Resultat så här långt
Har nu varit en runda i Göteborg och kikat på brallor, tyvärr hade de inte fått in så mycket ännu. Fick i alla fall prova att par Haglöfs Nansen fjell pant, dem gillade jag skarpt. Antagligen tillräckligt kraftiga för att tåla det slitage jag utsätter dem för, och bra rörelsefrihet. De satt oerhört mycket bättre än mina Fjällrävenbyxor! Jag gillar också fodret i glatt polyestertyg som gör att byxorna inte känns så sträva mot benen när man rör sig. Funktionen är väl klart inte alls lika bra när man har blivit svettig om benen, men jag tror ändå på idén. Tyvärr hade de bara för små storlekar, byxorna jag provade var en storlek för små. Likadant var det med Rabot flex pant, de hade bara små storlekar. De byxorna tror jag inte så mycket på dock, då jag har ovanan att smälla ihop kängorna mot varandra titt som tätt när jag går. Vet inte varför det blir så (trötthet?), men det brukar i alla fall synas tydligt på mina byxor; slitaget på insidan av byxbenen nere vid fötterna brukar vara stort. Rabot flex-byxorna hade inga förstärkningar där så dem skulle jag nog slita ut efter en vandring eller två. Nansen-brallan däremot hade kraftigare tyg på insidan av benen och verkar därför mer lovande. Vad jag förstått är byxan Nansen mountain ännu kraftigare förstärkt i allmänhet och på insidan av benen i synnerhet, varför jag skulle vilja prova de byxorna. Frågan är då om de är för varma, men å andra sidan har de blixtlås för ventilation....
Slutsats: Jag avvaktar i väntan på att affärerna ska få hem fler Haglöfs-brallor i min storlek. Min erfarenhet så här långt innebär i alla fall att det lutar åt en Nansen-byxa, fjell eller mountain återstår att se. Jag hoppas butikerna i Göteborg tar in båda modellerna så jag kan prova ordentligt innan jag bestämmer mig.
/ Jonathan