Crux vs Pocket Rocket

Någon som har erfarenheter av både Optimus Crux och MSR Pocket Rocket? Eller andra alternativ i samma viktklass? De egenskaper jag främst är intresserad av är effekt, vindtålighet (låg antar jag) och driftsäkerhet.
 
Tyvärr ingen erfarenhet...

...samma fråga + att jag skulle vilja ha exempel på vad ni använder för vindskydd!
/Patrik
 
Jag har ett pocket rocket och är mycket nöjd. om det kan vara till någon hjälp :)

Köket är vindkänsligt men tycker det vägs upp gentemot den låga vikten. Sen kan det alltid diskuteras hur mycket bränsle det drar gentemot ett Eta power tex, då kanske det visar sig att Eta är ett bättre viktalternativ
 
KLAGER; sa:
Och man bör vara försiktig med vindskydd till brännare som sitter uppe på tuben.
Ja, man ska vara försiktig med folieskydd som man virar runt kök+tub+kastrull. Men det är ingen fara att ställa köket i lä av t ex en vindskärm av aluminium, ett liggunderlag eller i tältet.

Min erfarenhet är att köken är rätt lika. Gillar PR för att det är så ortoligt enkelt, men Crux är smidigare hoppackat. Annars är skillnaderna för små för att motivera att man t ex byter kök.

- Om du ska mini-minimalisera din packning (t ex multisportar/springer bergsmaror) men ändå vill ha ett riktigt bra kök: Köp ett Crux.

- Om du bara vill ha ett sjuhel*tes kök och vill spara ett par hundralappar: Köp ett PocketRocket.
 
Om du tittar på engångshyllan kanhända du finner serveringsfat i aluminium. Nu i studenttider får ni väl hjälpa till i köket....
Jag har PR och är mycket nöjd. Hemmasnickrat vindskydd av aluminumfolie. Har klippt hål vid marken så att det kan komma in luft och underlätta förbränningen samt skydda lågan, en bit upp på kastrullen. Inga problem med överhettning. Hemmasnickrat lock med av samma lätta material.
Transport vindskyddet trycker jag platt, vänder på grytan och är klar.
 
johankse; sa:
Jag har PR och är mycket nöjd. Hemmasnickrat vindskydd av aluminumfolie. Har klippt hål vid marken så att det kan komma in luft och underlätta förbränningen samt skydda lågan, en bit upp på kastrullen. Inga problem med överhettning.
Mmm, jag smälte piezotändaren på mitt tidigare Primus Powercook med ett kringvirat alu-skydd innan jag hann se vad som var galet. Tuben var då brännhet. Så viss försiktighet är nog att rek:a. Men såklart finns det konstruktioner som är bra (din) och andra som är dåliga (min). Jag skulle dock inte våga chansa igen.
 
Strykarräven; sa:
johankse; sa:
Jag har PR och är mycket nöjd. Hemmasnickrat vindskydd av aluminumfolie. Har klippt hål vid marken så att det kan komma in luft och underlätta förbränningen samt skydda lågan, en bit upp på kastrullen. Inga problem med överhettning.
Mmm, jag smälte piezotändaren på mitt tidigare Primus Powercook med ett kringvirat alu-skydd innan jag hann se vad som var galet. Tuben var då brännhet. Så viss försiktighet är nog att rek:a. Men såklart finns det konstruktioner som är bra (din) och andra som är dåliga (min). Jag skulle dock inte våga chansa igen.

Om man bara kör med ett "halvt" vindskydd, vilket ju borde klara tubkylningen, tappar man i mycket i effekt jämfört med ett som går runt?

(Jag smälte f.ö. piezon på mitt Primus EasyFuel förra sommaren mha ett kringgående vindskydd...)
 
Pocket Rocket :)

alven; sa:
Någon som har erfarenheter av både Optimus Crux och MSR Pocket Rocket? Eller andra alternativ i samma viktklass? De egenskaper jag främst är intresserad av är effekt, vindtålighet (låg antar jag) och driftsäkerhet.

Jag har använt Crux 2006 och Pocket-rocket. Pocket-rocket vinner på enkelhet.

Crux tycker jag är ett bra exempel på sämsta formen av skrivbordsdesign: egenskapen att kunna vika ihop brännaren och lägga den under en gastub har fått styra, det ser häftigt ut på reklambilderna men är egentligen oviktigt för funktionen. Däremot gör det brännaren instabil i kulleden och känsligare genom fler rörliga delar. MItt ex vickade mer än en cm...

Vindtålighet är lika (dvs i princip ingen vindtålighet alls) och effekt också likvärdig.

//J
 
Re: Pocket Rocket :)

joru; sa:
Crux tycker jag är ett bra exempel på sämsta formen av skrivbordsdesign: egenskapen att kunna vika ihop brännaren och lägga den under en gastub har fått styra, det ser häftigt ut på reklambilderna men är egentligen oviktigt för funktionen. Däremot gör det brännaren instabil i kulleden och känsligare genom fler rörliga delar. MItt ex vickade mer än en cm...

Tack! Precis den slags input jag sökte. Jag tyckte själv att designen var av karaktären "ascool men onödigt komplicerad". KISS-principen brukar vara bra att gå efter...

Det kanske blir ett PR i sommar trots allt; det är i alla fall nästan 250 g jag kan klippa på köket...
 
Re: Re: Pocket Rocket :)

alven; sa:
joru; sa:
Crux tycker jag är ett bra exempel på sämsta formen av skrivbordsdesign: egenskapen att kunna vika ihop brännaren och lägga den under en gastub har fått styra, det ser häftigt ut på reklambilderna men är egentligen oviktigt för funktionen. Däremot gör det brännaren instabil i kulleden och känsligare genom fler rörliga delar. MItt ex vickade mer än en cm...

Tack! Precis den slags input jag sökte. Jag tyckte själv att designen var av karaktären "ascool men onödigt komplicerad". KISS-principen brukar vara bra att gå efter...

Det kanske blir ett PR i sommar trots allt; det är i alla fall nästan 250 g jag kan klippa på köket...

Tror inte du blir missnöjd :).

// J
 

Liknande trådar