Hej, här kommer lite personliga upplevelser från en inbiten cellplastanvändare.
Jag har en helt subjektiv, men ändå bestämd känsla av att "äggkartongen" är lite underskattad. Något jag tydligt märkte när jag började använda det, var att sovsäckens undersida, som ju bara blev punktvis komprimerad, "värmde" även underifrån, naturligtvis i kombination med den övriga inneslutna luften i "groparna". Jag har ingen aning om R-värdet är korrigerat för detta, eller om det bara motsvarar det teoretiska u-värdet (värmemotståndet) hos materialskiktet.
Skillnaden var i alla fall påtaglig jämfört med dubbla, högkvalitativa men släta underlag jag sovit på tidigare, fast de sammanlagt hade större tjocklek.
Jag har numera Z-rest SOL, dvs versionen med alu-reflektor, och tycker den funkar ännu ett litet snäpp bättre.
Jag är en frusen typ som inte frivilligt sover i snö, men har inte lyckats undvika det helt p g a de höjder över havet jag ibland vill befinna mig på
. Ner till nollan tycker jag det klarar sig med bara "äggkartongen", om den ligger inne i ett tält (med förbehållet att jag lagt bubbelplast under tältgolvet vid ren snötältning eller tjäle i marken).
Är det risk för varaktigt frusen nattmiljö, tar jag med dubbelvikt bubbelplast och billigaste sortens underlägg från Jysk (6 mm, 150 g). Bubbelplasten hamnar underst och bildar en första isolerande luftspalt som någon sorts modernt granris, nästa luftspalt bildas mellan Jysk-underlaget och "äggkartongens" undersida, och den sista (delvis dunfyllda av sovsäcken), mellan "äggkartongen" och min (ullfrottéklädda) kropp.
Det här kombot har hittills funkat ner till något tiotal minusgrader, när marken varit varaktigt frusen (vilket är värre än att sova på snö, som isolerar).
En klar fördel med "äggkartongen" är också att mycket av kondensen hamnar i "groparna" i stället för inne i sovsäcken. Det är bara att skaka ur iskornen på morgonen
.
För mig personligen är det dock viktigast att jag slipper oroa mig för en punka på en uppblåsbar madrass. Varit med om det en gång och vill aldrig testa igen - jag blir snabbt nerkyld i vila och det blev en plågsam på gränsen till farlig natt, trots att en ryggplatta/bivackmatta från en klätterrygga var med som försäkring.
Men, åt var och en hens egna nojjor och riskbedömningar