Camping eller hotell

Re: Re: Re: Re: Re: Större skillnad!

ipg289h; sa:
— vill du tillbringa flera veckor i ett tält som är så minimalt att man knappt kan vända sig i det och ständigt tänka på att välja tältplatser som är inom räckhåll för frukostställen som är öppna hyfsat tidigt o dessutom nära till resturanger, eftersom du inte vill "envisas" med att ha köksattiraljer med, så är det naturligtvis din sak. Har du gjort några längre turer i den stilen?

För egen del förefaller det mig idiotiskt. Väljer vi att tälta tar vi självfallet med ett tält som är trivsamt och köksutrustning som man kan laga god mat på och ha trevligt i tältet. Vikten är nämligen av tämligen begränsad betydelse vid långfärdscykling, eller rättare sagt den marginella effekten är mycket mindre, att ta 5 kg mer på en hoj märks knappt och uppvägs av den ökade komforten.
Det har jag aldrig bestridit. Jag ville bara påpeka att viktskillnaden är ganska liten - betydligt mindre än 5kg. I mitt ursprungliga inlägg där jag skrev att skillnaden skulle vara ca 2kg så utgick jag från ett Nallo 2 GT eller motsvarande och att man skulle käka trevlig mat på de många trevliga restaurangerna i området.
Jag har inget emot komfort och jag packar gärna relativt tungt på cykel, i kajak och i andra sammanhang där man "har råd" med det. :)
Jag förstår dock fortfarande inte vad det är för "fel" med att kombinera tält och restaurangmat? Det är ju restaurangkäket i utmärkta matländer som Frankrike och Italien som verkligen kan ge något extra när man campar.
 
Viktfråga

Jag vandrar och paddlar ganska mycket och har den utrustning som krävs för detta. Tror mig dessutom veta hur man packar ganska lätt. Vad jag inte vet är hur vikten påverkar cyklandet. Några extra kilo i en kajak är försumbara men oerhört tunga vid vandring.

Om man nu tänker sig att cykelturen med tält innebär c:a (kan diskuteras ;-) ) 5 kg extra var per person, hur jobbigt är det att bära på hojjen? Kommer det att påverka vår uthållighet på något avgörande sätt. 5 kg i kajaken gör inget, i ryggsäcken skulle det bli svettigt, men på cykeln???

/Joakim
 
Några tilläg

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av långfärdscykling. Däremot har jag mycket stor erfarenhet av att resa runt med motorcyckel i sydeuropa. Och gemensamt för dessa färdmedel är begränsad plats. Jag ligger oftast på campingar nere i sydeuropa men inte alltid, däremed inte sagt att man behöver vildcampa. Det finns en stor landsbygd i alla länder, med bondgårdar. Jag har än aldrig fått nej när jag har frågat en bonde om jag får slå upp tältet en natt, och det gäller både Tyskland, Frankrike med flera länder. Det har däremot ofta hänt att jag har blivit erbjuden frukost på morgonen ! Sen har det också hänt att jag någon enstaka natt tagit in på hotell, särskilt sent på kvällen i halvdränkt tillstånd. Sen tycker jag att du skall använda spritkök istället för gas. Sprit finns överallt i alla länder, gas kan ibland vara knöligare. Ännu bättre är ett multifuelkök.
 
Bränsle

jonnyx; sa:
Sen tycker jag att du skall använda spritkök istället för gas. Sprit finns överallt i alla länder, gas kan ibland vara knöligare. Ännu bättre är ett multifuelkök.

Eftersom man inte får ta med gasen på planet måste man skaffa bränsle på plats. Spritkök har jag gjort mig av med då jag anser att gas är bättre på alla sätt och vis, åtminstone under sommaren.

Viss måste det vara möjligt att köpa gasflaskor i Montpellier eller någon annan fransk stad. Friluftsbutiker borde väl finnas där med. Någon som känner till någon bra affär?

/Joakim
 
Hotelltur

Hej!

Jag skall inte säga att det ena är bättre än det andra men för många år sedan gjorde jag och min flickvän en tvåveckors hotelltur runt Bretagne.

Cyklarna var polleterade till Reims och vi cyklade utmed kusten på småvägar. Vi letade hotell med hjälp Guide Rouge och hittade nästan alltid enkla billiga hotell.

Lunchen bestod av baguett, vin, ost, korv, pate mm. Och avnjöts i någon solig slänt.

På kvällen tog vi en dusch på hotellet innan det var dags att leta restaurang för kvällen eller så åt vi i hotellets matsal. Ofta en trerätters med husets vin för en billig peng.

Vi åkte så tidigt, början juni, att turister saknades helt och några av hotellen hade just öppnat för säsongen. Ibland kändes lakanen fortfarande lite fuktkalla när man kröp ner i sängen på natten.

Dyrt eller inte, har jag inget minne av men vi reste som studenter så det kan inte ha varit så kostsamt. Och vad det kostade att campa på den tiden har jag ingen aning om.

Lycka till/Jan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Större skillnad!

ipg289h; sa:
— vill du tillbringa flera veckor i ett tält som är så minimalt att man knappt kan vända sig i det och ständigt tänka på att välja tältplatser som är inom räckhåll för frukostställen som är öppna hyfsat tidigt o dessutom nära till resturanger, eftersom du inte vill "envisas" med att ha köksattiraljer med, så är det naturligtvis din sak. Har du gjort några längre turer i den stilen?

Om det nu inte är tillåtet att campa "i det fria" så är man ju låst till campingplatser eller hotell. På campingplatser finns det nästan alltid utmärkta möjligheter till både tvätt, disk, matlagning och annat.

Bor man på hotell är det kanske inte så populärt att man sitter i resturangen i sina cykelkläder, alltså måste man ju då ha med sig lite extra "finkläder"?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Större skillnad!

Banankontakt; sa:
Slutligen, frihetsargumentet? Cyklar man i Sverige kan man campa var som helst, man är helt fri att åka dit näsan pekar. Bor man på hotell är man låst vid att "hinna fram" till kvällen, men är det inte likadant med camping. Eller finns det fler campingplatser än hotell?

Man kan tälta både här och där om man leter efter bra ställen i det fria. Vi har t ex klättrat flera somrar i Berner Oberland och Wallis och tältat praktiskt taget hela tiden högt upp i bergen. Däremot i Italien har det blivit strängare, i varje fall i dolomiterna. Hur det är i Frankrike vet jag ej har bara "vildcampat" en gång där, vid Aiguille d´Midi, har dock en känsla av att man i allmänhet är ganska toleranta. Som sagt, det som kan vara knepigt är vatten.

Tillgången till tältplatser är god. I Frankrike är de i allmänhet urtrevliga och de har bra dusch o diskmöjligheter, butik, etc; efter en dag på hojen vill man gärna duscha.

Vad jag inte vet är hur vikten påverkar cyklandet. Några extra kilo i en kajak är försumbara men oerhört tunga vid vandring.

Det fungerar på samma sätt för cykel som för kajak. Till skillnad från vid vandring bär man inte. Vikten ligger på cykeln eller i kajaken. Några kilo hit eller dit märks inte. När vi hojade från Singapore till Bangkok hade vi 20-25 kg bagage o höll stadigt snittfarter på 25 km/t de flesta dagar. Viktigare är hur packningen ligger på hojen o att det inte finns några onödiga vindfång. I berg blir det aningen tyngre uppför men inte på något sätt outhärdligt. Men det är bra att ha många låga växlar. Nedför får man hålla ett öga på fälgarna så de inte blir för heta.

nermander; sa:
Bor man på hotell är det kanske inte så populärt att man sitter i resturangen i sina cykelkläder, alltså måste man ju då ha med sig lite extra "finkläder"?

Ja: absolut, annars blir man illa sedd, särskilt om cykelkläderna är svettiga.

Beträffande kök använder vi alltid KAP. Fotogen är suveränt, reglerbart, lätt-tillgängligt. Skulle tro att ni kommer att göra frukost själva, äta lunch på fik o snabbmatställen, o laga mat i tältet på kvällarna om ni inte vill skämma bort er på någon krog.

Per
 
Re: Bränsle

Banankontakt; sa:
Viss måste det vara möjligt att köpa gasflaskor i Montpellier eller någon annan fransk stad. Friluftsbutiker borde väl finnas där med. Någon som känner till någon bra affär?
Det bör kunna finnas gasflaskor med lämplig gänga på t.ex. Décathlon eller Intersport. I Toulouse så finns det t.ex. sådana på Intersport Igloo och Décathlon samt på Au Viuex Campeur utanför Toulouse. Montpellier är rimligtvis tillräckligt stort för att det ska gå att hitta även där.
Annars så finns ju alltid möjligheten att skaffa en adapter och köpa ogängat. Ogängade flaskor finns i princip "överallt".

[Ändrat av haskell 2004-03-31 kl 17:46]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jepono Camping längs vägen, behövs förbokning? Långcykling 2
emmloujan Camping vid Mont Blanc Långcykling 2
mothesta Camping i Italien Långcykling 2
nkp camping i Alperna Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg