Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas?

Re:Re: Nansen & Haglöfs byxor

Ok. Ja sedan dess har de nog inte ändrat storlekarna. Det du beskriver med de förböjda knäna låter inget vidare. Trist.

Du får kontakta Haglöfs och beskriva ditt problem! Man får ju hoppas att de är intresserade av att ta till sig konsumenternas synpunkter.

Re: Nansen och Haglöfs byxor

Strykarräven; sa:
HHaglöfs Climaticbyxor tycker jag verkar vara bland de bästa på marknaden ... men jag kan inte förstå varför de görs så korta i benen?Någon som håller med?

Håller med! Jag har ett par Nansen Fjell som är ett par år gamla - samma modell som idag.
Jag är 193/85 och köpte ett par 54 Long. Om jag använder byxkrokar som jag fäster i kardborrebandet nedtill så kommer de ofelbart att streta emot om jag till exempel hukar. De är för korta, och så jäkla lång är jag ju inte.

En annan miss är att motvecken på knänas förböjning skaver mot knäna när man går.

Som sagt: ett par finfina brallor (kanske bland de bästa i sin genre), men inte så bra som de borde vara för en tusing. Jag har gått över till ITABs fjällbyxa för 350 spänn och avyttrat mina Haglöfs till en kompis som är några centimeter kortare.

Re: Brallor!!

Amundsen; sa:
jonte3@hotmail.com; sa:
Om jag skulle föreslå ett par bra byxor till sommarvandring i fjällen så är det ett par hederliga M90 eller M59 byxor. De är vatten avstötande och förvånadsvärt svala samtidigt som de är fruktansvärt slitstarka. Dessutom tål de napalm i en minut ;). De finns i alla möjliga storlekar och du kan nog hitta ett par som inte skär upp i baken. Det bästa med dem är att de kostar under 1000lappen. Kolla med närmsta militära överskottsbolag.

// Henrik

Om vi verkligen bejakar vår rädsla för brinnande bensin i geléform, går det att utöka sitt personliga skydd genom att använda sig av försvarets byxa M/39 i en riktigt robust yllekvalitét. Varma att gå i förvisso...Men napalm är ännu varmare. Dessutom är de ganska hållbara.

Slutresultat, del två.

Har nu till slut köpt ett par byxor. Det blev faktiskt inga Nansen. När jag provade dem igen och jämförde så tyckte jag Rabot flex var betydligt bekvämare. Rörelsefriheten var överlägsen. Jag jämförde både med Nansen fjell & Nansen mountain. Har även kikat en del på diverse Lundhags- och Klättermusenbrallor. Jag fastnade emellertid alltså för Rabot flex. Enda nackdelen med dem (som jag känner till än så länge, och förutom priset) är problemet med byxbenen; frågan är hur länge de kommer hålla då jag alltså ofta smäller ihop kängorna mot varandra när jag går. De saknar ju förstärkningar på insidan av byxbenen. Förvisso är sömmen flyttad, vilket är bra, men jag tror inte det räcker alltför långt. För att råda bot på problemet tänkte jag därför satsa på ett par billiga, låga & luftiga damasker. Jag har sett att Bergans har låga damasker i bomull/polyester, för en rimlig penning. De verkar därför lovande. Antagligen blir det ett par såna.

Jag lovar återkomma efter sommarens vandringar med recension av byxor & damasker.

Återigen, tack för alla tips & all hjälp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg