Cigguttagskontakt och spänningskabel

Lite off topic, jag vet men det är ju ändå om kabeln till en gps. :)

Tänkte skaffa en spänningskabel till min eTrex Venture. Spänningskabeln har en kontakt för ciggarettändaruttag men jag tänkte koppla den till batteriet på min motorcykel. Någon som gett sig på detta och som med 100% säkerhet kan säga vad som ska anslutas till plus- respektive minuspol på batteriet?

Kontakt

Stiftet i mitten på cigarettändarpluggen är plus. Kontakterna på sidan är minus.

Man kan ju alltid sätta i drivkabeln i motorcykeln, men inte i sin GPS, och först mäta på kontakten, innan man stoppar in den i en (dyr) GPS.

På en eTrex är plus den pol som ligger för sig själv, ensam på ena sidan om styrstiftet. Minus är andra änden av kontakten. Nominell spänning till mottagaren är 3,0 VDC.

Anders

Manualen

Det står i manualen + att det finns en bild. Börja på http://www.garmin.com och klicka dig vidare, såvida du inte föredrar pappersvarianten. Viktigt att tänka på är precis som Anders skriver, att alla GPSer eTrex serien inte tål några 12 V.

Per Brune

Bara polariteten, då.

Själv byggde jag om ett gammalt drivdon till min Ericsson Hotline modell 1921. En NMT 900 har jag ju inte så stor användning för längre, så jag tror inte jag kommer att sakna dess ursprungliga funktion.

Anders

DC – DC omvandlare

Som jag skrivit flera gånger tidigare, första gången på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7063 finns det DC – DC omvandlare med cigarettpropp på Biltema och på Clas Ohlson (artikelnummer 32-7733). Polariteten på cigarettproppen är standard, (samma som i bilen). Vad som är enklast/smartast är väl en smaksak, men det klurigaste stället att löda själv är nog på eTrex konstakten.

Hur skulle jag klara mig utan Clas Ohlson ;)

Per Brune

pfranc lödas inte

Om man köper en sån kontakt från pfranc, via Clover eller var man nu vill, ska den inte lödas. Stiften där är avsedda för pressning. Men då måste man förstås ha tillgång till en passande presstång, annars kan man nog lika bra försöka löda ändå.

Själv råkar jag ju jobba med sånt där, så jag har rätt tång på jobbet. Lätt som en plätt, med andra ord.

Anders

Som sagt, nu när jag vet vad som är plus och minus på kontakten så blir det inte så problematiskt då spänningskabeln jag tänker köpa omvandlar 12V till eTrexens 3V samt har eTrex-kontakt.

Tack för alla svar.

:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg