Cykelhållare

Re: bakluckan

ollefisk; sa:
Är det någon som har provat en cykelhållare som man sätter fast i bakluckan istället för dragkrok?
Den verkar inte vara ivägen för belysning m.m.

Jag har en som jag köpte på OK för massa år sen (har ingen dragkrok på bilen och hade inget takräcke heller då så det kändes billigast).

Hållaren sitter på ungefär samma höjd som en sån man sätter på dragkroken så cykelns hjul sitter rätt bra ivägen för lysena med en sådan också.

Re: bakluckan

ollefisk; sa:
Är det någon som har provat en cykelhållare som man sätter fast i bakluckan istället för dragkrok?
Den verkar inte vara ivägen för belysning m.m.

Jag har en Thule som jag sätter på bakluckan på min Golf (tror den heter Freeway). Har bara använt den vid en långtur hittills och då satt den kanon.
Givetvis är den lite krångligare att montera jämfört med en för dragkrok men den känns oxå stabilare. Största nackdelen är att den tar mkt plats i bagaget när man inte använder den så den får ligga i källaren istället.

/M

En stor nackdel med cykeln bakpå bilen är all smuts som drar upp bakom bilen vid dåligt väglag, jag rekomenderar inga längre resor i regn & rusk, eller ännu värre på salta vintervägar. Då är det takmontage som gäller.

Re: VeloVise

Pask; sa:
VeloVise finns även i en variant som passar för skivbromsgafflar.

En stilla undran: hur skiljer sig den från de som passar "vanliga" gafflar? Normalt är det ju ingen skillnad på axelbredd, man har samma axel och snabbkoppling, oavsett om man har skivbroms eller ej.

Har skivbromsvarianten ngn bit som går in mellan bromsklossarna och hindrar dem från att tryckas ihop av misstag eller p g a temperaturförändringar el ngt dyl?

Per

Re: Ramen

jörgen; sa:
...
Är du rädd om ramen, eller kanske har en cykel med ömtålig Alu-ram ska du nog köpa en hållare där man spänner fast framgaffeln i hållaren.
...

En annan variant är Renaults patenterade hållare, där man skruvar fast ett fäste på ramen med ett slags slangklämmor, och sedan enkelt klickar fast det i hållaren på taket. Nackdelen är att fästet är ganska stort och fult, och att man måste ha ett fäste till varje cykel eftersom det är ganska krångligt att montera.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg