clogging - microascender

har använt en micoroascender för clogging vid ett par tillfällen, känns stabilt, är det ngn som kan förtälja om det finns några seriösa nackdelar vid denna teknik, och om det finns bättre alternativ. Använder den endast på korta (upp till 10 m) leder.
 
Hej har också funderat på att pröva på clogga men har inte vågat är en nybörjare precis gått en kurs,känns det säkert när man klättrar med den hur funkar det??
 
Jag har cloggat en del. Om jag minns rätt så rekommenderar SKF att man kör på två rep vid clogging. Jag har kört på mitt enkelrep, fast hängt det dubbelt. Jag har använt två Petzl Basic, en på vardera rep. Lite trixit att få de att hålla sig rätt i karbinerna vilket gör att man får titta så att de inte snedbelastar karbinerna. Jag har tagit en del fall i dessa och det har varit lugnt hittills, jag har inte sett något slitage på mitt rep (10.3mm). Jag har dock läst om att vissa har lyckats slita av manteln på sitt rep vid fall med motsvarande prylar, men de verkar ha tagit större fall och kört på tunnare rep. Värt att vara medveten om.
Repet har jag gjort en dubbelåtta på mitten och sedan fäst som vanligt i ett ankare, i två skruvkarbiner. De längsta leder jag klättrat är nog 20-25m.
Jag har känt mig helt säker hittills. Om ni är osäkra så är det nog bättre att låta bli eller hitta någon som kan visa er. Klättring när man är livrädd är inget vidare.
Lycka till och klättra lugnt.
 
Jag har dock läst om att vissa har lyckats slita av manteln på sitt rep vid fall med motsvarande prylar, men de verkar ha tagit större fall och kört på tunnare rep. QUOTE]
hur tar man större fall, den biter fast vid belastning. Är det så att den glider utmed repet då? (i alla fall microascender)
 
Jo de biter direkt när man faller. Saken är den att de, i alla fall på mitt förhållandevis tjocka rep, inte glider jättebra om inte repet är sträckt. Jag brukar lösa detta genom att hänga min ryggsäck en meter över marken. Det funkar bra. Om man inte gör det så kan nog fallen bli en bra bit längre. I vilket fall så bör man hålla koll så att det glider igenom som det ska, och också att karbinerna sitter rätt. Jag har för mig att jag har läst om avslitna mantlar på RockClimbing.com men det var nog ett par år sedan.
 
känns inte riktigt som en nybörjar grej det med cloggning,men bra då kan man sticka ut och klättra precis när man vill,
 
Jag har dock läst om att vissa har lyckats slita av manteln på sitt rep vid fall.

Hört att genom att clogga med ett semi-statiskt rep minskas risken med att slita av manteln markant, kan dock inte styrka det påståendet... Eller så går man upp en prisklass och köper en "tandlös" clogger...
 
Jag har cloggat några gånger på 40 meters leder men en rescucender (storebro till microcender) och har kommit underfund med att jag inte litar på den fullt ut. Testa att klättra nästan längst upp och kasta dig av klippan. Om du griper tag i repet och bränner händerna som jag så kan man lungt påstå att man inte litar på prylen i fråga. Jag var mer rädd att falla på cloggern än att ta ett ledfall på en kil.
Så gör vad du måste för att lita på systemet, vare sig det är att knyta knutar på repet under cloggern med jämna mellanrum eller köra med dubbla rep & cloggers. En clogger med vassa tänder (som Petzl Basic/Ascender) skulle bara göra saken ännu värre för min del.
 
Jag har cloggat rätt lite, men har både en sån där ryskitaliensk titanclogger och lite andra manicker. Jag har oftat haft dubbla rep - för att jag har kunnat ha det - och det är banne mig inte smidigt. Man får ta ett par kliv och så hålla på och dra upp grejer i rätt ordning och hänga till repet fint igen. Just titancloggern är nog den som smidigast följer med upp vid klättring. Till stor del handlar det förstås om att repet nedanför klättraren måste väga tillräckligt (eller vara fastsatt i nåt).

Jag har dock inte haft känslan av att clogger eller ascenders inte låser vid fall, min strävan efter dubletter och redundans har kanske varit klåfingrighet. Men jag gillar i och för sig inte rent allmänt att lita på EN sak, oavsett om det är en clogger, karbin eller annat. Repet är väl det som jag lättast accepterar att jag bara behöver ett av...

Har för övrigt i andra sammanhang haft prussikknutar som låst bra ett tag, men som börjat vilja glida efter en tids användning. Jag har inte falltestat dem, så för all del kanske de ändå låser om man verkligen börjar glida iväg längs repet.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg