Re: Re: Re: Re: Re: Större skillnad!
Jag har inget emot komfort och jag packar gärna relativt tungt på cykel, i kajak och i andra sammanhang där man "har råd" med det.
Jag förstår dock fortfarande inte vad det är för "fel" med att kombinera tält och restaurangmat? Det är ju restaurangkäket i utmärkta matländer som Frankrike och Italien som verkligen kan ge något extra när man campar.
Det har jag aldrig bestridit. Jag ville bara påpeka att viktskillnaden är ganska liten - betydligt mindre än 5kg. I mitt ursprungliga inlägg där jag skrev att skillnaden skulle vara ca 2kg så utgick jag från ett Nallo 2 GT eller motsvarande och att man skulle käka trevlig mat på de många trevliga restaurangerna i området.ipg289h; sa:— vill du tillbringa flera veckor i ett tält som är så minimalt att man knappt kan vända sig i det och ständigt tänka på att välja tältplatser som är inom räckhåll för frukostställen som är öppna hyfsat tidigt o dessutom nära till resturanger, eftersom du inte vill "envisas" med att ha köksattiraljer med, så är det naturligtvis din sak. Har du gjort några längre turer i den stilen?
För egen del förefaller det mig idiotiskt. Väljer vi att tälta tar vi självfallet med ett tält som är trivsamt och köksutrustning som man kan laga god mat på och ha trevligt i tältet. Vikten är nämligen av tämligen begränsad betydelse vid långfärdscykling, eller rättare sagt den marginella effekten är mycket mindre, att ta 5 kg mer på en hoj märks knappt och uppvägs av den ökade komforten.
Jag har inget emot komfort och jag packar gärna relativt tungt på cykel, i kajak och i andra sammanhang där man "har råd" med det.
Jag förstår dock fortfarande inte vad det är för "fel" med att kombinera tält och restaurangmat? Det är ju restaurangkäket i utmärkta matländer som Frankrike och Italien som verkligen kan ge något extra när man campar.