Cyckelförbud i fjällen...

Skilj på faktiska förhållanden och värderingar

Tarfala; sa:
Lite mera fakta om slitaget hur STORT fjället än må vara!

Om rotväven förstörs genom för kraftigt mekaniskt slitage, exempelvis genom cykling, hästhovar eller ändå värre genom motorcykelåkande, händer det som vi alla allt oftare upplever ute i markerna, där människor av tanklöshet förstör den ena stigen efter den andra, speciellt runt tätorter. Det vore tragiskt om detta nu också skulle drabba nationalparker och fjällen där många hitintills idkat friluftsliv på naturens villkor.

Det låter bestickande. Men är sakligt fel!

För det första bör man skilja på stig och annan mark. Det förhåller sig då så här att där det inte är stig finns förvisso rotväv. Det som händer när det bildas stig är att denna nöts bort och ersätts av hårdpackad, lera, jord, sand, sten, etc. Stigtbildning kan utan tvekan beskrivas, om du så vill, som slitage.

För det andra uppstår inverkan när stigen bildas. De första 25 paren fötter som går i orörd natur har mest inverkan. Inverkan fortgår och betydelsefull till en viss nivå, tills det bildats stig därefter avtar inverkan och blir negligerbar. Det har då bildats stig. Fortsatt användning ger inget ytterligare slitage av betydelse på naturen. Stigen kan iofs påverkas, om det t ex är blött, men omgivande plantor etc påverkas ej.

För det tredje sliter inte cyklar mer än fötter. Reader vid University of Guelph i Kanada har studerat frågan experimentellt http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html

Attityden du har till cykling har alltså knappast med ekologi att göra, utan är nog snarare något som är betingat av dina värderingar och attityder. Det är en kulturell fråga. Jag kan förstå dig. Första gången, långt innan jag själv ens cyklat på väg med en mountainbike, jag såg någon bära omkring en mountainbike på Singhi La i Indiska Himalaya tyckte jag det var totalt malplacerat och inte så lite knasigt att någon ens kunde komma på tanken. Idag har jag insett att vandrare och cyklister faktiskt i någon mening i huvudsak har samma eller snarlika värderingar och är ute efter samma upplevelser och jag föredrar faktiskt att cykla.

Cykelhjul och fötter har lite olika inverkan. Fötter tenderar att bredda stigar. Hjul rullar kontinuerligt. Skulle man förbjuda gång på stigarna skulle de med största sannolikhet bli smalare. Och mer natur skulle vara orörd.

Slutligen när det gäller hästar och motorcyklar håller jag delvis med dig. Motorcyklar bör definitivt inte få framföras på vanliga stigar. De sliter enormt eftersom de har motor. Kan riva upp fula sår. Dessutom låter och luktar de illa. De bör absolut inte förväxlas med den ekologiskt sunda cykeln. Däremot när det gäller hästar är jag lite ambivalent. Förmodligen gör de en del nytta genom att gödsla, och jag vill ogärna neka någon att rida om det är det de älskar att göra. Det är väl så, att enstaka ryttare är inget problem. Däremot i större antal förstör de faktiskt stig. Hovarna har ett enormt tryck och i förening med spillningen kan de förvandla stigen till bottenlös träck.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Torkel har en intressant vinkel

Bra skrivet Per. Håller med dig till fullo.

Torkel, är det bara vandrare och djur som kan skapa en stig? Jag tycker det visar på vilken inställning du har till nyttjandet av den svenska terrängen. Som jag tolkar det så ser du vandring som det "naturliga" sättet att röra sig i naturen. Har jag fel?

Sedan skriver Torkel:
"Om rotväven förstörs genom för kraftigt mekaniskt slitage, exempelvis genom cykling, hästhovar eller ändå värre genom motorcykelåkande, händer det som vi alla allt oftare upplever ute i markerna, där människor av tanklöshet förstör den ena stigen efter den andra, speciellt runt tätorter. Det vore tragiskt om detta nu också skulle drabba nationalparker och fjällen där många hitintills idkat friluftsliv på naturens villkor."

Om vi struntar i det faktum att du konsekvent utelämnar vandrare från dom som har negativ påverkan på naturen så säger du en sak som är ganska intressant, nämligen:
"...där människor av tanklöshet förstör den ena stigen efter den andra, speciellt runt tätorter"

Människor vill i allt större utsträckning komma ut i naturen. Områden runt tätorter har en mycket högre nyttjandegrad än vad en enslig fjällstig ute på tundran har. Således slits dessa mycket mer, oavset om det är hundägare, cyklister eller vandrare som använder stigen. Många användare = högt slitage (generellt sett).

Jag anser att problemet är ett annat. I många fall har stigar bildats för länge sedan och av andra skäl än vad stigarna används till idag. När sedan nyttjandegraden blir hög (stigen slits och blir oframkomlig vissa tider på året) så kommer det folk och skriker på förbud. Det man borde göra är att titta på orsakerna till varför stigarna inte tål den höga nyttjandegraden.
Bygg och förvalta stigar på ett sådant sätt att de tål den faktiska användningen i stället för att stänga ute användargrupper när problem uppstår.

IMBA (http://www.imba.com) har arbetat med dom här frågorna sedan 80 talet. Dom har visat att med rätt metoder så kan man bygga och underhålla stigar och leder som tål olika typer av nyttjande (motor, cykel, häst, människa) och belastning (mer eller mindre populära), och som känns naturliga, utmanande och attraktiva.

Så varför inte se till att alla kan njuta av naturen på det sätt dom föredrar istället för att hävda att vissa användare förstör och att bara "det naturliga sättet att färdas i naturen", det vill säga fotvandring, är det som skall vara tillåtet?

/Mattias

Markslitage?

Jag håller med dig Mattias, det löser inget att kasta paj på varandra i det här forumet.

Det jäller att samverka mellan olika intresseområden då först kan man påverka beslutsfattarna. Gå samman skidåkare, vandrare, cyklister, motorintresserade och på så sätt skapa en gemensam lösning. Jag har varit i Crested Buet i Colorado. Här finns ett mecka för vandrare, mountainbikeåkare, motorcykelåkare, snöskoteråkare och skidåkare. Väl anvisade och uppmärkta leder för alla. Här tar alla ansvar för området genom att rapportera ev. skador längs leder. Tillsyningsmännen åker ut och reparerar de skadade områderna. Många blötmarker är spångade för att förhindra slitage. Finnansiering sker genom avgifter som tas ut via uthyrningbutiker och hotell. Det finns givetvis frivilliga betalningsätt också.

Allt handlar om atityd och samverkan om man ska nå resultat.

Bara att visa en vänlighet mot varandra skapar en trevligare tillvaro!

MVH
Thomas

Re: Spånga överallt..

walk_alone; sa:
utter; sa:
Vad som stör mig är stigar med surhål där vandrare har gjort stigen 20 meter bred. På blöta ställen i Rapadalen ser det ju ut på det sättet. Varför skulle ett cykelspår vara värre än kängor?
Jag tycker man skall bygga spång överallt så alla kan färdas utan att slita på naturen överhuvutaget :-D
Men faktum är att vi har ett slitage av marken, av vandrare, renar, cyklister, motocyklar och 4-hjulingar. Det som sliter minst på marken är skootern å den har det varit mest bråk om. Frågan är vad vi skall gör åt slitaget, finns det någon forskning kring detta. Ökar slitaget eller minskar det, i vilken omfattning och i vilka områden.
Vad beträffar Rahpávagge så tycker jag att man skall spånga där det är slitet. Vad beträffar cykel i nationalparker så fattar jag inte vad man skall dit med cykel, det är nog jävligt att gå. // Roland

..så jla idiotiskt att vara en vuxen man och springa efter ett runt klot som skall in bakom en annan man. Förstår du??? Vissa gillar att sitta hemma och leva sitt liv genom såpor andra gillar att ta sig an utmaningar och slita lite.

Re: Re: Bort med Mountain-bikes från fjällen

ipg289h; sa:
navis; sa:
Oberoende av vad forskningsrapporter visar är min brestämda uppfattning - av vad jag sett - att spår efter Mountain-bike orsakar större skador, förslitning och erosion än fotspår.

Visst och om du tittar riktigt noga kan du konstatera att jorden är platt som en pankaka.

Per

Alla dessa människor som suckar och stönar och inte kan glädjas åt att det finns folk som gillar olika saker tex cykla i fjällen. Var glad Torsten

Re: Re: Spånga överallt..

Minuteman; sa:
..så jla idiotiskt att vara en vuxen man och springa efter ett runt klot som skall in bakom en annan man. Förstår du??? Vissa gillar att sitta hemma och leva sitt liv genom såpor andra gillar att ta sig an utmaningar och slita lite.
ahh.. då skall jag hänga min Kronan jonne på ryggan nästa gång jag vandrar på nednötta stigar i fjällen (*_^) Roland

Re: *flin*

LadyN; sa:
..tipsar även om att "cykel" stavas "CYKEL"....
,-P /fröken Nippertippa! =)
Justde... detta handlar om jonnar i fjällen och inte om hurmanskriver svenska spraket lr måste man ha högskolepoint i svenskaspraket, ba undrar vedu ju (^________________^) *jätteflin* Roland

*ler bredare än bredast*

Såklart man måste ha en massa högskolepoäng!

/fröken Nippertippa slår till igen! ,-)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg