Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast

jag köpte just ett downmat ul 7 för ngr veckor sedan och gillar det riktig mkt! 7cm i höjden gör att man få sova riktig komfortabel, visst denna höjden gör det lite trängre i min bivysäck men hellre det än att jag måste sova obekväm.
ang värmen kan jag ju inte riktig uttala mig än då det var ca 8grader som kallast där jag använde den nu men det känns riktig skönt och varmt.
förpackningsstorleken och den låga vikten lät mig har ett lätt val också, riktig skönt när man slipper att bära med sig sååå mkt :)

jag valde M i storleken och är på 183cm lång, bredden tycker jag räcker men längden är på det kortare läget . just jag brukar har nån tröja/liknande som kudde framför madrassen och då räcker det ändå gött men är du lite längre så skulle jag hellre välja L i storleken.

Multimat...

Engelska Multimat tillverkar bra traditionella liggunderlag. Tidigare kallades modellen "Karrimat" och fanns som 8 mm och 12 mm. Min är köpt på Terräng i Östersund, 8mm tjockt, 60cm brett och 180 långt, vikt 225 gr. Materialet är väldigt värmeeffektivt men känsligare än vanlig cellplast.

De har också en modern Karrimat-version på 12 mm, ena
sidan av den lätta, varma men ömtåliga plasten, andra sidan av tåligare evazote. Vikt 350 gr ur minnet, strl i övrigt som ovan.

Jag använder mitt multimat 225 gr tillsammans med 120 cm långt downmat på vintern. Tror att ett 225 grams och ett 350 grams tillsammans borde fungera hyfsat på vintern (baserat på mina erfa av andra traditionella underlag), men uppblåsbart ger mest iso och är bekvämast ;).

//J

Engelska Multimat tillverkar bra traditionella liggunderlag. Tidigare kallades modellen "Karrimat" och fanns som 8 mm och 12 mm. Min är köpt på Terräng i Östersund, 8mm tjockt, 60cm brett och 180 långt, vikt 225 gr. Materialet är väldigt värmeeffektivt men känsligare än vanlig cellplast.

De har också en modern Karrimat-version på 12 mm, ena
sidan av den lätta, varma men ömtåliga plasten, andra sidan av tåligare evazote. Vikt 350 gr ur minnet, strl i övrigt som ovan.

Jag använder mitt multimat 225 gr tillsammans med 120 cm långt downmat på vintern. Tror att ett 225 grams och ett 350 grams tillsammans borde fungera hyfsat på vintern (baserat på mina erfa av andra traditionella underlag), men uppblåsbart ger mest iso och är bekvämast ;).

//J

Tack för den inputen!

På naturkompaniet hittade jag deras budget:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94172
Någon med erfarenhet av dessa, om de helt enkelt är sämst eller åtminstone är ganska så hårda och håller ihop? Tror ni det är biltemakvalité eller att de står sig mot "Trekker thermal" länkad här nedanför?

Tittade även runt lite på Multimat och hittade då bl.a. dessa två:
http://www.multimat.uk.com/store/products/trekker-thermal
http://www.multimat.uk.com/store/products/comfort-xl
vilket man bör kunna kombinera.

Tack för tipset yps, men om det blir uppblåsbart blir det nog exped!

Jag var just inne och kollade på naturkompaniet här i Västerås, och liggunderlagen verkar okej och kostar bara 99 kronor. Personalen sa att dubbla sådana skulle fungera på vintern men om de bara ville sälja eller faktiskt menade det har jag ingen aning om. Brukar man kunna lita på naturkompaniets personal?
Kommer i alla fall testa två stycken när det passerat -10/-15 i några veckor, inga pengar att tala om.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94172

Och en liten sidofråga på det... hur vet man att ett liggunderlag är för kallt, och att det inte är sovsäcken som är för kall?

Sovsäcken är varm för att dess isolerande material binder varm stillastående luft.
Mängden luft den del av sovsäcken du ligger på kan binda är tämligen begränsad och du behöver ett liggunderlag som isolerar i stället.

När du fryser på grund av markkylan så är liggunderlaget för tunt.

Hej, här kommer lite personliga upplevelser från en inbiten cellplastanvändare.
Jag har en helt subjektiv, men ändå bestämd känsla av att "äggkartongen" är lite underskattad. Något jag tydligt märkte när jag började använda det, var att sovsäckens undersida, som ju bara blev punktvis komprimerad, "värmde" även underifrån, naturligtvis i kombination med den övriga inneslutna luften i "groparna". Jag har ingen aning om R-värdet är korrigerat för detta, eller om det bara motsvarar det teoretiska u-värdet (värmemotståndet) hos materialskiktet.
Skillnaden var i alla fall påtaglig jämfört med dubbla, högkvalitativa men släta underlag jag sovit på tidigare, fast de sammanlagt hade större tjocklek.
Jag har numera Z-rest SOL, dvs versionen med alu-reflektor, och tycker den funkar ännu ett litet snäpp bättre.

Jag är en frusen typ som inte frivilligt sover i snö, men har inte lyckats undvika det helt p g a de höjder över havet jag ibland vill befinna mig på :). Ner till nollan tycker jag det klarar sig med bara "äggkartongen", om den ligger inne i ett tält (med förbehållet att jag lagt bubbelplast under tältgolvet vid ren snötältning eller tjäle i marken).
Är det risk för varaktigt frusen nattmiljö, tar jag med dubbelvikt bubbelplast och billigaste sortens underlägg från Jysk (6 mm, 150 g). Bubbelplasten hamnar underst och bildar en första isolerande luftspalt som någon sorts modernt granris, nästa luftspalt bildas mellan Jysk-underlaget och "äggkartongens" undersida, och den sista (delvis dunfyllda av sovsäcken), mellan "äggkartongen" och min (ullfrottéklädda) kropp.
Det här kombot har hittills funkat ner till något tiotal minusgrader, när marken varit varaktigt frusen (vilket är värre än att sova på snö, som isolerar).

En klar fördel med "äggkartongen" är också att mycket av kondensen hamnar i "groparna" i stället för inne i sovsäcken. Det är bara att skaka ur iskornen på morgonen :).

För mig personligen är det dock viktigast att jag slipper oroa mig för en punka på en uppblåsbar madrass. Varit med om det en gång och vill aldrig testa igen - jag blir snabbt nerkyld i vila och det blev en plågsam på gränsen till farlig natt, trots att en ryggplatta/bivackmatta från en klätterrygga var med som försäkring.

Men, åt var och en hens egna nojjor och riskbedömningar ;)

Dagsform, mätnadsgrad mm påverkar oxså. Goda mat och kvällsrutiner gör sannorlikt att man kommer närmare sin egen normal, men helt lika blir det aldrig. Hade en kamrat som valde varmare sovsäck efter en frusen natt och sen sov för varmt i 4 veckor. Vinden hade vänt och han låg i drag under sin tarp. Det var vare sig fel på sovsäck eller liggunderlag. Det kan ibland vara bättre med tält. Bubbelplast är en räddning många gånger. YMMV

Hej Joanna!
Vad menar du med "äggkartongen"? Menar du formen på liggunderlaget? :)

Och med bubbelplast, menar ni då vanlig bubbelplats man brukar linda in sköra grejer i? Rullar man bara ihop detta när det ska med?

Hej Joanna!
Vad menar du med "äggkartongen"? Menar du formen på liggunderlaget? :)

Och med bubbelplast, menar ni då vanlig bubbelplats man brukar linda in sköra grejer i? Rullar man bara ihop detta när det ska med?
Sorry, jag menar naturligtvis det underlag, Thermarest Z-lite SOL, som det länkades till i tråden. Drog ihop det till "Z-rest"... :).
Och ja, vanlig bubbelplast på rulle, sådan som man använder till förpackning. Går nog inte att hitta något med en bättre relation mellan värmegenomgångstal och vikt. Går naturligtvis sönder så småningom, men det gör ju ingenting.
Funderade på att staga upp det hela genom att använda den alufolieklädda variant, som säljs i byggvaruaffärer under namnet Thermoreflekt, men det blir genast dyrare, tyngre och bulkigare. Vid närmare eftertanke spelar ju inte heller reflektionsytan någon roll så långt bort från värmekällan (i detta fall människa).

PS vi i byggbranchen är lite konstiga. Jag har en kompis som experimenterat med Platonmattan som liggunderlag ;).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
flindra Uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 49
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg