Cykelhållare

Hej

Jag skall köpa en cykelhållare till bilen och funderar vilket som är smidigast att skaffa en som man har på taket eller en på dragkroken.
Jag har kollat in Thule Tour för 815kr på Cycelcomponents och undrar om det är prisvärt.

Jag vet inget om Thules hållare, men har en tidigare Biltemamodell, rätt lik den på länken (för dragkrok) men blankförzinkad. Funkar jättebra (till knappt nån kostnad).

Vill du öppna bagaget?

Jag har en Thule Tour. Fick köpa den för att det var den enda som klarade min cykels grova ram. Jag vill helst ha cykeln på taket vid långresor för att slippa montera bort den varje gång jag skall öppna bagaget. Hållaren är låsbar och lätt att montera cykeln i.

Men jag kompletterade snart med en billig dragkroksvariant från Mekonomen (inte Biltemas för de gick sönder och blev nerklassade att bara klara en cykel) som ligger i bilen hela tiden ifall någon cykel skulle behöva fraktas någonstans. Ville inte ha cykelhållaren på taket året runt. Dessutom är det tungt att lyfta upp kompisars damtrallor med barnsits på biltaket...

/ Håkan Å

Om inte jag minns fel så är det så att de här hållarna för dragkroken är egentligen bara godkända för korta transporter. Och i och med att cykeln antagligen skymmer baklysena och nummerplåten så måste man (formellt sett) ha en sån här ramp med baklysen och nummerplåt att sätta utanpå cykeln.

(Har man ingen dragkrok heller så är ju valet inte så svårt:)

Jag köpte en Thule (nej, två) för takräcket på Mekonomen, där kostade den 3-400 har jag för mig. Vet dock inte vad modellen hette.

Den på Biltema är nog inte SÅ mycket sämre, det som skiljer är antagligen låset som man spänner fast stagen i ramen med. På Thule-hållaren är det en fiffig excenter-lösning med lås. Misstänker att på Biltema-hållaren så är det en ratt på gängad axel (mer skruvande).

Min Biltemamodell håller för flera cyklar (fast det är inte lätt att få plats med mer än två. Dock är den 10 år gammal och säkert lite annorlunda än den nuvarande.

Ramen

näsudden; sa:
Hej

Jag skall köpa en cykelhållare till bilen och funderar vilket som är smidigast att skaffa en som man har på taket eller en på dragkroken.
Jag har kollat in Thule Tour för 815kr på Cycelcomponents och undrar om det är prisvärt.

Hej!
Är du rädd om ramen, eller kanske har en cykel med ömtålig Alu-ram ska du nog köpa en hållare där man spänner fast framgaffeln i hållaren.

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/thu006.jpg

Kolla på den här, Thule VeloVise 760kr...!

/J

För kortare transporter hemmavid kan det väl va ok med en dragkrokshållare. Den är ju smidig att ha i bagaget och enkel att snabbt hänga på. Men ska du köra längre eller på ojämna vägar så anser jag att det bara är en takräckeshållare som gäller. Har själv en Thule MTB pro som jag är nöjd med. Nackdelen med den är att den endast låser fast cykeln i hållaren och inte hållaren i takräcket, vilket ju Thule tour verkar göra. Jag tror ju iofs inte att något av dessa lås stoppar en "seriös" cykeltjuv om det sitter en finare cykel på taket men det kan ju va bra att kunna våga lämna hållaren på takräcket även när man inte har cykeln fastsatt. Mekonomen säljer som sagt Thule-hållare, bla. "tour" Den är ngt dyrare än på cyclecomponents.com men om du lägger till frakten så blir det billigare på mekonomen (förutsatt att du har en butik i närheten av där du bor då...)
[Ändrat av fklint 2004-11-03 kl 08:40]

VeloVise

Kör själv med VeloVise där man tar bort framhjulet och låser fast gaffeln i cykelhållaren. Det fungerar utmärkt och blir stadigt och bra. Dessutom slipper man knipa åt runt ramen, vilket känns bra om man har tunnväggiga rör. Cykeln är fastlåst i stället och stället är fastlåst i lastbågarna. Lastbågarna brukar ju också gå att låsa fast på bilen.

Nackdelen är att man måste ha snabbkoppling på framhjulet för att det skall fungera bra. En gammal damcykel med kupolmuttrar är inte lika muntert att sätta fast. Dessutom får man ett löst framhjul som måste härbärgeras någonstans.

VeloVise finns även i en variant som passar för skivbromsgafflar.

http://www.thule.se

Peter

bakluckan

Är det någon som har provat en cykelhållare som man sätter fast i bakluckan istället för dragkrok?
Den verkar inte vara ivägen för belysning m.m.

nermander; sa:
Vad är Thule Tour för hållare? Den finns inte på Thules hemsida? Är det nån som utgått ur sortimentet eller?

Kanske kan vara så att de har utgått eller bytt modellbeteckning.
"ProRide 591" verkar vara en nyare variant av "Tour".
"FreeRide 575" ser ut som gamla "MTB pro".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg