Cykelförbud?

Jag var på en sväng med hojen idag och träffade en gubbe som var lite grinig...han sa att det är cykelförbud på samtliga kommunala stigar och leder (bestämt redan på 60-talet). Men hur som helst så är det massor med MTB-åkare som kör på dessa stigar och leder. Elljusspåren är också förbjudet område vilket är lite mer förståeligt.

Har jag missat nåt eller är det rent skitsnack från gubben (folk blir förbannade på mtb-åkarna sa han, han också för den delen)?

//Andreas
 
Vilken kommun?

Jag har mycket svårt att någon kommun skulle införa något sådant generellt förbud för på all sin mark. Framförallt så var inte cykling på stigar aktuellt förrän på 90-talet, varför det knappast har införts några förbud på 60-talet!
 
Kommun

Det gäller Sundsvalls Kommun. Jag håller med dig, det låter väldigt underligt. Jag får väl ta och höra med Kommunen...någon där bör veta...
 
gammal är äldst.

Klart han visste vad han gapade om,
han var ju veteran då har man rätt att
skälla ut odågorna som förstör omgivningen. (ironi)

brukar faktiskt tänka ungefär i dom banorna
när någon gammal besserwisser får för sig
att gnälla eller skälla. A andra sidan är det
riktigt roligt att skrämma slag på ungdomarna
i bostadsområdet här, ex haffade jag ett gäng som
höll på att sparka sönder en grind på dagiset,
dom fick sig en riktig avhyvling kan jag lova.
 
Det är korrekt!

Cykel är enligt lagen att betrakta som fordon och dessa får endast framföras på dem avsedd väg. Alltså är all cykling i terräng lika olaglig som bilkörning eller motorcross körning i terräng. Stigar anses i sammanhanget som terräng.
Mvh

Martin
 
Ute och cyklar?

Visst är cykeln att betrakta som fordon!
Men terängkörningslagen förbjuder bara motorfordon från att framföras fritt i naturen!!!
Därför är cykling i naturen alltid tillåtet såvidare kommunen eller annan instans fattat beslut om annat!

Detta har vissa kommuner nu börjat göra. Besvärade komungubbar, vandrare och markägare har i sin iver att minska slitaget på leder mm fått för sig att nya företeelser som MTB-cykling är orsaken och lobbat för att inskränka rätten att cykla på stigar i naturen!
Därför har det nu startats en förening som heter SAMS:
http://hem.passagen.se/samsinfo/index.html

Föreningen har till uppgift att verka för ökad förståelse mellan cyklister och andra frilufsare och försöka att motverka missinformation som denna! MTB-cykling skadar nämligen inte mer än tex vandrare. Förklaringen till slitaget är därför oftast att antalet besökare totalt har ökat och/eller att underhållet av lederna mm ej hängt med eller minskat! Kommunernas beslut är därför fattade på felaktiga grunder!

Det behövs dock fler medlemmar som är beredda att hjälpa till med att sprida den information till beslutsfattarna som dessa undersökningar visar, så att inte dessa inskränkning av allemansrätten blir regel snarare än undantag i fortsättningen!
Så gå in på hemsidan och anmäl er om ni känner att ni vill vara med och hjälpa till!

Peter T
SAMS

Utredningar om MTB-slitage:
http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm
http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm
http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html
http://cbc.ca/cgi-bin/view?/news/2001/08/17/bikehike010817

[Ändrat av theDude 2003-05-28 kl 01:49]
 
MB-åkning förstör stigar o leder på ett betydligt värre sätt än vandring t ex.
På berghällar far mossa o lavar illa och dessutom dyker det upp färgglada pinnar o skyltar lite här o var i skogen, ibland på 50 meters avstånd. Syns inte hjulspåren för cyklisterna?
Det bästa vore väl om kommunerna insåg att detta är något som finns och släpper till bra områden för obegränsad åkning men stävjar åkning i naturskyddsområden.

Som info till er cyklister, man slipper inte ifrån sitt ansvar som förare om man kör på någon i skogen bara för att man illtjuter 10 sekunder innan krocken.
 
Rätt men fel

gundj; sa:
MB-åkning förstör stigar o leder på ett betydligt värre sätt än vandring t ex.
På berghällar far mossa o lavar illa och dessutom dyker det upp färgglada pinnar o skyltar lite här o var i skogen, ibland på 50 meters avstånd. Syns inte hjulspåren för cyklisterna?
Det bästa vore väl om kommunerna insåg att detta är något som finns och släpper till bra områden för obegränsad åkning men stävjar åkning i naturskyddsområden.

Som info till er cyklister, man slipper inte ifrån sitt ansvar som förare om man kör på någon i skogen bara för att man illtjuter 10 sekunder innan krocken.

Vi hade den här mtbslitage kontra vandringsslitage för inte så länge sedan i tråden "Cykel, vet och etikett!
" http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501

(den börjar om lite annat men sedan kommer det in på "rätt" ämne).

Cyklister förstör inte stigar och leder! Det finns omfattande vetenskapliga studier som tydligt visar på motsatsen. Däremot så lämnar cyklisterna andra spår än vad vandrarna gör, och detta kan i många fall ses som störande. Visst att det finns leder och stigar där det totala slitaget är så högt att erosionen sätter spår. I de fall är det bara ökat underhåll som kan rädda situationen, och en arbetsinsats på en dag för att hålla stigen fin resten av året för både cyklister och vandrare är en bra investering.

Att cykling skulle ha förbjudits i det aktuella området redan på 60 talet låter orimligt, då MTB inte föddes förens på 70/80 talet. Innan dess fanns det ytterst få "dårar" som flängde runt på stigarna i skogen på cykel. Om det nu är så att det finns ett förbud så måste detta finnas protokollfört och arkiverat. Det är bara att begära in en kopia på beslutet så får man se exakt vad det står.

Sedan så faller inte cykling under terrängkörningslagen. Cykel är inte ett motorfordon, och terrängkörningslagen gäller motorfordon.

"På berghällar far mossa o lavar illa"
Är det en vandringsled/stig så är det väldigt osannorlikt att det ens finns mossar och lavar, då dessa troligen redan är bortnötta. Mossar och lavar mår precis lika illa av ett cykeldäck som rullar över dom som en sko som trampar på dom.

"och dessutom dyker det upp färgglada pinnar o skyltar lite här o var i skogen, ibland på 50 meters avstånd. Syns inte hjulspåren för cyklisterna?"

Så du menar att alla stigmarkeringar är för cyklister? Hur är det med Sörmlandsleden till exempel, där man målar/har målat stigmarkeringar på hällar på mångder av ställen. Det var ju knappast för cyklisterna. Och alla dessa motionsslingor som finns runt om i skogarna, där är ju markeringarna till för alla, inte enbart cyklister.

Att ha områden dedicerade för en aktivitet fungerar väldigt dåligt. Varför inte utnyttja den otroliga resursen som finns runt omkring i Sveriges skogar med underbara naturstigar. Det enda som behövs är lite underhåll någon gång nu och då där man tar hand om dom dåliga partierna och ser till att dom inte utvecklas till slabbiga lerhål eller breda skogsmotorvägar. Lerhål och stigbreddning är det ingen som vill ha.

Visst, det finns oansvariga cyklister som blåser förbi vandrare i hög hastighet, låser bromsarna (och sliter upp massor med ytmaterial) och är allmänt respeklösa. Dom är däremot en minoritet, en oerhört liten minoritet av alla som cyklar i skogen. Dom flesta är precis som du, snälla, omtänksamma och trevliga.

Som nämnts tidigare så arbetar SAMS http://www.samsinfo.nu med att tydliggöra detta och att visa på många saker, bland annat att vandrare och cyklister kan samsas på samma stig utan problem.

/Mattias, aktiv i SAMS och som nästan alltid stannar och pratar med hundägare i spåret.
 
Nu blev det väl lite hopkok av svar på mina synpunkter o andras.

Men några bemötanden till dina svar.

I några av de skogsområden som jag rör mig i ofta så håller sig inte MB-åkarna till anlagda stigar utan kör där det går att komma fram alternativt bygger broar mm. De stigar som det körs på rivs upp och förstörs på mycket kort tid jämfört med belastnig från djur o vandrare.
I samma skogar körs det rätt vilt över stock o sten och lavar mm förstörs i stor omfattning, vill man ha förståelse för sin sport ska man nog vara aktsam om omgivningen inte ta det för givet att alla andra tycker det är OK.

Det är inte vandringsledernas skyltar jag syftar på utan alla "egna" pinnar o skyltar som dyker upp runt omkring i skogen i anslutning till cykelspåren.

Eftersom alla dessa fenomen dök upp samtidigt som områdena blev populära för MB-åkare så syns ju sambandet tydlig.

Jag tycker att alla ska ha möjlighet att njuta av ett aktivt friluftsliv men inte på bekostnad av naturen och andras upplevelser.

det var säkert något mer men jag har glömt vad som stod i ditt inlägg nu :)

Jo just det! din minoritet är inte så liten som du vill göra gällande eller så är ni en stor grupp.

Ps. Jag är varken snäll eller trevlig:)DS
[Ändrat av gundj 2003-05-28 kl 12:22]
 
När jag är ute i skogen så dyker det ibland upp färgglada markeringar, kryss eller pilar på stolpar eller stora färgblaffor målade på träden med 25 meters mellanrum. Syns inte stigen för vandrarna? ;)

Nej men allvarligt talat, varför får inte MTB-åkarna markera "sina" leder, när vandrarna gör det?
 
Re: Kommun

bergholm; sa:
Det gäller Sundsvalls Kommun. Jag håller med dig, det låter väldigt underligt. Jag får väl ta och höra med Kommunen...någon där bör veta...
Vi snackar om en kommun som i många år hade ett totalförbud mot inlines men inte vanliga rullskridskor. Det kan mycket väl finnas lagar som förbjuder cykling
 
Liknande trådar

Liknande trådar