Cykelkedja till "standardcykel"
Inga problem för mig om du köper ny kedja. Men du behöver sannolikt kapa någon länk. För att veta detta måste du räkna antal länkar på din nuvarande kedja.
Biltemas var tex 116 länkar, så har du tur så passar den. Annars måste du köpa en kedjekapare .
Oavsett hur du gör så måste du rengöra båda dreven innan du monterar den nya kedjan. Så rengöringen kommer du inte undan med genom att köpa en ny kedja.
Det jag tycker som gör livet enklare för dig genom att rengöra befintlig kedja på plats är:
1. Enkelt att rengöra, den är inte rostig enligt dig så det kan inte vara så svårt att få ren. Posta en bild så vet vi skicket.
2. Du slipper allt bekymmer med rätt länkar, kedjelås som trilskas etc.
3. Originalkedjan är oftast av klart bättre kvalité än en biltema kedja. Och då slipper du vara orolig att fotbromsen slutar fungera, eller du kör grenen i ramen när kedjan brister, kan göra ont!
4. För att få dit den nya kedjan behöver du nog lossa lite på bakhjulet och sen spänna rätt. Och ytterligare spänning efter en 5 mil när nya kedjan satt sig.
Men enklast är att droppa på lite olja på befintlig kedja och cykla vidare glad i hågen.
Du har inte klagat på att kedjan är för lång och hur du då spänner.
Du har inte klagat på att det knakar och låter när du trampar.
Du har inte klagat på att kedjan är riktigt skitig och rostig och ser osmord ut.
Alltså har du nog överreagerat och tycker att du behöver byta kedjan för att det kanske är dags.
Glöm det, har du inga riktiga problem med kedjan så cykla vidare utan att göra något. Det är mitt råd.