Cannondale begärde sig i § 11 konkurs igår

Vore synd om Cannondale försvann

FJS90/91; sa:
äähh... det gör inget, dom tillverkar bara dekaler och t-tröjer ändå!!

Stämmer knappast. Såvitt jag förstår svetsas ramarna, i varje fall på det bättre modellerna, i USA. Från vad jag förstår är CODA-komponenter sällan några höjdare.

Men ramarna sägs vara mkt bra, känner flera som är mkt nöjda, och Cannondale har i mångt och mycket varit med o drivit fram utvecklingen på MTB sidan, med lösningar som "headshock" o "lefty", o de hörde till de första som gjorde skivbromsar, etc. Så jag tycker det vore tråkigt om de inte klarade sig.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
[Ändrat av ipg289h 2003-01-28 kl 11:30]
 
du håller ju nästan med mig..

Förutom ett par enstaka prestige modeller så e det ju faktiskt mest tröjer och dekaler.. Det mesta under 30tusen tillverkas ju i Taiwan..
 
Är det något fel på Taiwan svetsat?

FJS90/91; sa:
du håller ju nästan med mig..

Förutom ett par enstaka prestige modeller så e det ju faktiskt mest tröjer och dekaler.. Det mesta under 30tusen tillverkas ju i Taiwan..

Nej, så tror jag inte det är. Från vad jag förstår svetsas ramarna i Pennsylvania. Vissa gaffelkomponenter tror jag görs på Taiwan. Kalloy säger sig producera komponenter för Cannondale på sin hemsida. Men det finns också tecken på, visar en googlekörning, att de håller på att "outsourca" viss produktion till Taiwan o China.

Cannondale har ett brett program: gör t o m "citybikes". Det jag hört är att de billigare mountainbike modellerna har skrutiga komponenter medan de bättre är alldeles utmärkta. Hör till toppsegmentet i utbudet som finns Sverige: långt före Cyclepro o Crescent o Bianchi.

Rent principiellt är det väl inte nödvändigtvis något fel med att en ram är svetsad på Taiwan. Så är Crescent, Scott, Cyclepro, och inte minst Giant och Specialized och en stor del av Treks produktion.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Cyklarna lever tillsvidare!!

Cykel avdelningen kommer troligtvis att leva vidare. i alla fall enligt deras eget press utskick. Men motorcyklarna kommer nog att dö.
http://www.cannondale.com/company/investor/012703.html

Sedan det här med dåliga komponenter på billiga modeller så funkar det så här:

Jämför du en Jekyll 400 med en Jekyll 3000 vilka har en väsentlig prisskillnad. Så har du samma ram på båda men i övrigt så är det helt olika cyklar.
Köper du en J400 så betalar du för ramen medan om du köper en J3000 så betalar du för ram och komponenter.
Sedan så är det ju upp till dig om du vill pynta en skaplig slant direkt för att få en "supercykel" eller uppgradera din "super ram" med nya komponenter vart efter lönekuvertet tillåter.

//Lt.Karlsson ägare till en Cannondale F800 sedan 5år och endel uppgraderingar.
 
Vore synd om Cannondale såldes

Frågan är vad Pegasus vill. Det är bolaget som tar över. Yahoo listar Pegasus som en "private equity investment firm focusing on restructurings, bankruptcies, buyouts, and distressed investments." Låter som finanshajar i mina öron, alltså ett bolag som slaktar andra bolag för att stycka dem och "synliggöra" och realisera värden.

Det vore trist om Cannondale, som trots skrutiga komponenter på de billigare modellerna måste betecknas som en uppfinningsrik och intressant tillverkare, skulle hamna i klorna på Trek-koncernen eller något dylikt.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Split blir det nog

Jag tror att man kommer dela på företaget, och att en av de större MC aktörerna tar kundstrock, patent och "assets" på MC sidan.

Cykelsidan kommer leva kvar. Jag skulle inte bli förvånad om det slutar med ett "nytt" cannondale som "bara" tillverkar cyklar.

MBA har en kommentar om situationen:
http://www.mbaction.com/detail.asp?id=642

/Mattias
 
Hoppas dom blir kvar

Som cykelköpare är det en förlust om Cannondale försvinner. Det är vackra cyklar med annorlunda lösningar. Att dom är handgjorda i USA är inget speciellt viktigt för mig, det tillverkas bra hojar i Taiwan oxå men mångfalden inom cykelindustrin minskar. Cannondale var/är en producent som vågade gå sin egen väg. Bittert om dom spräckte sig på att göra motorcyklar.
För övrigt blev min T800 stulen för 2 veckor sedan så jag har alltså dubbel sorg. Men det innebär ju att jag slipper oroa mig för om livstidsgarantin på ramen kommer att gälla.
Det där är ju nåt som kan ställa till problem om Cannondale går åt pipan. Med så många egna tekniska lösningar är det ju inte helt lätt med reservdelar om företaget inte längre existerar.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg