Cannondale begärde sig i § 11 konkurs igår

Reservdelar inget problem

Tjena.

Jag tror inte att reservdelarna kommer bli ett problem. Även om ingen skulle köpa Cannondale och även om hela företaget skulle gå i konkurs så är eftermarknaden så stor att det kommer löna sig för en tredjepartstillverkare att tillverka reservdelar till cannondale cyklar.

/Mattias
 
Vem skulle sakna Coda

Tror inte att Accell, om det nu blir någon affär, har för avsikt att lägga ned Cannondale. Om jag förstått saken rätt går cykeldivisionen, eller vad cykeltillverkningen kallas, alldeles utmärkt. Och skulle det gå så illa att de konkar så är det antagligen som Mattias skriver, att det ändå skulle finnas delar.

Däremot kan det hända, att Cannondale råkar ut för diverse omstruktureringar, att man försöker standardisera komponenter för att få bättre priser från underleverantörer etc, att man försöker förbättra vinstmarginaler etc. Om jag förstått saken rätt är det, bortsett från reservdelsbehov, få Codakomponenter någon skulle sakna.

Det är svårt att sia om vad det skulle innebära. Treks övertagande av Klein och Bontrager förskräcker. Liksom Monark-Stigas framfart som tog död på Crescent. Å andra sidan gör Ferrari vinnarbilar trots att firman nog delvis ägs av Fiat (?).

Det är alltså inte uteslutet att Cannondale kommer att kunna fortsätta som en ledande innovatör.

Per
 
De tog bort alla bättre cyklar

Nej, det tycker inte jag. De cyklar det står Crescent på är utbytbara mot vilka cyklar som helst, massproducerat på Taiwan, trista komponenter, är helt ok som fortskaffningsmedel till jobbet, och kan lämnas ute eftesom det inte är någon större förlust om de blir stulna, men de har inget med bättre mountainbikes att göra och kan knappast diskuteras på samma dag. Trist!

"Segmentet" de tog bort var ju de bättre cyklarna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
mmm..

Bianchi blir "crescents" tävlingscyklar.. Synd bara att de svenska Bianchi tävlingshojjarna inte har samma ramar som de lite längre ner i europa. Luktar lite "nu byter vi till Bianchi-lack på våra gammla crescent modeller"
 
Sämre ramar i Sverige?

Skulle de kränga sämre ramar i Sverige? Tror de att svenskar är dumma? Inte underligt att Crescent gick ner de sista åren. Var just in o kollade Bianchis tophojar (UK), en kul sak är att de är utrustade med horstlänk i dämpnigen. http://www.bianchi.it/uk/index.htm Men komponentvalet framstår som sorgligt.

Vem köper en topphoj med deore skrivor o LX i vevlagret, för 2100£? Den som gör det, gör knappast om det när han eller hon upptäcker att för samma kulor kan man få en Intense http://www.intensecycles.com/ eller Titus http://www.titusti.com/index.html med motsvarande komponenter. För att inte tala om den alldeles förträffliga Trek Fuel. http://www.trekbikes.com/bikes/2003/mountain/index.jsp Trek gör ju skitbra hojar även om man kan ogilla vad bolaget gjort med Klein.

Per
 
Dom är igång igen

Om man bortser från den i princip väldigt intressanta diskussionen om diverse cykelmärkens utslätning, så vill jag bara meddela att svetsarna och svetsfogssliparna (dessa kungar på att slipa ner en svetsfog!) börjar jobba igen nu. Lackerare och hopsättare sätter igång så snart det finns nya ramar att jobba med.
Måste vara en glad dag i Bedford MA.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg