Chili, eller?

G-3 vs. Chili

Jag har under säsongen kört på både Chili och G-3. Chilibindningarna har jag haft på ett par Atomic Beta TM 20 och G-3 sitter på ett par Dynastar Candid. Bägge skidparen är hårt körda och utslaget är säkert. G-3 är en stabilare och bättre bindning som tål mera stryk i backen. Den vinner framförallt på sin konstruktion där fjädern spänns när du lyfter hälen istället för att som på Chili sträckas ut.

G3 vs Chili

Tjenare!

Jag har kört med T2 till både Chili och G3 under säsongen och erfarenheterna är precis som dina helt ok. Visst har dom skruvat ur sig osv. som du nämner. Men G3 är en bättre bindning, lite dyrare, mycket bättre!!!

/Fredrik

Volie 3-pin Cable

Jag bara kände att jag måste var med i den här diskussionen oxå.

Jag instämmer med alla som sågar chili. Kablarna går av! Under en säsong i cham förra året upplevde jag säkert 10-15 kabelbrott v arav 3 på mina egna. Jag kan intyga att norrmänen inte heller är så imponerade av den. Ett annat problem är ju att den löser ut i tid och otid.

Varför har ingen nämnt voile 3-pin cable här??? Det är i mina ögon den bästa bindningen på marknaden. Robust, vridstyv och med den kvaliten att den funkar även och en kabel skulle gå av (vilket iofs aldrig har hänt)

Sen kan man ju ta bort kabeln när man vill gå uppför, en feature som inte kan överskattas.

Jag har kört mina en säsong i cham nu och de ser fortfarande nya ut!! Eller ja, nästan i alla fall...

/Niklas

3 vajern den här säsongen!

Japp, nu gick 3:e vajern den här säsongen (40 skiddagar)! Men nu hinner man kanske inte paja några mer.

Skall samla ihop mina vajerrester och skicka till återförsäljaren så får vi se!

Undrar vad det beror på

Jag har haft mina Chili i två säsonger (ca 150dgr totalt, T1 och K2 PisteStinx) och jag har inte behövt byta. Men det verkar vara många som haft problem.

Frågan är:

1. Olika tillverkningsår = olika kvalitet
2. Olika leverantörer = olika kvalitet
3. Olika åkstil = mer / mindre slitage (!?)
4. Inverterat måndagsexemplar (mina är gjorda av mycket nogrann nyanställd (!?)

Eller vad tror ni är anledningen till skillnaden?

trasig g3 x2!

jag har varit med om exakt samma sak 2 ggr!
förra året köpte jag ett par tua sumo och satte på ett par g3:eek:r. körde tre veckor med dem, och de fungerade felfritt.
4:e veckan i hemavan åkte jag helt stilla och lungt på en transportled, när skidan plötsligt "löste ut" och lossnade. till min förvåning såg jag att kabeln hade gått sönder på exakt samma sätt som du beskriver.
detta var alltså INTE i samband med någon krasch.
eftersom jag köpt bindningarna på utebutiken i umeå så tog jag kontakt med dem direkt.
det visade sig att de hade öppnat en butik i tärnaby bara nån månad tidigare, så det var bara att ta bussen till tärna och få en ny bindning.
dagen efter åkte jag i tärnaby, när samma sak hände igen med den andra bindningen!
nu åkte jag i.o.f. offpist, men det var absolut inget extremåk.
ner till butiken igen, och de trodde knappt sina ögon.
de hade inte haft ett enda klagomål på bindningen tidigare, och inte någon reklamation heller.
nu hade jag ju en djävulsk tur att det hände i hemavan så att jag hade möjlighet att få nya bindningar, annars hade ju hela resan varit förstörd.
en stor eloge till utebutiken som skötte allting mycket smidigt, det kallar jag service!!
för övrigt har bindningen varit grymt bra, så det verkar ju onekligen vara nån form av måndagsexemplar som jag hade fått tag i.
efter bytet har bindningarna fungerat felfritt.
att tänka på kan ju vara att investera i ett par extra vajrar, så att man inte sabbar en hel resa för att man inte kan få tag på reservdelar.

Pjäxätare

Intressant (och lång tråd) detta! Förutom kabelbrott så verkar Chili också gilla att "äta" sulor. Snackade med en av handlarna här i närheten (Luleå) och han berättade att Scarpa INTE ersätter skor som har blivit "uppätna" av skruvarna i bottenplattan på chilibindningar!
Det är ju lite oroande i och med att många av oss kör eller har kört på Scarpa "stövlar" och Chilisar...att den nya modellen, Cobra, även verkar ha samma "skruvkonfigurering" som Chili är ju inte så lyckat?

Jag ska byta bindningar i år och är i valet och kvalet om vilka det blir, men Voilé Hardwire ligger bra till just nu, tacksam om nån har synpunkter på dessa?

MVH
Anders B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Rottefella Chili reservkabel? Telemark 3
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
erik_sylvan Rottefella - Chili, reservkablar Telemark 4
bergh chili-byte!?! Telemark 19
norppa Problem med T:2or och chili bindning Telemark 8
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Noel cobra/chili Telemark 8
föhl Nya T-2 med Chili Telemark 4
pilo chili Telemark 0
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Elmfeldt Hålbild Chili vs G3 Targa Telemark 1
arvidsson sprucken chili Telemark 0
Rossignol Bandit XX, 191 cm, Chili-bindning, säljes Telemark 0
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
olaka Mythic, Monster eller Mission? Telemark 1
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4
Läraren Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat??? Telemark 0
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
barefoot Rossignol eller Atomic Telemark 3
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
NikkeS Head Monster75 eller Rossingol B2 Telemark 3
clindh Hippie eller alpinist? Telemark 12
föhl 2 eller 3 par Telemark 28
ansun Erfarenhet av Atomic TM:EX eller BD Crossbow? Telemark 0
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
beqen Rossignol XXX eller megabang? Telemark 0
Loranga Cobra eller Targa? Telemark 4
zach Elan mx four super / Elan mx four eller andra förslag? Telemark 1
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
JohanC Stinger eller.... Telemark 4
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Telemark 6
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
t94kej Rossignol eller Blizzard? Telemark 1
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Vandrare Utlösningsplattor eller snowboard? Telemark 4
arnljots Suunto eller Silva Telemark 1
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
cx4 eller T2? Telemark 1
Morotto, TeleCarve eller Ultimate ? Telemark 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg