Men det är ju inte det saken gäller.
Expeditions-Kalle är smord i munlädret, fixar sponsorer och håller föredrag där han pratar om hur det var att paddla längs hela Sveriges kust. (han gjorde det förresten på rekordtid)
Visst, han paddlade olastad racerlåda och hade en följebåt. Han kan inte hävda att han gjort HBB, men det gör han inte heller. Han säger bara att han paddlat hela kustlinjen och det är fullständigt sant.
Saken är den att de allra flesta som lyssnar på Expeditions-Kalles föredrag eller läser artiklarna i helgbilagorna inte ger ett ruttet lingon för skillnaderna mellan Kalles paddling och en äkta HBB. För dom vars paddel-cv består av kanadensaren vid föräldrarnas sommarstuga och den där aktivitetskvällen i karlbergskanalen med jobbet är detaljregler petitesser. Karln har ju för tusan paddlat skitlångt, wow!
Connaisseurerna bryr sig förstås. På paddlingsforum och i kanottidningarnas gästkrönikor ironiserar man flitigt över Kalles "prestation". Detta klingar dock ohört utanför kretsen av invigda.
Samma sak med expeditionsbestigningar och O2-användning.
David och några till stör sig på bristen på stil när Expeditions-Kalle släpper en dokumentär om hur han "Bestiger Everest, på liv och död". Ett lite större antal (exempelvis jag själv) förstår i varierande grad skillnaden mellan Kalles bestigning och "riktig" alpinism men tänker "låt honom ha sitt roliga".
De allra flesta tycker bara att det verkar skithäftigt, livsfarligt, tokjobbigt och fantastiskt att bestiga jordens högsta berg. Att man kan göra det mer eller mindre svårt för sig är petitesser i sammanhanget.
Det var väl just det jag menade att både Expeditions-Kalle och Alpinist-Nisse försöker hävda sig i mediabruset. Och eftersom folk i gemen har liten koll på skillnaden så blir det smorde Kalle som får uppmärksamheten. Jag har förståelse för att Alpinist-Nisse tycker att Expeditions-Kalle får oförtjänt cred för en mindre prestation. Och att han jobbar på att få folk att förstå skillnaden. Och Expeditions-Kalle får skit i fackpressen. Den som curlats upp på Everest kan möjligtvis briljera i sina lokalmedia, men om han slår sig för bröstet i Outside eller på klätterforum gör han sig lätt löjlig.
Och för oss som endast klättrar för vår egen skull spelar det inte ett dugg roll. Bara man är ärlig med hur man gör. (Dock har jag svårt att förstå hur man helt kan förlita sig på andra i en miljö man varken kan komma upp eller hem ifrån utan hjälp. Men det är en annan diskussion.)