Eftersom MC är ett nöjesredskap snarare än ett nyttofordon, är det ganska vanligt att hojåkare letar upp vägar längs kust, sjöar osv för att åka längs. Att köra den kortaste eller snabbaste vägen mellan A och B är inte det vanligaste användningsområdet för en motorcykel.
Jaså, har du något belägg för att autorutt inte är den vanligaste användningen?
Jag är medveten om att det vid gruppkörningar i klubbar och vid gruskörning är vanligt med förutbestämda rutter men innebär det verkligen att ni representerar en majoritet av den globala motorcyklismen?
För övrigt är inte intresset att hitta roliga hojvägar en absolut garant för att man måste använda förutbestämda rutter. Själv har jag kört med GPS på hojen från och med säsongen 2000 och sedan jag skaffade en enhet med autorutt året efter har jag faktiskt aldrig kört efter en förutbestämd rutt.
Oftast använder jag GPS:en mer fritt och gör själv aktiva vägval efter humör, tillgänglig tid och vilken hoj jag för tillfället råkar köra. Använder man då automatisk omräkning med inställningen kortast sträcka och en passande vägpreferens upptäcker man många nya spännande vägar man inte visste om. Om det är vägar jag i förväg vet att jag absolut vill köra har det hittills gått bra att lösa genom att sätta strategiska positioner och köra mot dem en efter en med autorutt. Om man i förväg kollar i MapSource går det att bryta ner en längre rutt i ett förvånansvärt litet antal positioner och ändå få rätt vägval. Det kräver visserligen ett kort stopp och att man väljer en ny position lite då och då men stannar till ibland gör man ändå. Jag kör aldrig i stora grupper och när jag kör grus aktivt är det med folk som hittar så då finns inte heller behov av ruttplanering i förväg.
Jag tror däremot inte att jag heller är representativ eftersom jag är nörd på både hojar och GPS:er. Genomsnittshojåkaren har nog betydligt mycket mindre intresse för båda och även på pyttemarknaden Sverige tror jag faktiskt att autorutt är det vanligaste sättet att använda GPS på hoj (många vet nog inte ens att det finns något annat). Globalt tror jag autorutt överväger ännu mer.
Lyfter vi sedan blicken ännu lite högre är nog inte ens motorcyklister (även om vi räknar med dem som bara använder autorutt) en så speciellt stor GPS-kundgrupp jämfört med bilister, båtfolk och frilufsare. Det var ungefär så jag tänkte när jag menade på att det är ganska få som behöver just den funktionen.