cykellås

färgbomb istället för rörbomb

En färgbomb i sadeln som effektivt färgar både kläder och kroppsdelar för lång tid framöver - när det gäller kläder kan infärgningen gärna vara permanent.

Sedan en "svart låda" som innehåller en rökbomb och en "tjutare" som låter som "Hesa Fredrik".

Deaktiveras med nyckel eller "billarmsmojäng".

Ett i ramen integrerat lås som du kan låsa cykeln vid t.ex. lyktstolpar...

/Borka

PS. Vad menar ni med att "kommuner stjäl cyklar"? Vad är det för kommuner? Anmäl kommunalråden i så fall... DS.

Hm, färgbomber, larm, integrerade cykellås... det känns som man är långt från de annars ganska vanliga diskussionerna i MTB-kretsar om att spara ett par gram på nya titanskruvar =)

Vad det gäller det estetiska med att hänga cyklar i taket i lägenheten så måste jag säga att hänga medelst snöre är uteslutet, det är ju fult på riktigt. Men med en krok sittandes i taket med cykeln hängandes i ett hjul tycker jag inte är så anskrämligt... fast jag är ju cyklist å andra sidan =) min blivande sambo har för övrigt full förståelse för att jag vill ha mina två (plus en till som kommer i januari) hängandes i lägenheten, det är lite för mycket pengar för att ställa i källaren tycker både hon och jag...

Stående

Jag har min stående i klädkammaren.
Hade den stående i hallen. Man måste inte hänga upp den. Har man bara ett litet hörn eller något brukar man kunna klämma in den där.
Thomas.

Konfiskation av cyklar

Dessvärre ger kommunallagen kommunen rätt att förfara så att vissa cykelställ tömms på vissa tider!
Huruvida detta uppfattas som rätt eller orätt är något helt annat!
Val nästa år!

Vänligen

Johan K

Rätt!

Ang. tömmning av cykelställ: Jag är FULLSTÄNDIGT övertygad om att vid rensning av kommunala cykelställ så lämnas ALLA finare cyklar i fred. Inte klipper du upp låsen och bryter loss utan URSKILLNAD...

Jag tycker att detta är lysande. Ofta har kommunalkillarna bra kolla på hur länge cyklarna stått där och ett rent ställ ger ju plats för andra. Att ha cykelställen överfulla med gamla kvaddade vrak gör ju att funktionsdugliga cyklar inte kan låsas fast någonstans. Sen STJÄLS ju inte din cykel, möjligen transporteras till ett magasin.

Nu kommer det säkert massor av historier om folk som för FÖRSTA gången ställt sin "tjugotusenkronorscykel" i bara FEM minuter och så var gubbarna där och KONFISKERADE den... :)

Sen är det ju så att så VÄLDIGT många kommunala cykelställ lär det ju inte finnas. De flesta tillhör nog PRIVATA fastighetsägare och för dessa gäller andra regler: Då har man rätt att efter anlagen tid har utgått flytta cyklar till ett förråd. Detta gäller också INNE i källare etc. Sen förvarar man cykeln på säker plats i 3 månader. SEN skeppas cyklarna iväg.

Att kommunen väljer att RENSA i sin gatumiljö är ju inte så konstigt. Cykelvrak i varenda lyktstolpe ställer säker till massor av problem för renhållning, synskadade, estetiker etc.

[Ändrat av Buda 2001-09-13 kl 11:26]

konfiskation...

Det låter... men vad är "vissa"...?

Måste dom inte meddela innan, eller får kommunen bara gå lös på ett cykelställ vid vilken tidpunkt som helst, som passar dom?

Men vilken politiker bryr sig...?

/Borka (trött på mycket... längtar ut i naturen...)

Önskar du hade rätt!

Men så går det inte till! Även nyare cyklar försvinner, kanske än oftare. Det märkliga är att även bättre finns med på auktionerna!
Avseende privata cykelställ så är mitt enkla råd, ställ aldrig cykeln där!
Kolla ditt försäkringsbolag!
Nästa år är det val!

Vänligen

Johan K

PS kalla det undanflyttning-röjning vad du vill! Det är och förblir..........
[Ändrat av johankse 2001-09-13 kl 11:51]

Vad menar du med

Att man skall kolla sitt försäkringsbolag ifall man ställer cykeln i ett privatvärdsägt cykelställ?

Jag förstår inte *förvirrad* Eller så är det vätskebristen pga magsjukan som gör sig påminnd...

Båda sidor

Ang. bortforsling!

Jag får ju erkänna att jag står på BÅDA sidor. Som fd. fastighetsskötare har jag tagit intiativ till att röja upp i källare och i "privata fastighetcykelställ". Så här går vi tillväga där jag arbetat (Riksbyggen Göteborg)

När cykelrum, källargångar och yttre cykelställ börjar bli överfulla och folk klagar på att de inte få rum med SINA cyklar pga. vrak och cyklar som inte rörts på flera år så:

- Lappar vi alla ställen där det finns cyklar.
- Anslår en TID långt fram i tiden och uppmanar folk att märka eller ta tillvara sina cyklar (ex. till sitt förråd om de nu vill ha kvar punkterade "vrak")
- Lappar en gång till närmare i tiden.
- Tar fram bultsaxen...
- Forslar bort cyklar till ett särskilt rum
- Samtliga cyklar antecknas på en lista som skickas till Polisen.
- För MASSOR av klagomål på detta från oförstående människor som anser sig blvit bestulna :)
- När 3 månader har gått efter bortforslingen tillfaller cyklarna fastighetsägaren. Hela förfranadet har då tagit över ett halvår.
- För att frigöra utrymme skickas cyklarna att auktioneras bort.

Jag blir lika förvånad VARJE gång över att folk inte hämtar eller märker sina cyklar. Anledningen är oftast:

- Man har flyttat
- Cykeln är stulen på annan ort
- Cykelns ägare saknar intresse då båda däcken saknar luft (!)
- Man har skaffat en ny cykel
- Ägaren har avlidit och "dödsboet" glömde att kolla i cykelrum, utan tömde bara förråd och lägenhet. (detta är den vanligaste orsaken till att NYA cyklar finns på aktion)

Sådär, inside rapport från en "tjuv" :)
[Ändrat av Buda 2001-09-13 kl 13:01]

Konfiskation!

Har aldrig påstått att Buda är tjuv!
Cykelställen jag vet tömmts av kommunen är utanför Malmö och Lunds stationer. Givetvis måste det fixas plats i för små cykelställ, bygga flera vore inte att tänka på!
Märkning och skyltning tyvärr inte alltid på så lång tid i förväg som Buda anger!
Sökning o återhämtning tidigare endast på kontorstid!
Bättre nu!
Vid parkering i privata cykelställ kan din cykel tas omhand av fastighetsägaren direkt! Slå den du!
Så ta rätt cykelförsäkring!
Välj rätt nästa höst! För det handlar om vilket samhälle vi vill ha imorgon!

Johan K Persson
PS mina cyklar står i min låsta bostad!

Hmm...

"Vid parkering i privata cykelställ kan din cykel tas omhand av fastighetsägaren direkt! Slå den du!
Så ta rätt cykelförsäkring!"

Låter mycket märkligt. Det är inte det att jag inte tror dig, jag är bara nyfiken.
Vilken lagparagraf stödjer man det agerandet på? Och vart sker detta?

Sedan så täcker väl cykelförsäkringen det? Så länge man inte agerat vårdslöst och lämnat cykeln obevakad så lever i alla fall jag i tron att om cykeln försvinner så får man ut på försäkringen...

/Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg