han sa att det var lätare att rikta rostfria fälgar än aluminium.
Ha har fel.
Dessutom är lättriktbarhet ett tvivelaktigt kvalitetsmått på en fälg.
En fälg som inte behöver riktas överhuvudtaget är viktigare enl mig
Ville han sälja en fälg och/eller kanske en hel hjulombyggnad till dig?
Har du läst Niklas hjulartikel som han länkade till i andra inlägget i den här tråden?
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Den är läsvärd och bra.
(Däremot tycker jag att han kan sluta med swengelskan:
"Vad mäter du med en ekertensiometer?"
"Ekerspänningen."
"Så då är det en ekerspänningsmätare?)
Om du vill minimera slitaget på dina fälgar trots att du har fälgbroms är det några saker du kan göra:
-Gör ren cykeln oftare och flitigare, särskilt hjul, fälgar och bromsgummin.
-Skaffa mjukare bromsgummin.
Säger sig självt; hårdare gummin => mer fälgslitage medan mjukare gummin => mindre fälgslitage
-Skaffa fälgar med keramisk beläggning, de är sällsynta och dyra, men slits inte av bromsgummin.