Varför är det så urkonstigt med cykeltransporten i ett så pass serviceinriktat och idrottsinriktad och kundvänligt samhälle som Svedala???
Det begriper jag inte!
Sverige är späckad med imponerande bra infrastruktur; nur pratar jag inte nedskärningar i sjukvården utan sådant som en verkligen rikstäckande spridning av handikappsutrustning i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Bara för att nämna ett slumpartat utvalt exempel. Det finns många andra lysande exempel! (obs, ej ironisk)
Och nu pratar vi cyklar. Att cykla. Det är som att andas. Normalitetens normalitet.
Men i Sverige är det minst sagt äventyrligt. Att transportera en cykel. Man kan transportera en basfiol, en get, en IKEA-bokhylla, en barnvagn, en rullator, en rullstol...men ingen cykel.
Får jag i all hövlighet släppa en liten fråga:
Varför?
Några tyska kompisar tänkte hälsa på mig i Sverige och de skulle ta med sig sina cyklar. När jag försökte beskriva hur de skulle bära åt sig -- då trodde de minsann att jag drev med dem.
När de fick reda på vad det kostade så fick de nästan tårar i ögonen.
Sverige, ett land med inbyggd totalförsörjning och runtomkringtrygghet...har ett cykeltransportsystem som Kongo-Zaire kring förförra sekelskiftet.
"Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden." (4.vers, nat.-sång)
Kanske blir det ett nytt cykeltransportsystem på köpet.
Tack för ordet.
/Georg
P.S.:
Till alla som undrar om vi är så jävla bra själv då:
Säg vad ni vill om Tyskland, men transportera cyklar kan vi göra.
Sådärja. Och tramsa nu inte sönder tråden, är ni snälla!