Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas?

Re: var har ni köpt era byxor?

kim1; sa:
Kan ni inte skriva var ni köpt era byxor så blir det lite lättare att åka och prova/jämmföra olika byxor.

MVH
Krister

Ö&B i Solna. Sen kan man ju alltid leta rätt på sina m-59: or på nätet så man får dom billigare..:).

Kolla Garderoben

Garderoben / Knivnet med adress http://www.garderoben.se har bra amerikanska byxor i bomull-polyester. Sidan är rejält rörig, men letar man så hittar man byxor i flera färger, och det finns extra långa.
Jag har ett par, troligen "Nico", som jag har använt i många år. Mycket hög kvalitet för dryga femhundra spänn. Inte alls vattenavstötande, utan snarare väl ventilerande, men man måste ju ändå ha regnbrallor med sig.
De har flyttat sin butik till Stockholm, ser jag.

jonte3@hotmail.com; sa:
.....
Vad gäller vaximpregneringen i G1000-kläder så är det väl kanske synd att säga att den går ur helt efter en dags vandring. Den gör emellertid bara nytta så länge vaxet är som ett skikt, och plagget är stelt. Torkar man byxorna i torkskåp t.ex. så vaxet smälter och sedan får stelna då funkar impregneringen bra. Då är byxan stel av vaxet. Efter en dags vandring däremot (med allt vad det innebär av svett och smuts) är mina byxor helt mjuka, som om allt vax vore urtvättat. Lika borta är effekten av impregneringen. Men visst är det korrekt, impregneringen har ju inte helt gått ur. Hade jag haft med mig ett torkskåp eller en hårtork så hade jag kunnat värma byxorna och fått fram vaxet och stelheten igen, då hade de varit vattenavstötande. Nu är det ju dock sällan man har den möjligheten när man går på tälttur. Under de omständigheterna brukar det räcka med en dags vandring för mig för att mina byxor ska ha tappat avpärlingseffekten helt.
.....
Om du impregnerar hela G-1000 byxorna med Nikwax cotton proof sitter impregneringen längre tid över hela brallorna. Motsvarande byxor brukar jag bara grundligt vaxa nederdelen av benen på. Tjockt vaxlager över hela brallorna, som sitter, gör dem väl täta

Norröna Dovre i XCR är relativt dyra, men jag tycker de släpper ut vattenånga bra samtidigt som de är helt regntäta och med bra vidd utan att vara sladdriga. Det har varit de enda brallor jag haft med mig under senare år, i allt från vecko-till månadsvandringar.

I somras när vi vandrade iväg över ett regnigt blåsigt Nasafjäll och slutade i ett varmt Sulitelmaområde hade jag mina Norröna, vandrarkamraten hade den nämnda Discoverybyxan kombinerad med ett par shorts. Båda var vi i stort nöjda med våra konstellationer.

Raskesven

Resultat så här långt

Har nu varit en runda i Göteborg och kikat på brallor, tyvärr hade de inte fått in så mycket ännu. Fick i alla fall prova att par Haglöfs Nansen fjell pant, dem gillade jag skarpt. Antagligen tillräckligt kraftiga för att tåla det slitage jag utsätter dem för, och bra rörelsefrihet. De satt oerhört mycket bättre än mina Fjällrävenbyxor! Jag gillar också fodret i glatt polyestertyg som gör att byxorna inte känns så sträva mot benen när man rör sig. Funktionen är väl klart inte alls lika bra när man har blivit svettig om benen, men jag tror ändå på idén. Tyvärr hade de bara för små storlekar, byxorna jag provade var en storlek för små. Likadant var det med Rabot flex pant, de hade bara små storlekar. De byxorna tror jag inte så mycket på dock, då jag har ovanan att smälla ihop kängorna mot varandra titt som tätt när jag går. Vet inte varför det blir så (trötthet?), men det brukar i alla fall synas tydligt på mina byxor; slitaget på insidan av byxbenen nere vid fötterna brukar vara stort. Rabot flex-byxorna hade inga förstärkningar där så dem skulle jag nog slita ut efter en vandring eller två. Nansen-brallan däremot hade kraftigare tyg på insidan av benen och verkar därför mer lovande. Vad jag förstått är byxan Nansen mountain ännu kraftigare förstärkt i allmänhet och på insidan av benen i synnerhet, varför jag skulle vilja prova de byxorna. Frågan är då om de är för varma, men å andra sidan har de blixtlås för ventilation....

Slutsats: Jag avvaktar i väntan på att affärerna ska få hem fler Haglöfs-brallor i min storlek. Min erfarenhet så här långt innebär i alla fall att det lutar åt en Nansen-byxa, fjell eller mountain återstår att se. Jag hoppas butikerna i Göteborg tar in båda modellerna så jag kan prova ordentligt innan jag bestämmer mig.

/ Jonathan

Ang. Nansen Mountain så upplever jag dem för styva och tjocka, varpå jag valde mina Fjell. De är alldeles utmärkta att vandra i. Mina ser fortfarande fräscha ut efter ett par år. Det jag dock saknar i mina, och som de nu har lagt till är fodret. I mina skavde sömmarna vid knäna i början. Tänk på att Mountain har PU-belagt tyg på bak och knän, detta resulterar ju som känt i undermålig ventilation. Däremot om du ofta lägger knäna i blött gräs så kan de vara att tänka på.

langby; sa:
Ang. Nansen Mountain så upplever jag dem för styva och tjocka, varpå jag valde mina Fjell. De är alldeles utmärkta att vandra i. Mina ser fortfarande fräscha ut efter ett par år. Det jag dock saknar i mina, och som de nu har lagt till är fodret. I mina skavde sömmarna vid knäna i början. Tänk på att Mountain har PU-belagt tyg på bak och knän, detta resulterar ju som känt i undermålig ventilation. Däremot om du ofta lägger knäna i blött gräs så kan de vara att tänka på.

