Historik
Kan vara lämpligt med lite historik eftersom vi varit inne på ämnet och de kan vara lite oklart vad allt handlar om.
I korta drag och ur mitt perspektiv:
I början av 80-talet samarbetade SWIMA och VKV men SW tyckte inte att förtjänsten var lika god på VKV-kajaker som PH eftersom vi sålde direkt men med PH kunde priset sättas efter egen smak eftersom SW hade ensamrätten till försäljningen. Dvs kajakrävar i landet var måttligt intresserade av dessa kajaker eftersom de inte var speciellt anpassade till de vatten som finns i landet och kulturen på klubbarna etc.
Men kan man sälja glass till Eskimåer, konserverad gröt och älgskit till Tyskar så går det väl att sälja Engelska kajaker till Svenskar.
Sagt och gjort kallades profeten Hutchkinson hit som kunde paddla i bassäng, rolla och prata för sig och sina produkter på ett övertygande sett vilket imponerade många och särskilt på de som inte hade någon tidigare erfarenhet av kajaker. Detta är god marknadsföring och dyrkande av mammon och hatten av till Erling för att startat kajakbommen som stagnerat på klubbnivå (dock med lite avkall på etiska principer som brukligt är i affärsvärlden).
Problemet var förbundet och Mikael Rosen mfl som svalde detta med hull och hår. Decennier av kajakutveckling och kunnande om kajak paddling i Sverige nonchalerades i det grövsta och nya doktriner predikades i Svärdsklova oemotsagt och i förbundets namn. Utbildningar i kajak startades med Hutchkinson som förebild och kritiken skulle tystas om möjligt. Allt centrerat kring 08, största butiken, förbundet och riksmedia mm.
Ingvar och Clifford i synnerhet som inte ger avkall på några etiska principer surnade till rejält efter som de i vissa kretsar blev till löje trots att de gjorde sitt bästa för att bevisa och övertyga förbund mm. om den Svenska kajakens förträffliga funktion för Svenska förhållanden. Där av splittringen i Sv och i grova drag historian bakom konflikten.
Tyvärr upprepar sig historien men med ny profet om än ödmjukare vid namn Nigel, ny affärsidkare med tveksamma etiska principer och förbundet sätter sig lydigt i knät som seden kräver och kunskaper i kajakhantering nonchaleras åter igen i det grövsta.
Deja vu!
Så visst förstår jag Clifford som stångat huvudet blodigt i trettio år, att han blir lite bitter och kategorisk, så som jag själv och Ingvar.
Så lyssna på de båda lägrens argument och bilda din egen uppfattning utan att välja sida, så kanske bilden klarnar av vad för kajak som är lämplig för just dina behov. Och om många med mig går och grämer oss över gammalt groll så förenas vi i kärleken till kajaken och paddlandet.
/Kåre