Du var inte otrevlig, ursäkta om jag lät otrevlig (?). Om vi generaliserar lite så bor vi i en subarktisk zon & inte ens 1994 (28 år sedan) tror jag det varit lika varmt lika länge, så en +10-säck funkar säkert kanon vart 30:e år & jag hade en del fantastiska utenätter i början av maj, men nätterna snuddade vid nollan likväl i södra Småland. Så. Ska du bara sova på altanen under svensk högsommar, köp precis vad du vill, för blir det kallt är det bara att öppna dörren och gå in i värmen, eller hur? [emoji2]
Hehe, helt rätt. Jag blev så jäkla insnöad på hur varm min -3 säck var på Tjörn att jag inte tänkte på att denna sommaren faktiskt vart extrem Känns ju inte lönt att köpa en säck för en värme som kommer vartannat eller var tredje decennium. Blev dock ruskigt besvärad av mygg när jag använde säcken som täcke istället, så en säck man kan ha stängd utan att svettas ihjäl vore det optimala.
Så antingen får jag sikta på en säck som fixar runt 0 till +5 i komfort, eller så får jag sikta på en säck som klarar mellan 5 och 10 plusgrader och sen helt enkelt använda min liner om det behövs (en sea to summit reactor +8).