Att Nansen mountain har PU-belagt tyg på bak och knän visste jag inte. Då låter det onekligen som att fjell kan vara bättre. Tack för upplysningen, mycket bra att veta.
Mvh Jonathan

avslutad210712

Gäst
Köpte ett par ITAB Discovery och ett par ITAB Forest i höstas eftersom jag gillade prisnivån och var sugen på att pröva dem. Har tidigare lovprisat dem men jag vet inte om kärlek består fortfarande. Efter närmare synande visar det sig att flera sömmar börja gå upp på båda byxorna. På Discovery-byxan är tyget dessutom utnött nertill trots relativt snällt användande. För sommarbruk är både Discovery och Forest-byxan för tjocka.

Har själv använt ett par Tierra Sarek Kombi Trousers under ett antal år och nu börjar de sjunga på sin sista vers. Om/när jag köper nya blir det med 99% säkerhet ett par likadana. Tunna snabbtorkande välsittande och otroligt slitstarka både i tyg och sömmar. Visst är det skoj att prova nya saker men så nöjd som jag är med dem vore det dumt att köpa något annat. Visst svider prislappen lite (999:) men hellre det än att betala mindre för något som man lika byter ut senare. Min vandringskamrat köpte ett par Fjällräven (tror det var Vidda). I alla fall en modell man kan zippa ner och döm om min förvåning när Fjällräven inte ens hade tyg bakon fragkedjan där man zippar av benen vilket medför att det blir skav mot benen. Otroligt dåligt av Fjällräven men naturligtvis otroligt klantigt av oss att inte kolla det innan vi köpte byxorna. Men med 50% rabatt blir det lätt felköp ibland *L*.

Slutresultat

Har nu varit inne och kikat på byxor igen, den här gången hade de fått hem lite fler. Kikade på ett par Nansen mountain, men de kändes för grova, täta & tunga. Jag tycker det är mer praktiskt med ett par tunnare byxor, som man kan komplettera med underställsbyxor under om det är kallt. Provade ett par Nansen fjell och dem blev jag mycket förtjust i. De satt bra, stramade ingenstans, inga konstigheter. Kändes relativt tåliga också. Jag blev väldigt förtjust i passformen på de byxorna, hade de bara haft ventilation i sidorna som Nansen mountain har så hade de varit helt perfekta... Men man kan kanske inte alltid få allt, jag tror jag blir nöjd med Nansen fjell även utan ventilation. Så såna får det bli!

Tack för era tips & synpunkter.

Nansen och Haglöfs byxor

Hej!

Haglöfs Climaticbyxor tycker jag verkar vara bland de bästa på marknaden med mina kriterier på fjällbyxor (outslitliga, syntet, vattenavvisande, lätta, mörka, fickor), men jag kan inte förstå varför de görs så korta i benen?

Enligt min ringa mening är det enklare att fålla upp ett par långa byxor än att trolla dit tyg på för korta byxor, och på mig sitter Haglöfs modeller ofelbart som nå j-la knickers. Omåttligt irriterande när deras Nansen är så fina!

Någon som håller med?
/A.

Nansen och Haglöfs byxor

Hej!

Jag är 195 cm lång och väger 89 kg. Haglöfs tidigare modeller passade mig inte alls, de som var tillräckligt långa var alldeles för stora i midjan. De byxor jag provade idag satt väldigt bra dock. De verkar på senare år ha ändrat byxstorlekarna så de ska passa oss långa nordbor lite bättre. I Nansen och flera andra modeller är det ju dessutom resår i midjan, vilket gör att man kan välja lite större byxstorlek för att få bra längd på benen utan att midjan blir alldeles för stor. Jag har egentligen storlek 52 i byxor men Nansen i 54 var perfekta; benlängden stämde och resåret i midjan gjorde att de ändå satt bra där.

Min följdfråga måste alltså bli om du har provat Haglöfs byxor nyligen. Jag hade ju samma problem som du tidigare men upplever alltså att deras nuvarande byxprogram passar bra.

Jag håller emellertid absolut med om att Haglöfs borde ha några byxmodeller med rålängd, som Fjällräven har. Det kommer aldrig helt gå att tillgodose allas storleksönskemål annars, oavsett hur mycket resår man sätter i midjan.

Helly Hansen Rapide

Helly Hansen Rapide är min favorit.
De är lätta, ganska stryktåliga(*), hyfsat vindtäta, klarar duggregn och torkar fort.
Se även min recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3461

För ett regntåligt alternativ så är jag väldigt nyfiken på KIMMLite Kamleika fast de verkar inte gå att få tag på f.n.
Jag funderar annars på att skaffa ett par sådana till KIMM eftersom de verkar funka bra att springa i.

(*) Det lilla slitage som jag fått på mina påverkar bara estetiskt.

Re: Nansen och Haglöfs byxor

jonte3@hotmail.com; sa:
Min följdfråga måste alltså bli om du har provat Haglöfs byxor nyligen

Mitt svar på följdfrågan blir att senaste gången jag provade Nansen var i december, och dessförinnan hade jag provat ett flertal Climatic-modeller med taskigt resultat.
Är själv en "Jack och bönstjälken", på 184 cm/72kg. Problemet är att de förböjda knäna på byxorna hamnar på låren, varefter detta felaktiga "gångjärn" drar upp nedre byxsluten till mitt på vaden vid lite höga knälyft.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg