cykellås

Hur stöldsäkert är egentligen ett bygellås av typen kryptonit?
Snart dags att ställa in dyrgripen i källaren
för vinterförvaring. Har tänkt att försäkra cykeln, men premien blir ju så fruktansvärt hög (10% av cykelns värde). Har istället köpt två bygellås från kryptonit. De utlovar 1000 dollar tillbaka om låset bryts (dyrkas) upp. Iofs gäller inte detta utanför USA, men det måste ju ändå betyda att låset håller en viss kvalitet, eller? Hur löser ni detta problem? Att ställa cykeln i lägenheten är inte en praktisk lösning för mig. Är det dumsnålt att inte ta en försäkring eller kan jag känna mig säker med bygellåsen?

/stefan

Domkraft

Med domkraft bryter du vilket bygellås som helst. I en källare där ev tjuvar kan arbeta ostört är det bara en tidsfråga innan de bryter upp låset...tyvärr...

Dessa j-vla cykeltjuvar sabbar så otroligt mycket. De förstör, försvårar ett av mina största intressen. Tänk vilket mycket bättre samhälle vi skulle ha om inte cykeltjuvar fanns! Upp till kamp!!!

Sen att försäkringsbolagens finstila paragrafer gör att försäkringarna snarare blir ett rån istället för en trygghet gör ju inte saken bättre

(puh det var skönt att gnälla lite)
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2001-09-10 kl 14:44]

Lås

Domkraft + kylsprej tar nog de flesta lås. Om inte annat så brukar det vara mycket svårt att hitta SÄKRA ställen att låsa fast vid. Det har tex före kommit att stålstaket sågats av "i förväg" så att personer som låst fast sina cyklar vid dem blivit bestulna på mycket kort tid. Man får nog hänga den på väggen eller i taket på lägenheten, eller endast använda sig av ICKE stöldbegärliga cyklar=vrak.

Vända på resonemanget

Man kan ju också vända på det och fråga sig vem som KÖPER alla stulna cyklar. För att det skall vara intressant att bryta sig in i källare, forcera dörrar och lås och bära med sig en cykel bör det ju finnas en marknad på "andra" sidan. Jag har förståelse för försäkringsbolagens premier när det nästan är 100% chans att din cykel skäls inom ett år om du förvarar den utomhus/i källaren.

Tyvärr hjälper inga lås i världen. Har arbetat som fastighetsskötare alldeles för mycket och då fått se OTROLIGA prov på uppfinningsrikedom hos div. "löst folk" Domkrafter, kylsprej, järnspett, slägga. Till och med en hydralsax för att forcera en ståldörr...

Vet bara tjuven var din cykel står någon stans så "försvinner" den. Tråkigt men sant!

Att erbjuda ersättning om låset bryts upp hjälper föga. Ofta får man bara ersättning för självrisk från försäkringsbolaget och detta är kringgärdat med massor av regler. Det vanliga är ju att man ändå bara får ut värdet upp till ett visst belopp och därför ändå inte kan köpa en ny cykel för pengarna :(

Det enda som hjälper är nog att ta med sig valda delar upp i lägenheten. Detta minskar risken för cykelstöld säger de poliser jag pratat med. Ta med dig däcken, sadeln etc. och lägg i källarförråd eller liknande.

Det där later ju väldigt oroväckande, speciellt da mina grannar inte ens laser efter sig när de varit i källaren. Maste kolla att det är last varje kväll, vilket förtar en del av nöjet med att ha en bra cykel.
Visste inte att det var sa lätt att bryta upp ett las...

Kanske man kan rigga ett larm i källaren. Ett högljutt larm (typ billarm) borde väl skrämma en cykeltjuv!? Spänna upp snubbeltrad? Rävsax? Fast da aker väl man in för vallande av kroppskada eller nagot liknande..
Värsta är, att ju säkrare cykeln är desto mer otillgänglig blir den för mig. :(

/stefan

Larm

Tyvärr har ju larm blivit så vanligt ídag att det inte är många som reagerar, tyvärr. Tänk själv på hur du gör när ett billarm går igång på gatan. Det skall MYCKET till att du ingriper och detta vet tjuven idag. Väldigt många inbrott sker mitt på dagen och utförs ofta av förslagna typer som inte drar sig för att komma med en hållbar "lögn" om de blir upptäckta :)

En billig lösning kan dock vara ett bärbart larm som du riggar i ex. ditt förråd. Jag har köpt ett sånt på RUSTA för 59 kr och det fungerar utmärkt. Tjuter massa decibel och har rörelsedeckare som går att ställa in på olika sätt. Detta kan också vara ett tips att ha med sig när man lämnar ett tält eller liknande i bebodda trakter. Väger inte så mycket och är litet och nätt. En billig investering som KAN skrämma bort i alla fall någon!

175 kr/år

Det är vad jag betalar extra för att få upp till 35000 tillbaka från försäkringsbolaget om stöld/krash/olycka skulle inträffa.

Det man kan rekommendera är att använda http://www.privataaffarer.se och deras offertförfrågan. Då går ens fråga ut till många försäkringsbolag och man kan lätt ställa priser mot priser. Jag har nyligen halverat min försäkringskostnad (o-fall, hem och sak försäkring). När bolagen får reda på att man vill byta bolag så kan de sänka premien/höja skyddet ganska fort :)

Skall man nu låsa sin cykel någon annan stans än inne i lägenheten så gör allt för att försvåra. Se till att du skyddar cykeln så att den inte går att snabbt lyfta bort.
Problemet är att det idag finns folk som tar upp beställningar på en cykel. Typ "Den svarta cannondalen med leftygaffel och dubbla cykeldatorer". Kommer en person som skall "fylla" en sådan beställning så spelar det ingen roll. Han/hon kommer ta cykeln förr eller senare i alla fall. Tack o lov så är den typen av stölder fortfarande ganska ovanliga.

De flesta cykelstölder görs av mer eller mindre kriminella personer/gäng som tycker cykeln ser cool ut och vet att de kan få lite pengar från närmsta hälare.

Sedan så har du dom som bara plockar med sig cykeln för att det gick, eller för att de behövde ta sig från där cykeln står dit det vill.

/Mattias

Om jag förstar dig rätt sa betalar du 175 kr extra pa din hemförsäkring? Later i sa fall väldigt bra. Hur mycket är självrisken pa?

/stefan

Stämmer

Självrisken är samma som hemförsäkringen, dvs i mitt fall 1000 kr. Cykelförsäkringen är en påläggsförsäkring för hemförsäkringen. Hemförsäkringen täcker i vanliga fall (för mig) upp till 5000 för cykeln.

/Mattias

PS. om det är förvirrat eller stavfel så beror det på febriga Matia, 1 år, som sitter i mitt knä :)

/Mattias

Hmmm

Nu har visserligen jag min i lägenheten men min hemförsäkring täcker cykeln.
Det enda kravet är att låset har stölsäkerstämpel vilket inte är de kaxigaste låsen.

Sen finns det ju lås som tar 11 tons klippkraft. Man bör ha ganska bra verktyg för att ta upp ett sånt.

Thomas.

Kolla bara så att du får ut hela beloppet

Många försäkringsbolag hävdar med bestämdhet att de visst har täckning för cykeln. Sedan när man frågar mer ingående så ersätter de flesta bara upp till 5000.

Jag säger inte att ditt bolag gör så, men många gör det.

/Mattias

jorå

Den täcker för 25000 vilket inte är dåligt.
Har för mig att det är Folksam. Kan ju vara värt att kolla upp om ni vill ha en sjysst försäkring.
Thomas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg