Chili, eller?

Skidor

Ja skidor är en djungel. De första frågorna du skall ställa dig är bla:
1. Var skall jag åka mest, pist, offpist, toppturer, hoppa mm
2. Hur duktig är jag? Erfaren telisåkare med kraftig åkstil,bättre nybörjare, pistnötare som vill åka mer offpist mm.
3. Prisläge.

Det jag menar att en skida som passar för mig kanske är katastrof för dig.

Jag kan dock ge dig ett råd. Köp inte en skida som passar din åkstil perfekt just nu utan ta en som kommer att tvinga dig att utveckla dig själv. Jag har själv använt för mjuka skidor i flera år. Nu har jag ett par vanliga alpina friåkningsplank. De ger åkningen en ny dimension (för mig och min åkstil)

Prova kompisars skidor, hyr ett par, eller prata med en bra skidaffär.

/erik

Den första modellen.

Du måste ha kört den första modellen som kom ut från Rainey. Den senare modellen har annan konstruktion på tådelen (Riveted toebar) Rainey ersätter enligt erfarenhet denna om man tar kontakt direkt med dem. S-Loopen är i alla fall No:1 för mig fortfarande.

Kritik mot Chili

Efter inlägget om Chilinötta Crispi så tog jag en titt på mina nya T1 Racing (åkta på 3 dagar) och jag såg till min förfäran klara tendenser till tryckskador på sulan precis framför de tre hålen.

Uppenbarligen så trycker de mjuka upphöjningarna i Chili sönder sulan. Det verkar inget vidare.

Kanske är det därför som Chili inte finns med bland rekommenderade bindningar för T1 Racing.

//David

Kabelbrott på Chillin!

Jag har efter snart två säsonger ca 60 skiddagar råkat ut för kabelbrott på min chilibindning (Kör ganska brutalt med gamla svarta T1:eek:r). Problemet är att metallkroken börjar kärva efter ett slag och sedan pajar vajern i skarven mellan kroken och varjerbiten...

Nej Targa bindningen blir det nog nästa gång!

Under en period i Kanada lyckades jag och min kompis paja 3 vajrar en fjärde på gång på våra två par Chillibindningar! Sen kostade vajerjävulen med krok $15 CAN = 100 kr! och det är olika till höger och vänster skida vilket gör det nägot irriterande om man skall ha extravajrar med sig...

Uttöjd fjäder

Nu kan även jag sälla mig till skaran som inte tycker att Chili är jättebäst.

Jag åkte förra säsongen utan några som helst problem. Men efter ett pjäxbyte till nya T1:eek:r förra veckan så hängde inte Chilin med längre. Jag lyckades snabbt töja ut fjädern på höger bindning så att den inte går tillbaka. Även den lilla fjädern som fungerar som gänga för justeringsmuttern kroknade. Fjädern på vänster bindning är på väg att gå samma öde till mötes.

Detta verkar vara ett problem som liknar det folk upplever som åker på Garmonts Triple G - de lyckas köra sönder alla typer av bindningar, ink. G3 Targa.

Enligt uppgift har Garmont uppmärksammat bindningstillverkarna på att de måste bygga bindningar med längre fjädergång och ett svar på detta ska bla vara Rottefella Cobra som kommer nästa år.

/Björn

vad blev det?

Hej jag är en inbiten telemark åkare, har själv chilli , Elan Stinger och ett par Crispi 4 och de har inte svikit mig någon gång.
efter alla tips du fick vad köpte du?
/Steff

Vad det blev?

Hej allihopa

Efter att ha testat ett antal olika varianter och konsulterat min plånbok föll valet på:

Atomic tm24
Chili
Crispi cx4

Ett paket som jag är väldigt nöjd med. Har inte hittils haft några som helst problem med chilin. Har dock bara åkt ca 10 dagar. Återkommer om detta...

Tack

// Henrik

Kabelbrott igen!

Nu börjar man bli iriterad!
Nu har jag pajat en kabel till på min chilibindning, en kompis bröt sin vajer hon oxå. Hon är ganska lätt och kör på mellanhöga plastskor och kör inte brutalt!

Det måste vara en guldgruva för Riva att sälja en så dålig konstruktion, vinterns facit 5 chillivajrar och en Riva 3 vajer på tre personer!!!

Med en kostnad i butik på ca 125 spänn så är det ju inte så kul.

På chillin är ju konstruktionen felaktig, övergång mellan den stela kroken och vajern, det är ju klart att det kommer att gå sönder!

Har någon några erfarenheter att reklamera vajerbrott?

Testa Riva Z

Jag kör på Black Diamonds Riva Z bindning, det är samma tåplatta som chili fast med kabeln från Riva 2, dvs kabeln går runt tårna istället. Med den här bindningen slipper man chilis kabelbrott men har samma stabila tåplatta. Man får förvisso samma problem som på Riva 3 med att plasthöljet på kabeln nöts av och vajern rostar och går av men det går iallafall att förutse eftersom man ser när ett kabelbrott är på gång. Har kört en säsong på Riva 3 och tycker den funkar bra men Riva Z känns betydligt stabilare. Riva Z kostar runt 1400:- inkl 30mm platta med hälhöjare. Jag är helnöjd so far med Riva Z och mina X-Scream series plank.

/C

Chilli skit?

Förvånad kanske!
Hård åkning sliter på grejer.

Själv har jag inte haft problem med chilli kanske för att jag har Garmont. Något som har gjort chilli stor är att den är lätt att montera i butikerna, kompletterande utlösningsplattor och alternativa plattor.

G3 har ingen monterings mall till återförsäljare endast en papperslapp som inte garanterar centrering och rak montering. Agenturen är dessutom knölig att ha och göra med. Ett plus skulle vara den godisbit som levereras med G3.

Sedan till alla som är rädda för repor i pjäxorna;
Om ni nu är såna extremåkare varför gnälla för märken i pjäxorna som ändå kommer av hopp och tuff åkning.
Dålig skidkänsla kan jag förstå som argument. Men inte skönhets fel!!!

G3:an paj

Mina G3:eek:r pajjade efter ca 1 veckas åkning. "Pluppen som sitter på vajern som fäster in mot stålcylindern" (om man har bindningen fattar man kanske) lossnade och skidan blev obrukbar. Den så till synes robusta konstruktionen visade sig ha en achilleshäl där. Nån annan som råkat ut för det?

G3s svaga sidor...

Hej!

Även jag har haft problem med G3 Targa. Först var det vid min andra krasch på bindningarna som Erik beskrivde ryckte av en av "plupparna" som fäster in hälbygeln i fjäderkassetterna. Detta är ett inte helt okänt fenomen på andra sidan atalanten har jag förstått och det gäller årsmodell -99 tror jag. Numera har de ökat anläggningsytan mot vajern och ökat påtryckningstrycket. Jag reklamerade mina och fick nya hälbyglar på 3 dagar.

En vecka senare i Chamonix krashade jag återigen lätt och då gick "antiisplattan" på bindningen upp i molekyler. Inte så bra... Jag hade tur och så mycket satt kvar att jag kunde ta mig ner. Lycklig att jag var i just Chamonix och inte i någon fransk byhåla lyckades jag hitta antagligen den enda sådana plattan i typ hela frankrike. Den var begangnad och kostade 300 kr!! Hemma reklamerade jag och fick en ny. Men bara en höger att ha i reserv så jag ska nog köpa en vänsterplatta också. Vad som hände var antagligen att det blev temperaturspänningar i den ev. kombinerat med issprängning från inträngd fukt som dödade den när jag vred pjäxan lite i bindningen.

Bortsett från att jag skall köpa lite reservdelar så är jag grymt nöjd. Jag har kjört Riva 1, Riva 2, Riva 3 och Chili, men Targa slår dem allihop vad det gäller kontroll och stabilitet. Dessutom käkar den inte upp mina Crispi CX2 special vilket är ett absolut plus.

Ser man bara till att få en senare årsmodell är den en klar rekomendetion.

/Gunnar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Rottefella Chili reservkabel? Telemark 3
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
erik_sylvan Rottefella - Chili, reservkablar Telemark 4
bergh chili-byte!?! Telemark 19
norppa Problem med T:2or och chili bindning Telemark 8
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Noel cobra/chili Telemark 8
föhl Nya T-2 med Chili Telemark 4
pilo chili Telemark 0
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Elmfeldt Hålbild Chili vs G3 Targa Telemark 1
arvidsson sprucken chili Telemark 0
Rossignol Bandit XX, 191 cm, Chili-bindning, säljes Telemark 0
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
olaka Mythic, Monster eller Mission? Telemark 1
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4
Läraren Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat??? Telemark 0
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
barefoot Rossignol eller Atomic Telemark 3
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
NikkeS Head Monster75 eller Rossingol B2 Telemark 3
clindh Hippie eller alpinist? Telemark 12
föhl 2 eller 3 par Telemark 28
ansun Erfarenhet av Atomic TM:EX eller BD Crossbow? Telemark 0
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
beqen Rossignol XXX eller megabang? Telemark 0
Loranga Cobra eller Targa? Telemark 4
zach Elan mx four super / Elan mx four eller andra förslag? Telemark 1
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
JohanC Stinger eller.... Telemark 4
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Telemark 6
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
t94kej Rossignol eller Blizzard? Telemark 1
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Vandrare Utlösningsplattor eller snowboard? Telemark 4
arnljots Suunto eller Silva Telemark 1
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
cx4 eller T2? Telemark 1
Morotto, TeleCarve eller Ultimate ? Telemark 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg