Jaha, ja 30-kilospackningen och löparskor är ditt val, jag hade valt 25-kilospackningen och kängorna. Du är inte ens indifferent, utan ryggans vikt måste tydligen ökas än mer innan du når punkten där en femkilos minskning av ryggavikten är värd ett par kängor på fötterna. Undrar vid vilken vikt på ryggan det infaller? Men vi är olika.Det är möjligt att jag varit otydlig i mitt svar om du tycker att jag är indifferent: Jag skulle välja 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna om det enda alternativet vore 25 kg på ryggen och 1,5 kg på fötterna. Fast jag tror inte att det finns något i min storlek som bara väger 0,5 kg, men det är ju viktskillnaden på 1 kg som gäller och mina vanliga dojjor väger runt 740 g. Jag skulle alltså välja dessa istället för 1740 g på fötterna.
Jörgen
/Det är ganska länge sedan nu, men bortsett från att ha använt det mesta i skodonsväg under uppväxt och olika aktiviteter ute, experimenterade jag lite med andra skodon än kängor under vandring strax innan jag började vandra med kåtan. Det är ingenting nytt att det går att ha olika typer av skodon på fötterna. Stövlar har jag vandrat i tidigare, inte löparskor under en hel vandring i fjällen, sådana hade jag tidigare som lägerskor och gick i bara bitvis ibland, men väl ett par hag det hette Salomon X-.hiking, som är/var som en löparsko men med grövre mer kängliknande sula, lite grövre tyg än vanliga löparskor, men inte så grov som en trekkingingsko,ca 10 dygn, ca 18-20 kg rygga. Gick utmärkt hemmavid på skogsstigarna, och det gick utmärkt innan jag gått vasst ojämt hårt stenskravel och bland block några dagar. Rogenområdet var inte riktigt rätt för lågskor när man inte höll sig till stigar.
Övre delen av fotknölen är oskyddad i dojorna, de borde varit lite högre, lite kraftigare också, och gärna med läder eller cellgummi som gav lite bättre skydd än tyg. Tådelen och sidorna borde ha varit förstärkta också. Heller ingen nackdel om skaftet på skon drogs upp en bit över smalbenet. Att ett skaft av läder runt vristen inte stabiliserar som en slalompjäxa är klart, lika klart är att det stabiliserar mer än inget skaft alls. Jag upplever skillnad även när det gäller vriststöd. Gör man ett genomtramp från snö ner i ojämt stenskravel, eller halkar till så foten får en smäll är foten bättre skyddad från att stukas i en känga än i en lågsko, fotknölar etc är också bättre skyddade. Det går att t.ex stuka en fot ändå. Med en slalompjäxa ska det väl till att benet bryts. Men på marginalen skyddar en känga bättre än en lågsko. Sen kan andra tycka det är nonsens. Egna erfarenheter slår dock vad andras penpals i USA tycker. Motsvarande gäller i blockterräng, viderötter med sten och vattenhål som underlag etc. Jag tycker man får bli än mer om och till sig i sitt vägval med lågskor än med kängor. När de saker är åtgärdade på Salomonskorna som jag nämnt, har man vad vi kallar en känga. Så jag kan sägas ha provat löparliknande skodon, lågskor i alla fall som enda skodon under fjällvandring, men "återgått" till kängor även om avsikten aldrig var att sluta använda kängor.
Sedan finns händelser utanför ens fantasi och planering, där kängor ger lite ytterligare marginal. Det är bara några år sedan min vandrarkamrat under vandring i Arjeplogsfjällen plötsligt stod fast till låren i kvicksandsliknande sörja. Fick av honom ryggan, och fick till slut upp honom ur modden. Finns inte en chans att ett par löparskor hade suttit kvar på fötterna. Hur kul vore det att plötsligt inte ha skodon därute? Det här är ju en extremt ovanlig händelse, jag har varken innan eller efter varit med om något liknande. Men det finns många slumpmässiga händelser. Slumpen är rikare än vår fantasi. Kanske tanken inte ens kommer att "bra att jag hade kängor på föttterna i det läget", så det noteras inte ens.
Att dra iväg till fjälls tre veckor med kåtan och dryga 30-kilospackningen i lågskor när jag har kängor är helt uteslutet. Att byta till lättare löparskor ger negativ nyttoförändring i det läget, för mig. Beroende på område kan jag tänka mig att vandra i löparskor med lätt packning. Men när jag sticker på soloturer med tält i fjällvärlden i 14 dar, baspackning runt 10 kg, med mat och bränsle 22-24 kg, tar jag också kängor då jag trivs bäst i dem.
Själv sätter jag större tilltro till en del här på Utsidan än till diverse UL-gurus som fött UL-tanken på grund av speciella förhållanden i USA, som tvingade fram "through hiking". Sätter också större tilltro till de som inte har predikboken i ena handen och t.ex löparskorna i andra. Tomas Jansson t..ex vet ju vad han pysslar med. "Offroad", lätt packning, vet att välja sina vägar, noggrann i planeringen. Finns också de som kompletterar löparskorna med typ gt-sockor eller sealskinz, kanske damasker. Ja det behövs noggranhet om man ska trivas i typen löparskor. Är själv noggrann av mig, men trivs ändå bäst i kängor.
Försök att förstå att en del tycker att ett skodon som kängor kan vara att föredra under fjällvandringar, inte på grund av att man inte förstår/är medveten om att det finns andra typer av skodon, utan på grund av många små skillnader som sammantaget upplevs ge en fördel där upplevd onytta av viktökningen är mindre än upplevd nytta av skillnaderna. Andra kan ha en annan syn, filosofi, vandringssätt etc
Det är precis som Malindo är inne på; det är inte så mycket budskapet i sig som irriterar, som sättet det framförs på. Fjäderlätt, du kan ha vilka åsikter du vill, precis som alla andra. Men generellt; vill du nå fram med ett budskap, skippa predikboken, nyansera och tagga ner lite är mitt råd. Att trycka ner budskap i halsen på folk är sällan lyckat.
Raskesven