Cykel på tåget

Alternativ

Eller skicka ett vanligt mail till registrator@rikstrafiken.se som jag gjorde nyss.

Jag tycker att det vore lämpligt med minst en avgång per dygn på långväga tåg och busslinjer i vardera rikningen där man får ta med sig cykel.

Thure

Litet tips

Jag och en kompis råkande ut för samma problem för något år sedan, men enligt kundtjänst på SJ så gick det bra att ta med paket på tåget.

Lösningen var att vi gick till en cykelhandlare och frågade om vi fick en stor kartong för att packa ner cykeln i. Paketet blir dock lite otympligt och svårt att bära(iallafall längre sträckor). Det lämpar sig heller inte så bra på fullsatta tåg. Detta var ju för något år sedan, men det borde fungera fortfarande.

Det fungerar även på en Finlandsfärja, fast det blir ruskigt trångt i hytten...

/Christian

Re: Litet tips

Olhans; sa:
Jag och en kompis råkande ut för samma problem för något år sedan, men enligt kundtjänst på SJ så gick det bra att ta med paket på tåget.

Lösningen var att vi gick till en cykelhandlare och frågade om vi fick en stor kartong för att packa ner cykeln i. Paketet blir dock lite otympligt och svårt att bära(iallafall längre sträckor). Det lämpar sig heller inte så bra på fullsatta tåg. Detta var ju för något år sedan, men det borde fungera fortfarande.

Det fungerar även på en Finlandsfärja, fast det blir ruskigt trångt i hytten...

/Christian

Jo det är klart att det fungerar. Men frågan är vad man skall finna sig i. Det är alldeles för krångligt att ta med sig cykeln dit man vill cykla som det är i dagsläget.

Snabbt jobbat

Jag fick redan idag svar från en Ulf Karnell på rikstrafiken. Precis som Carl-Gustav skrev så pågår det en utredning för att underlätta kombinationen cykel och tåg (vad det nu är som ska utredas kan man undra). Den skall vara inlämnad till regeringen senast 30 juni och finns därefter tillgänglig på rikstrafikens hemsida.

...Johan...

Re: Litet tips

Olhans; sa:

Lösningen var att vi gick till en cykelhandlare och frågade om vi fick en stor kartong för att packa ner cykeln i.
/Christian

Men det löser inte problemet.
Låt säga att jag cyklar hemifrån fredag eftermiddag, anländer Skövde söndag kväll och ska ta tåget hem. Var hittar jag då en cykelkartong?

...Johan...

Re: Re: Litet tips

jd; sa:
Låt säga att jag cyklar hemifrån fredag eftermiddag, anländer Skövde söndag kväll och ska ta tåget hem. Var hittar jag då en cykelkartong?

...Johan...

Hopfällbar cykel i en väska är en lösning.

Stor cykeltransportväska och mecka isär cykeln är en annan lösning.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13507

Det finns kopplingar som lätt delar även stora ramar på mitten. http://www.sandsmachine.com/
Men det är en dyr lösning.

Thure

Re: Re: Re: Litet tips

thureb; sa:
jd; sa:

...Johan...

Hopfällbar cykel i en väska är en lösning.

Stor cykeltransportväska och mecka isär cykeln är en annan lösning.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13507

Det finns kopplingar som lätt delar även stora ramar på mitten. http://www.sandsmachine.com/
Men det är en dyr lösning.

Thure
Grundproblemet är väl inte hur snabbast och enklast packar ihop sin cykel?! Pudelns kärna är ju att SJ är ointresserat av sina kunder!

/Håkan - som har erfarenhet av utrikesbiljettförsäljningen på Malmö Central. Huvva!

Re: Re: Re: Re: Litet tips

Håkan K; sa:
Grundproblemet är väl inte hur snabbast och enklast packar ihop sin cykel?! Pudelns kärna är ju att SJ är ointresserat av sina kunder!

/Håkan - som har erfarenhet av utrikesbiljettförsäljningen på Malmö Central. Huvva!

Jo det eller snarare Connex var grundfrågan i tråden. Men som svar på frågan ovan om Skövde Söndag kväll är det en möjlig lösning. En annan är en cykel med rem istället för kedja som inte smutsar ned som en kedja brukar. Men det kanske bara är i tunnelbanan i Stockholm som det löser problemet.

Thure

Re: Alternativ

thureb; sa:
Jag tycker att det vore lämpligt med minst en avgång per dygn på långväga tåg och busslinjer i vardera rikningen där man får ta med sig cykel.

Detta är ett problem som inte bara handlar om att man ska ta med sig cykeln på semestern vid långcykling. Ur ett miljö/transport-perspektiv är de kortare pendlingsresorna minst lika viktiga.
På kontinenten och i Danmark är det mer regeln än undantag att man på samma tåg man reser själv också kan ta med sig sin cykel, ibland till en smärre avgift. För dem som jobbpendlar, till exempel mellan Stockholm och Uppsala, skulle det vara ypperligt om man kunde ta med sig cykeln på tåget och ta sig den sista biten från stationen med cykel. Det skulle nog också locka fler eftersom tidsvinsten jämfört med att ta bilen skulle bli avsevärd.

Kostnaderna för SJ skulle i det stora hela vara blygsamma. en vagn utan inredning måste ju vara mycket billigare att framställa än en vagn med säten för passagerare.

/Johan

Re: Re: Litet tips

...Johan... [/QUOTE]

Ring mig! Jag bor i Skövde...
Frågan är väl om det måste vara en kartong, linda in den i papper... just det, söndagkväll var det. Nä, ring mig istället!

/Jörgen

Re: Re: Re: Litet tips

Ring mig! Jag bor i Skövde...
Frågan är väl om det måste vara en kartong, linda in den i papper... just det, söndagkväll var det. Nä, ring mig istället!

/Jörgen [/QUOTE]

Ja det är ju en utmärkt idé. Tågtrafikbolagen kan starta upp små kartongdepåer runt om i landet. Gärna idellt drivna så att det inte kostar något.

Det blir nog som med gamla kära postverket till slut: "Köpa tågbiljett?! Här på centralstationen? Nänä, det måste du köpa på pressbyrån på Storgatan."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg