 
^

>Big Apple verkar bra, har inte testat det ännu.

Det ska sägas att de är ganska släta; det och bredden gör att de inte är bäst ägnade att käka sig igenom slasksörja, däremot tycker jag som sagt bredden i kombination med lågt lufttryck är bra på annars svårforcerad frusen slask.
Mina dubbdäck är 40kmm breda, eventuellt kommer jag mig nån gång för att leta upp något bredare, mer allround for Sthlmsvinter.




>Jag brukar inte ha något överdrag på sadeln, det kanske är varmt och gott?

Okt-Mars i ca 15 år nu, varmt och cozy som vintoddy i pisten. Clas Ohlson, ca 60kr.




>Kassar på styret, urk! Det blir ju vingligt.

Har du fördelat vikten på båda sidor och låtit kassarna hänga mot ramen; inte längst ut vid handtagen?




>Jag har nyligen skrivit en liten artikel om att cykla på vintern:
>http://www.ecoprofile.se/910_747_Forlang_cykelsasongen.htm[/QUOTE]

Bra, informativ artikel. När jag för några år sen bytte från militärcykel till Skeppshult blev det navdynamo; ett välkommet lyft för vintercykling.
Det blev visserligen också ett 800kr-lås på ca 2kg; mitt 50kr-lås till militärcykeln väger inte mycket mer än nyckelknippan.
 
>Kassar på styret, urk! Det blir ju vingligt.

Har du fördelat vikten på båda sidor och låtit kassarna hänga mot ramen; inte längst ut vid handtagen?


Ja, men då kommer kassarna mot hjulet och fransas upp. För att förhindra det måste jag vira upp kassarna så de inte hänger ner så långt, men då får man inte plats med lika mycket mat i dem.

Tycker fortfarande att riktiga cykelväskor ger mycket bättre gångegenskaper. Så himla dyrt är det inte, 1000kr för ett par fina Ortlieb. Det motsvarar tv-tre månadskort på kollektivtrafiken eller en månads p-avgifter.
 
Ja, men då kommer kassarna mot hjulet och fransas upp. För att förhindra det måste jag vira upp kassarna så de inte hänger ner så långt, men då får man inte plats med lika mycket mat i dem.

Tycker fortfarande att riktiga cykelväskor ger mycket bättre gångegenskaper. Så himla dyrt är det inte, 1000kr för ett par fina Ortlieb. Det motsvarar tv-tre månadskort på kollektivtrafiken eller en månads p-avgifter.

Mitt styre sitter en bra bit ovanför hjulet; inget fransande under 15 års vardagscyklande. Annars skulle det gå att avhjälpa med ett rock-/kjolskydd.

Fördel som jag ser med cykelväskor är ju att tyngdpunkten hamnar så lågt som möjligt, men som sagt upplever jag inga vingelrelaterade problem med kassar hängandes från styret. Andra ser säkert fler fördelar än så, men personligen föredrar jag flexibiliteten med kassar och axelremsväska vilken funkar lika bra på pakethållaren som över axeln.
 
Mitt styre sitter en bra bit ovanför hjulet; inget fransande under 15 års vardagscyklande. Annars skulle det gå att avhjälpa med ett rock-/kjolskydd.

Fördel som jag ser med cykelväskor är ju att tyngdpunkten hamnar så lågt som möjligt, men som sagt upplever jag inga vingelrelaterade problem med kassar hängandes från styret. Andra ser säkert fler fördelar än så, men personligen föredrar jag flexibiliteten med kassar och axelremsväska vilken funkar lika bra på pakethållaren som över axeln.


Axelrem är bra. Många cykelväskor har det, eller så är det bara att ta en rem genom väskans handtag. En annan fördel med cykelväskor är att de inte går sönder, även om man fyller dem med mjölk och kör över kanter och gupp. Och så är de vattentäta även från ovansidan.

Men alla har inte likadana behov, funkar det så funkar det...
 
Individen kan påverka utvecklingen

Någon här nämnde att det utgår km-ersättning för cyklister som pendlar i Norge.Om det är sant så är det ju helt i linje med den "nya" synen på miljö/hälsa som diverse politiska partier puffar för.
Jag tror också att cykelturismen är något som kommer bli stort i framtiden.men då fodras en medvetenhet från politiker/myndigheter om det ska fungera.Många av de långfärdscyklister från utlandet jag känner vill gärna cykla och ta kollektiva transportmedel i tjänst när de tänker sig komma hit.Men då de får höra hur illa det fungerar med kombinationen cykel-buss,cykel-tåg,svalnar intresset betydligt.Det är många sköna slantar som turistnäringen förlorar varje säsong bara för att man inte tillräckligt driver liknande frågor.Fortfarande så går det mesta sk miljötänkandet i stå eftersom man inte sätter press på bilproducenterna och på de lokala politikerna.Med en medveten satsning på cykelleder,cykelbanor samt att kunna kombinera dessa med kollektiva transportmedel så skulle både folkhälsan och våra luftrelaterade sjukdomar minska radikalt.

Självklart cyklar jag åretrunt!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg