Byta till ett nytt Garmin

Det där resonemanget kan jag köpa när det gäller karttjänster av den sort som man ofta har i mobiltelefoner och bil-gps'er, som uppdateras mer eller mindre ofta allt eftersom vägar osv ändras. Då kan det kännas logiskt att man man betalar så länge man använder produkten, och därmed tar del av löpande uppdateringar.

Men Friluftskartan i terräng-gps'er som det handlar om här är väl inte en produkt som man får löpande uppgraderingar av? Då blir det ju lite som att köpa en kartbok som du bara får ha med i en given bil, och när du köper en ny bil måste du köpa en ny, eventuellt exakt likadan kartbok att ha i din nya bil?

Sen är det ju lätt att förstå att det är en tekninsk utmaning för Garmin att se till att deras produkter inte piratkoierar ihjäl sig själva - men principen, att en statisk produkt bara för användas tillsammans med enstaka exemplar av en annan produkt är svår att acceptera.

Gillar man inte en leverantörs villkor så bör man köpa av någon annan. Det leder ju till att företag med dåliga villkor tappar intäckter och antingen ändrar de sina villkor eller försvinner de från marknaden. Så fungerar marknadsekonomi.

/Patrik
 
Gillar man inte en leverantörs villkor så bör man köpa av någon annan. Det leder ju till att företag med dåliga villkor tappar intäckter och antingen ändrar de sina villkor eller försvinner de från marknaden. Så fungerar marknadsekonomi.

/Patrik

Intressant inlägg.
Skulle du för skojs skull vilja lista några användbara alternativ till Garmins friluftsprodukter.
Med samma omfattning på kartutbud till respektive enhet.
Det räcker med några få alternativ, så vi vet vad vi skall köpa.

Och det duger inte att du kommer med mobiltelefoner med appar, det ska vara enheter som motsvarar t ex GPS62 eller eTrex Montana m fl.

I bilen kan jag ju välja TomTom och hmmm, hmmm, hmm, om jag inte får välja en mobiltelefon eller platta så blir det svårt.
 
Intressant inlägg.
Skulle du för skojs skull vilja lista några användbara alternativ till Garmins friluftsprodukter.
Med samma omfattning på kartutbud till respektive enhet.
Det räcker med några få alternativ, så vi vet vad vi skall köpa.

Och det duger inte att du kommer med mobiltelefoner med appar, det ska vara enheter som motsvarar t ex GPS62 eller eTrex Montana m fl.

I bilen kan jag ju välja TomTom och hmmm, hmmm, hmm, om jag inte får välja en mobiltelefon eller platta så blir det svårt.

Jag kan inte GPSmarknaden i detalj - jag har enbåt GPS från Garmin och armbandsur med GPS från samma leverantör - annars har jag mobil med GPS och papperskartor.
Mitt inlägg ovan är generellt - om en leverantörs villkor är dåliga och man slutar handla där så ska, om det inte finns redan, uppstå ett nytt företag som ser marknadens efterfrågan på GPS med andra villkor.

Vad är det som Garmin kan som inte de andra kan - är det kartutbudet så borde det finans motsvarande i mobiler - vad gör att du ratar dessa?

Hoppas ni finner en lösning med någon GPS-leverantör som passar!

/Patrik
 
Gillar man inte en leverantörs villkor så bör man köpa av någon annan. Det leder ju till att företag med dåliga villkor tappar intäckter och antingen ändrar de sina villkor eller försvinner de från marknaden.
Detta gäller bara om det finns någon annan man kan köpa ifrån. I detta fallet finns det inte det. Jag är ganska övertygad om att Garmin skulle stämma skiten ur någon försöker sälja en sverigetäckande friluftskarta för Garmin.
Mitt inlägg ovan är generellt - om en leverantörs villkor är dåliga och man slutar handla där så ska, om det inte finns redan, uppstå ett nytt företag som ser marknadens efterfrågan på GPS med andra villkor.
Så funkar det inte i verkligheten. Efterfrågan på friluftskartor i Sverige är för liten.

Vad är det som Garmin kan som inte de andra kan
I detta fallet så kan Garmin göra kartor till Garmin GPS:er. Jag fortsatte att köpa Garmin GPS:er, trots deras jobbiga karthantering, för att jag vet att jag kan kringgå deras karhantering när de gäller de äldre kartorna och att stödet för rasterkartor gör att jag kan använda vilken karta jag vill i min GPS.
 
Åter till sakfrågan:
Jag har en Oregon 450, som jag vill ersätta med en Monterra. Problemet är bara att Garmin vägrar släppa nycklarna till mina Pro v2 kartor. Även om jag skulle vilja skicka in min gamla Oregon. Hur har ni som bytt enhet lyckats med det.

Desutom i mailväxling är det olika personer som svarar och då malar vi samma saker mail efter mail. Har nu hållit på nu en månad. Den ena tipsar om en ny modell, Monterra, som jag då köpte. En annan säger att kartorna inte går att upplåsas, tredje säger att det nog inte kan låsas opp.
Otaliga gånger har jag bett om adressen till verkstan för att dom skulle kassera den gamla, som jag råkade krossa glaset av.
Jag vill helst vara laglydig och använda det som är mitt.
Jag tycker du har gjort allt du kan och att det i detta fallet Garmin som inte uppfyllt sin del. Vill du fortsätta den riktiga vägen så får du gå till stället du köpte kartan och reklamera den eftersom den inte går att använda längre. Jag är helt övertygad om att du har rätt att reklamera men det betyder inte att du kommer få tillbaka några pengar och dessutom kommer det ta lång tid och en massa argumentation. Kolla med konsumentombudsmannen om du behöver hjälp.
 
Garmin

erbjuder nu olika alternativ med kartor både på minneskort och DVD. Exakt vad det finns för alternativ kan ni kolla på http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3 kombinationen DVD + minneskort är rätt OK.

Har fått höra att privatkopierade Garminkartor sålts via pryltorg. Inget jag uppmuntrar men exempel på att Garmin har problem med att hålla igång sin kartförsäljning.

Thure
 
Detta gäller bara om det finns någon annan man kan köpa ifrån. I detta fallet finns det inte det. Jag är ganska övertygad om att Garmin skulle stämma skiten ur någon försöker sälja en sverigetäckande friluftskarta för Garmin.
Så funkar det inte i verkligheten. Efterfrågan på friluftskartor i Sverige är för liten.

I detta fallet så kan Garmin göra kartor till Garmin GPS:er. Jag fortsatte att köpa Garmin GPS:er, trots deras jobbiga karthantering, för att jag vet att jag kan kringgå deras karhantering när de gäller de äldre kartorna och att stödet för rasterkartor gör att jag kan använda vilken karta jag vill i min GPS.

Garmin har väl inte ensamrätt på att sälja friluftskartor elektroniskt över Sverige - de är väl licensierade från lantmäteriet eller metria, så stämning tror jag inte på. Och att Metria/lantm sålt ensamrätt tror jag inte på - det borde vara mot statliga verks regelverk.

Jag tror däremot på marknadskrafter så jag tror det kan uppstå alternativa leverantörer.

/Patrik
 
erbjuder nu olika alternativ med kartor både på minneskort och DVD. Exakt vad det finns för alternativ kan ni kolla på http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3 kombinationen DVD + minneskort är rätt OK.

Har fått höra att privatkopierade Garminkartor sålts via pryltorg. Inget jag uppmuntrar men exempel på att Garmin har problem med att hålla igång sin kartförsäljning.

Thure

Man skall iaf betala för sina kartor om man vill ha en hållbar utveckling.Att jag tryckte in knäckta kartor var bara för att det var enklare.
Jag hade ju köpt dom.

Träffa en Garminbrud i skogen nära Garmin högkvarteret som ligger nära Sandsjöbacka där jag är nu
på en runda.

Du har väll inga piratkopierade kartor...fniss?

Nä...jo så här gjorde jag..
 
Krossade skärmen på min Gamin Dakota 20 idag under en skridskotur.. Har en Montana också men den är väl tung och klumpig för att ha i handen/fickan. (Använder den främst till segelbåt och kajak) . Har mini-SD kort med friluftskarta, men verkar inte funka på Montanan, bara till (nu kastade) Dakotan. Kanske är för gammal version , vet inte..

-Skulle väldigt gärna slippa köpa en till Garmin-produkt, ogillar som de flesta deras kart-ocker och ruttna skärmar jämfört med moderna mobiler. Men stöt-tåligheten (till en viss gräns) och vattentåligheten samt batteritid är svårt att ersätta.

-Finns det ett seriöst alternativ till Garmin för cykel, vandring utom täckning, skridsko, m.m.?

Möjligen en iPhone med extra batteri + hardcase där man tankat ner kartor. Men det är inte gratis heller
 
I en gammal tråd någonstans som jag inte hittar nu skev någon som varit i kontakt med Garmin svenska att det gick att gå en ny kartkod om man kvaddat sin Garmin GPS och skickade in den kassa GPSen till Garmin svenska, så att GPSen definitivt inte finns kvar på marknaden.

Det var nog några år sedan så dom kan ha ändrat reglerna. Men principen från Garmins sida är rätt så enkel. En karta (Mapsourde version) till en GPS .

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg