I UNT i morse kom nya siffror, enligt HUI ökar handeln utanför staden, det är faktiskt värre än jag trodde, på en omsättning a 5549 miljoner, återfinns endast 1460 milj (26%) i vad som kallas för "cityhandeln".
Det bilburna Boländerna har däremot en omsättning på 2056 (37%) milj. Gränby, likaså ett bilburet shoppingcentrum, öster om staden, omsatte 1449 (26%), praktiskt lika mycket som "cityhandeln". Stenhagen, där de boende i luthagen och fjärdingen numer köper sin bärs, omsatte 584 miljoner (8%). Ser man på trender växte omsättningen i Boländerna med 13%, Stenhagen med 7,9%, Cityhandeln med blott 2,4%. Gränby minskade något med - 1,3%.
Siffrorna visar i korthet att 74 procent av omsättningen av den mätta delen av Uppsalas handel sker i områden som folk tar sig till med bil och som har gratis parkering. Uppsala city tappar trendmässigt.
Nu hoppas jag det är klart vad jag menar när jag skriver att Uppsala planeras för bilism och att de åtgärder som hittills vidtagits för att minska denna har varit kontraproduktiva.
Per
Det bilburna Boländerna har däremot en omsättning på 2056 (37%) milj. Gränby, likaså ett bilburet shoppingcentrum, öster om staden, omsatte 1449 (26%), praktiskt lika mycket som "cityhandeln". Stenhagen, där de boende i luthagen och fjärdingen numer köper sin bärs, omsatte 584 miljoner (8%). Ser man på trender växte omsättningen i Boländerna med 13%, Stenhagen med 7,9%, Cityhandeln med blott 2,4%. Gränby minskade något med - 1,3%.
Siffrorna visar i korthet att 74 procent av omsättningen av den mätta delen av Uppsalas handel sker i områden som folk tar sig till med bil och som har gratis parkering. Uppsala city tappar trendmässigt.
Nu hoppas jag det är klart vad jag menar när jag skriver att Uppsala planeras för bilism och att de åtgärder som hittills vidtagits för att minska denna har varit kontraproduktiva.
Per