Byxor, tips?

"Svenska" storlekar:
C = normalvidd, B = smal och D = vid
48, 50 osv = normallånga, 148, 150 = extralånga

Om du då har 104 (= lång 52) borde du satsa på C eller B 152

Alle Angaben ohne Gewähr! ;)

"Svenska" storlekar:
C = normalvidd, B = smal och D = vid
48, 50 osv = normallånga, 148, 150 = extralånga

Om du då har 104 (= lång 52) borde du satsa på C eller B 152

Alle Angaben ohne Gewähr! ;)

Vadâ utan gevär? Det är väl inte jaktbyxor han frâgar efter.
Har iofs aldrig sett nâgon ha geväret i byxan, men man vet ju aldrig.

Houdini Liquid Rock Pants

Jag har på mina tre senaste fjällturer, sommartid, använt ett par Houdini Liquid Rock pants. De är sydda av ett relativt tunt tyg, men är ändå starkt. De är mycket luftiga och sköna att vandra i. Mitt par väger endast 200g. De är mycket snabbtorkande.
För mig är de givna på mina framtida fjällturer också.

God tur!

Jag slår ett slag för McKinley-byxorna från Intersport. Jag har tre par som alla hållit i flera år nu. Både jag och min bror har fått laga sömmen i grenen på varsitt par, det verkar vara en svag punkt.

Priset är bra, och de finns alltid att köpa.

Blir väldigt blöta, ja! Men torkar som sagt mycket snabbt.

Den största fördelen är väl att man lätt kan testa dem i butik innan man köper.

Har också goda erfarenheter av dom, de jag hade var det zipp off byxben på, det var där jag trodde de skulle ge upp först. Men nej det var gylfen som gav sig efter 3½ års flitigt användande.
En bra sak de hade var att man kunde dra åt ett ellastiskt snöre runt vristen.

Skulle inte tveka att köpa ett par till, du får mycket byxa för lite pengar, men sitter förtillfället med ett par Patagonia och Fjällräven så det får vänta.

Byxor

Hej!

Jag har ett par Millet Walk Pant med några år på nacken som jag köpte på rea hos Addnature för cirka 900:- (ordinarie 1800:) och kan säga att dom tom hade varit värda sitt ordinarie pris. Detta eftersom de är otroligt luftiga, följsamma och snabbtorkande. Materialet är 15 % elastan och resten något annat syntetmaterial (tvättlappen är väldigt sliten) vilket har vanligt förvånansvärt riv- och slitstarkt trots sitt lite sköra uttryck. En nackdel är det vanliga med sådana luftiga byxor; dom är väldigt känsliga för fukt och annat blött. Går med andra ord inte att dimpa ner ändan på en småfuktig gräsplätt lr vandra i ymningt regn. Tyvärr har modellen utgått men det finns säkerligen liknande produkter hos Millet eller någon likvärdig tillverkare. Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera sådana byxor om du prioriterar luftighet högre än vattenbeständighet. Är det sistnämnda viktigt på en "icke-regnbyxa"; ta någon annan modell då det inte hjälper nämnvärt att impregnera byxorna.

Lycka till!

Simon

Skaffade ettpar Haglöfs Mid Fjell Pant's för ettag sen, och har nu testat dem under 10 dagars vandring. Mycket nöjd! Inget bomull, men ändå sköna på, så det är inget problem. De torkar snabbt också.
En extra bonus är att de tycks myggsäkra, myggen verkar inte kunna sticka igenom dem, vilket också var en sak jag var ute efter.

Storlekar.. Här blev jag lite frustrerad när jag var ute och prövade lite olika byxor.. Jag vet inte, antingen är de flesta byxor helt enkelt inte sydda för att passa just mig, eller så är de bara dumt sydda. Jag vill ha löst sittande byxor när jag vandrar! Gott om plats för bra rörlighet även med något värmande under.. För mig slutade det med att jag gick upp en storlek, och instället sydde upp byxorna lite för att få längden bra.
Är också nöjd med mina Haglöfs Mid Fjell Pant. De finns i två, eller tre, olika längder.

Storleksproblem

Har under en tid ondgjort mig över de kända tillverkarnas olika byxmodeller. De tycks bara göra kläder för långa smala atleter.
Själv är jag en 55+ are med någa kg för mycket och inte så lång. Det är i pricip omöjligt att köpa en byxa från tex Tierra, eller Bergans, inte ens fjällräven eller Haglöfs har storlekar typ D104. Kättermusen har bara storlekar för killar på 70 kg och som är 190 långa.....

Tittar man i fackpressen, tex Utemagasinet så ser man ju även där att det är bara unga välväxta modeller. Ytterst sällan en bild överhuvudtaget på någon över 40.......
Jag har i vart fall fått för mig att det är rätt många "äldre" som vistas ute i naturen och som kanske inte har standard storlekarna längre. De är dessutom köpstarka och kvalitetsmedvetna, så jag tror många tillverkare gör ett litet misstag då man inte tar fram storlekar för oss.
Många tillverkare av jaktkläder har större variation på storlekarna, men jaktkäder är inte alltid de bästa att vandra i och många gånger är de svindyra, tex Härkilas.

Köpte för 2 år sedan ett par Milo och de passar bra, de har dessutom resår i midjan vilket underlättar. Köpte för några veckor sedan ett till par i samma storlek och de var mycket tajtare. Förmodligen är det ett sånt tyg som ger med sig.
Har annars bara sett att Lundhags har t.ex D-storlekar. Kanske har jag missat någon annan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg