comfort cykel

Jag vet inte hur missvisande bilden är, men det ser ut som Skeppshulten har skumma ramvinklar.
Med dessa ramvinklar misstänker jag att den blir sävlig i tempramentet och svår att svänga med.
En cykel för långfärd bör vara kedjeväxlad.

Märkligt sammanträffande med din signatur. Crescent hade förr en cykel som hette just Hamra. I dag har den det välklingande namnet LTC700. Just denna cykel tror jag kan vara aktuell som långfärdscykel för dig.
Den har en dämpad gaffel vilket gör att styrhuvudet skickas upp en bit i luften. Man kan sen tänka sig att byta ut styrstammen till en kort freeride-variant samt att lägga till ett downhillstyre.
Med dessa knep gör man cykeln kortare och lyfter styret ännu en bit.

Du skall gå till en kompetent cykelhandlare som kan hjälpa dig att få den optimala körställningen för just ditt fall.

//Martin

http://www.cykelforum.se
 
Hej.
Jag har idag en hamra men jag får ont i nacke och axlar när jag cyklar längre stäckor, jag har funderat på att byta styre så att jag sitter mer upprätt, jag har cyklat ganska mycket med den så jag får byta lite slit delar på den om den skall bli bra igen. Jag har tittat på liggcyklar men dom är så dyra.

Stefan
 
Om ni vill ha en cykel som ni aldrig får ont i nacke och axlar av så bör ni titta på liggcyklar.

Jag har haft så ont i nacken att jag fick sluta cykla på vanliga cyklar men med liggcykeln har jag nu gjort cykelsemestrar de senaste 4 åren.

De är visserligen dyra men tänk vad en cykelsemester utan ont i nacke och axlar kan vara värd.

Mer information hittar ni på:

http://www.liggister.org
 
hej.
Jag kommer ej ihåg exakt när jag köpte den, Men den är röd och vit i färgen men jag bytt vevpartiet vevlager andra fälgar mm.Men om jag skall gissa hur gammal den så ungefär 6 år.

Stefan
 
Komfortstyre

Min sambo har också problem med sina axlar jag monterade på ett Modolo Yuma Comfort på hennes cykel tillsammans med en kortare styrstam, se bild. Resultatet var mycket positivt. Styret köpte jag på http://www.veloform.se

tk_image.php


Om du vill laborera med styrstam kan du köpa en för under hundringen på Biltema och när du hittat rätt läge så köp en fast.

Själv har jag en rygg som krånglar och jag har lagt ner mycket tid (och pengar) för att hitta rätt position på cykeln. Det handlar om millimetervetenskap om man är känslig i rygg och nacke.
I sommras på vår cykelsemester bytte jag sadelrörets snabblåsningen på min cykel till en fast dito. Jag har markerat läget på sadelröret och var noga med att det hamnade rätt igen. Men det kändes inte som vanligt då vi cyklade vidare och jag fick lite känningar i min rygg. På kvällen så undersökte jag sadeln och det visade sig att sadeln trots allt hamnat 5mm för lågt!
Så tävlingscyklisternas råd att man bara skall justera sin sadel i 5mm intervaller är inte bara överdrivet nys.

Håkan har alldeles rätt gällande liggcyklar, har själv testat ett antal hos http://www.cykel-optimisten.dk/page.php?pageId=pages/5_0.html&language=0

Liggcyklarna erbjuder ju ingen billig paketlösning men i Holland går det att göra fynd. Se länkar på http://www.liggister.org

/Benny
 
Lite utanför scopet.
Jag tänker statisk belastning. Kanske felaktig statisk belastning (med åtgärder/resonemang) som ovan.

Men ett annat tänk är möjligen att gå till en bra idrottsjukgymnast och få ett träningsprogram där de väsentligaste musklerna får nog med (dynamiska) resurser för (den statiska) belastningen.

En förlupen tanke som man glatt får ignorera... ;-)
 
hej.

Jag skall kolla lite på olika styren mm.
Men räcker pengarna så skall jag kolla efter en ny cykel. Jag går under behandling för mina axlar och nacke så jag vet att det är mitt arbete som är boven i dramat har jobbat med armarna ovanför axlarna för länge.

Stefan
 
Angående skeppshullten så kan jag säga attd et är nog ingen vidare värst bra långdistans cykel, den har så välldans breda däck så de blir mycke frikton, och över lag är jeu skeppshullts cyklar ganska tunga, och detta är inte ett undantag. Däremot är det välldigt fin kvalitet på skeppshults cyklar...

Vissa av deras cyklar kommer med utanpåliggande växlar, STC`n (årets cykel), och elit är två modeller där det går att välja mellan navväxel och utanpåliggande.
 
Ambitionen

Jag antar att det är ambitionen som avgör vilken hoj som är en bra långfärdshoj.

Skeppshulten fungerar säkert bra, dock kan det vara svårt att få till det med "low-riders" när det saknas fästen på framgaffeln. Kanske en pakethållare som ser stadigare ut bak ocm det skall vara tunga packväskor på.

Vad beträffar hjulen så ger "breda däck" en rejäl luftkammare och är enligt kamrater med framdämpade hojar väl så bra för komforten som en dämpad gaffel allra helst på grusväg. Breda däck skall som vilka andra cykeldäck som helst vara rejält pumpade, maxtrycket skall vara tangerat. Då rullar de lätt, dämpar bra och man är skyddad mot genomslagspunka, ger god komfort och pålitlighet helt enkelt.

Rejäla bromsar är bra att ha på en cykel som man skall färdas med packning på, det är ju liksom fler kilon man skall hejdas.

När det gäller växeleriet, så beror väl valet av typ och utväxlingarnas antal och fördelning bl.a. på topogrfien man avser färdas i, hur fort och hur långt man avser färdas per dag etc. Då finns det ju liksom inget rätt eller fel utan det, valet alltså, är helt behovsstyrt.

Det bör också påminnas om att "Stålfarfar" på sin tid vid mogen ålder gjorde en imponerande cykling genom Sverige på en enpetad herrcykel i stål. Han Mikael Strandberg hojade längs hela de Amerikanska kontinenterna på en tre växlad Monark med den klassiska ballongdäcksdimentionen och avverkade en del rätt avancerade stigningar under sin väg får man anta.

Skeppshulten är gjord i stål, vilket enligt många är det ända gångbara materialet i en ram på en långfärdshoj.
[Ändrat av klippen 2006-08-19 kl 08:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg