Cykelförening på gång i Uppsala

I UNT i morse kom nya siffror, enligt HUI ökar handeln utanför staden, det är faktiskt värre än jag trodde, på en omsättning a 5549 miljoner, återfinns endast 1460 milj (26%) i vad som kallas för "cityhandeln".

Det bilburna Boländerna har däremot en omsättning på 2056 (37%) milj. Gränby, likaså ett bilburet shoppingcentrum, öster om staden, omsatte 1449 (26%), praktiskt lika mycket som "cityhandeln". Stenhagen, där de boende i luthagen och fjärdingen numer köper sin bärs, omsatte 584 miljoner (8%). Ser man på trender växte omsättningen i Boländerna med 13%, Stenhagen med 7,9%, Cityhandeln med blott 2,4%. Gränby minskade något med - 1,3%.

Siffrorna visar i korthet att 74 procent av omsättningen av den mätta delen av Uppsalas handel sker i områden som folk tar sig till med bil och som har gratis parkering. Uppsala city tappar trendmässigt.

Nu hoppas jag det är klart vad jag menar när jag skriver att Uppsala planeras för bilism och att de åtgärder som hittills vidtagits för att minska denna har varit kontraproduktiva.

Per
 
I viss mån kan ju detta kopplas till kommunens planer och tillståndsgivning. Samtidigt kanske man måste inse att det är större och mer generella krafter som styr här.
Att det flyttar ut handel ur stadskärnorna är ju rätt typiskt, och att man då istället handlar sin mat på stormarknader istället för små livsmedelsbutiker har väl både för och nackdelar. För att driva en mindre butik inne i city krävs relativt täta leveranser med tunga fordon inne i stadskärnan.
Nu ersätts dessa resor med konsumentresor ut till butikerna. Idealiserat kan man ju tänka sig att dessa företas med kollektivtrafik och vid lågfrekventa "veckohandlingar", men i många fall kanske det blir så att man tar bilen från Luthagen till Boländerna för att köpa en glödlampa...

Detta kan man ju tycka ha betydelse för cykelutvecklingen, men det är ju bara en av många sidor i en bred fråga.

På sikt kan man även tänka sig att de attraktiva innerområdena i städerna kommer att bli mindre attraktiva eftersom servicenivån troligen kommer att sjunka ytterligare där. Det blir ju även så att restauranger och liknande etablerar sig på nya ställen, jämför t ex Heron City med gamla Slottsbiografen eller Röda Kvarn i Upsala...


[Ändrat av Mezzner 2006-02-22 kl 09:54]
 
Mezzner; sa:
Detta kan man ju tycka ha betydelse för cykelutvecklingen, men det är ju bara en av många sidor i en bred fråga.

Absolut: De två viktigaste oberoende variablerna, som orsakar ökad bilism, är kommunens planering och de höga parkeringsavgifterna.

När det gäller planeringen så satsar Uppsala på att bygga så långt utanför staden att det blir nödvändigt att ha bil. Istället för att bygga i Norra Lunsen och förstöra skyddsvärd skog borde man bygga på gärdena mellan Sävja och Uppsala. Det skulle innebära cykelavstånd till Stora Torget. Man borde också bebygga Staby gärde, och gamla F16. Bygger man nära stadskärnan kan man ta sig överallt på cykel eller till fots utan att det blir jobbigt. Då finns det ingen anledning att ha bil och vi får en levande stad med massvis av cyklister.

När det gäller parkeringsavgifterna tar dessa effektivt död på handeln i centrala Uppsala, samtidigt som de ökar bilismen i förening med kommunens planering. När affärerna flyttar ut till Boländerna, Stenhagen eller Gränby, blir det praktiskt taget nödvändigt att ha bil för att kunna handla. Istället bör man ha billig parkering, gärna underjordisk. Och för min del kunde man gärna ha en hastighetsgräns på 30 i hela innerstaden.

Uppsalas kollektivtrafik är så usel att den använder folk bara i nödfall.

Per
 
Fast även om man nu kan anse att man "räddar" affärssituationen i stadskärnan är det väl ingen miljömässigt bra lösning att göra det genom att främja privatbilismen där (dvs bättre P-möjligheter)?

Jag tror som sagt att detta är ett rätt bred fråga. Man måste antagligen välja att ändra sin syn på saker och ting på många sätt, och kanske avstå från ekonomiska och komfortmässiga fördelar om man ska skapa en "hållbar" stad, med en "distribuerad" handel så att folk kan handla i sina resp närområden, och i någon mån möjligen i hela den förtätade staden.

Att det finns grönområden, om kanske inte gärden i stil med de kring Ultuna, är dock ytterligare nåt som brukar anses ha miljömässiga fördelar. Så därför måste ju förtätningen vara lagom...

Tror som sagt detta är en mycket bred frågeställning och som i viss mån kan gå stick i stäv med rent marknadsekonomiska krafter.

Men jag håller ju med om att det finns ett slags cyklistperspektiv i detta där en förening kan verka för bättre cykelmöjligheter. Själv har jag dock på forntiden cyklat många gånger från stan till "Wessels", vilket fortfarande (B&W) ligger bortom de nya mammontemplen i Boländerna.

Cyklade under hela gymnasiet till Fyrisskolan (i Luthagen) från Fålhagen. Det gick utmärkt även på vintern, och det var på den tiden som sportracern just börjat bli ett alternativ till alldeles vanliga cyklar.

Det var dock knappast coolt att cykla ens med tio växlar, och långt innan MTB hade börjat marknadsföras.
 
Mezzner; sa:
Fast även om man nu kan anse att man "räddar" affärssituationen i stadskärnan är det väl ingen miljömässigt bra lösning att göra det genom att främja privatbilismen där (dvs bättre P-möjligheter)?

Förvisso inte i ett snävt lokalt perspektiv. Men i ett globalt perspektiv hade det varit bättre om vi hade gått 800 m för att köpa vår bärs istället för att släppa ut drygt 2.2 kg kolos när vi köper den.

Här finns ett enkelt samband: ju högre parkeringsavgifter i centrala Uppsala desto mer utsläpp.

om man ska skapa en "hållbar" stad, med en "distribuerad" handel så att folk kan handla i sina resp närområden, och i någon mån möjligen i hela den förtätade staden.

Precis, om man bygger på cykelavstånd så blir Uppsala ett närområde.

Att det finns grönområden, om kanske inte gärden i stil med de kring Ultuna, är dock ytterligare nåt som brukar anses ha miljömässiga fördelar. Så därför måste ju förtätningen vara lagom...

Här håller jag med dig. Dessa grönområdena bör inte bara bevaras utan även expanderas. Däremot finns en massa åkrar, som kännetecknas av att man odlar monokulturer på dem med en massa kemikalier och som större delen av året bara består av jordkokor; dessa bör bebyggas, just eftersom de är på rimligt cykelavstånd.

Per
 
Javisst! Vi har bildat föreningen, och håller på ansöker om organisationsnummer och annat pappersjobb. Så snart vi fått klart en riktig hemsida drar vi igång brett, men du får gärna vara med redan nu! Är det någon särskilt du är intresserad av, eller kan hjälpa till med?

/Per Eric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg