Colorado vs 60CSx

Nu är jag ingen van snöskoterförare men jag föreställer mig att de främst använder ej ruttbara terrängkartor och varför måste de då avstå Colorado om de uppskattar annat den har?

För de som inte känner till det, så finns en ruttbar skoterledskarta för Garmin som täcker Sverige, Finland och Norge. Det är en transparent karta som ligger ovanpå tex Friluftskartan i dess olika varianter.
Skoterledskartan görs av en privatperson som lägger in trackade leder som kartans användare skickar in. I dagsläget finns ca 5600 mil skoterleder på kartan som alltså är ruttbar på samma sätt som Garmins bilkartor.

Mer info finns på denna sida

(jag själv har inget intresse i kartan förutom att jag använder den)

60 CSx

Speciellt för endorfinmissbrukaren som efter en bergsetapp på cykel vill plotta den loggade höjdprofilen på sin PC rekommenderas Vista HCx med sin barometriska höjdmätare. Dom höjdloggar jag gjort med enbart GPS-höjd har ibland visat sig bli av ganska låg kvalitet. Tydligen är det inte helt lätt för GPS:en att bestämma höjdkoordinaten.

För jag utgår från att Vista HCx och 60CSx loggar den barometriska höjden och inte bara GPS-höjden? Någon som vet?

Vid loggad tur med trafikflygplan visade höjden ca. 2000m. vllket tyder på barometerhöjd.
Detta var på spårminnet på kortet, interna minnet kollade jag aldrig. Jag använder 4 GB SDHC
kort, fast kartorna tar stopp vid 2 GB, men resten kan användas till nästan obegränsat spårminne.

Normalt loggar Garmins navigtorer med tryckmätare den höjd som den kommit fram till genom just tryckmätningen. Denna kan ju sedan kompletteras med automatisk kalibrering gentemot GPS, om man vill ha det bästa av två världar.

En del modeller har möjligheten att ställa in att man befinner sig på en konstant höjd. Vanligtvis innebär det ju att man åker omkring på havet, eller en sjö (som inte lutar). En egenhet med den inställningen är att då loggar navigatorn GPS-höjden istället, om man nu vill ha den i loggen.

För de som inte känner till det, så finns en ruttbar skoterledskarta för Garmin som täcker Sverige, Finland och Norge. Det är en transparent karta som ligger ovanpå tex Friluftskartan i dess olika varianter.
Okej, så då kan det vara ett problem på snöskoter också.

En tanke slår mig dock som kanske ändå kan lösa problemet, åtminstone på skoter i terräng. Colorado har ju profiler och om man där kan ange vilka kartor som skall vara aktiva så borde man väl kunna göra en profil utan den ruttbara kartan och på så sätt klara sig från omräkningar?

En tanke slår mig dock som kanske ändå kan lösa problemet, åtminstone på skoter i terräng. Colorado har ju profiler och om man där kan ange vilka kartor som skall vara aktiva så borde man väl kunna göra en profil utan den ruttbara kartan och på så sätt klara sig från omräkningar?
På t ex 278 så funkar det så att om man visar en rutt och bara har en icke ruttbar karta aktiv så upphör automatiskt ruttomräkningen.

Men tyvärr, tyvärr - på Colorado så räknas rutten lika förbenat om ändå om jag minns rätt! Den upptäcker att det finns en icke aktiv ruttbar karta och använder den.

När Zumo kom så blev det ett enormt liv på världens alla GPS-fora om att man inte kunde stänga av ruttomräkningen. Efter nästan ett år fick Garmin krypa till korset och fixa problemet. Varför dom upprepar denna idioti med Coloradon är helt obegripligt!

Om det vore så enkelt...

Den förträfflige apersson850 har författat en artikel som tidigare funnits på gps.no men nu hittar jag den inte.

Artikeln handlar om giriga algoritmer och beskriver varför en och samma rutt från A till B kan ge olika routing på PC och på GPS-enheter med samma kartmaterial som grund. En rutt som är kalkylerad på PC kan få annan sträckning när den beräknas på en GPS.

Om Anders läser detta kan han kanske ge en länk.

Självupplevt mellan Kristinehamn och Falun.
Planering på PC med autorouting väg 26, väg 245, väg 247 och väg 50 - 235 km, tid 3:26:46
Men i verkligheten blev det väg 26, väg 63, väg 50
Kontroll i efterhand i Mapsource med en waypoint i Ljusnarsberg är det 223 km, tid 3:27:08

En diff på 22 sekunder i PC som på min GPS betydde annat vägval, som jag inte uppmärksammade eftersom jag lyssnade på instruktionerna helt utan kunskap om vad giriga algoritmer kan ställa till med.

Finns nog inte kvar

Den förträfflige apersson850 har författat en artikel som tidigare funnits på gps.no men nu hittar jag den inte.

Artikeln handlar om giriga algoritmer och beskriver varför en och samma rutt från A till B kan ge olika routing på PC och på GPS-enheter med samma kartmaterial som grund. En rutt som är kalkylerad på PC kan få annan sträckning när den beräknas på en GPS.

Om Anders läser detta kan han kanske ge en länk.

Eftersom jag ibland råkar ha bra minne :cool: så kom jag ihåg att jag för att vara förutseende skrev en direkt länk till Apersson850 artikel på
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33747&highlight=hela+l%E4nken

men det är inte längre till någon nytta :(

länken var http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=2 men den funkar inte längre, så en gissning är att dom tagit bort artikeln.

Lärdom så här i efterhand. När man hittat något bra på Internet så ska man inte bara spara länken. Det bästa är att med Ctrl C och Ctrl V spara det man hittat på den egna hårddisken så finns det förhoppningsvis kvar den dag man ”behöver” det.

Edit
Jag var tydligen redan på den tiden så förutseende och hittade på några minuter min sparade kopia. Nästan 8 st A4 sidor, när jag formaterat om texten till Times New Roman 12.

Artikkel publisert 4. august 2005 av Anders Persson

Per

Senast ändrad:
Lärdom så här i efterhand. När man hittat något bra på Internet så ska man inte bara spara länken. Det bästa är att med Ctrl C och Ctrl V spara det man hittat på den egna hårddisken så finns det förhoppningsvis kvar den dag man ”behöver” det.

Ingenting försvinner från Internet :)

http://web.archive.org/web/20060224222432/http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=2

Där ligger artikeln, förpackad för all framtid i Wayback Machines enorma hårddiskkluster!

(Den indexerar och sparar nästan allt som finns, har funnits, och kommer att finnas på Internet. Riktigt kul att se hur det såg ut på de stora kända sajterna i Internets barndom...)

Var en

mycket läsvärd artikel tack för länken.

Roligast är kanske att jag får bekräftat att GPSens program är dummare än vad jag är!

Men det fina är att man kan utnyttja kunskapen som artikeln ger till att styra in GPS-programmet till "bättre" vägar.

Thure

Tack och bock inwarehouse!

Lite off topic men.. Jag surfade in här för att kolla vad som tycks och tänks runt coloradon. Har en vista och funderade på en ny. För skojs skull tittade jag sen in på inwarehouse.se för att jämföra priser. Detta var rätt sent på natten. Klickar in mig här http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=317451 och ser att det står 1516:- plus moms!
Slängde ner den i kundkorgen fort uta hel***e och betalade. Gick in en halvtimme senare och då stod den på 2716 plus moms. Ibland har man tur !!!

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
AxelM Colorado 300 - mina första intryck Navigering 69
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg