Bygga frystork

Nej, men den håller emot om du försöker suga i röret. D.v.s. den håller emot lika bra för undertryck lågtryckssidan som för övertryck på högtryckssidan. Det handlar alltså bara om att vända ventilen åt rätt håll.

Ja iofs. Men då kan man inte utnyttja ventilens munstycke (som jag tänkte mig), eftersom det sitter inuti den tillslutna lådan. Men det går väl att fixa något i fotändan också.

Jag är dock lite skeptisk till egna vakuumlådor. Ska man ha ett rejält undertryck så måste allt tåla en hel del. Matlådor går väl bort direkt :)

Hur lågt måste man sänka trycket för att få vettig torkning vid -20 grader?
 
Ja iofs. Men då kan man inte utnyttja ventilens munstycke (som jag tänkte mig), eftersom det sitter inuti den tillslutna lådan. Men det går väl att fixa något i fotändan också.

Men hur skulle du utnyttjad det då? Om du har en pump utanför som ska suga så lär du ju inte kunna ha en vanlig slang för den lär kollapsa av undertrycket.

Jag tror att det bästa är att ta typ en sån här 12 V kompressor och ha INUTI frystorken. Fast det blir väl varmt av den då förstås....
 
Jag tror att det bästa är att ta typ en sån här 12 V kompressor och ha INUTI frystorken. Fast det blir väl varmt av den då förstås....

En kompressor inuti lådan, då blir den mycket större än åtm jag föreställt mig! Är det inte väldigt omständligt att bygga en så stor låda som tål stora undertryck? Den måste vara väldigt kraftig. Och tanken från början verkar ha varit att man ska suga ut luften och sedan lägga lådan i frysen. Då får den inte bli för stor.

Jag känner min optimism dö, och jag tror nog en hembyggd frystork är alltför besvärlig. Bra mycket mer jobb än ett hemgjort tält eller dylikt.
 
Alltså nu har jag inte lusläst alla fakta här, men grafen från Howstuffworks verkar antyda att trippelpunkten för vatten ligger vid 0,5 atm vid rumstemperatur?

I såna fall borde ju en pryl i den här stilen:

http://news.thomasnet.com/fullstory/523152

NÄSTAN klara jobbet. Den ska klara ett undertryck på 0.5 atm. (Uttryckt som 200 tum vatten på sidan)

Att svänga ihop en behållare som är starkare än den där plastmojängen kan ju inte vara så svårt.
Trots att du måste ha ännu lite lägre tryck för att sublimera(stavning?) vatten vid säg, -10 grader, så kan det ju inte vara ogörligt.

Att som nån tidigare postare antyder, nått måste vara stort och tungt bara för att kommersiella motsvarigheter är det, är ju bara rent nys. Om man tänkte så skulle ju allt hemgjort bara efterlikna vad som finns i handeln, och vara alldeles för dyrt för att göra.

Du behöver ju t.ex. inte frystorka saker i ett nafs, vilket borde sänka kraven ganska mycket.

Upp med hakan!

(Se bara upp för konstruktioner i stål om du siktar på riktigt låga temperaturer.)
 
Ett tipps..
Jag har en gammal kylskåps kompressor, nu vet jag inte vilket undertryck som den klarar.. men en kudde som ligger i en plastpåse, kan du lätt få in i en tennisboll.. eller en ulltröja in i ett siggarettpaket ;)
 
Grejen med frystorkningen är att man fryser ned det med flytande kväve som är en restprodukt vid syrgastillverkning. Det går alltså inte åt några enorma mängder energi, utan man tar snarare tillvara på energi som annars skulle gå förlorad.

Men ja, jag tycker mest det är en spännande grej. Vi får se vad som händer i framtiden.
 
Har du Emil räknat på behållaren så att den pallar för ditt beräknade undertryck x4?
Vem hade du tänkt skall svetsa den åt dig? Rf arbeten brukar ju bli kostsamma speciellt på R&D nivån....

Behållaren är väl minsta bekymmret. Undertrycket blir ju inte "större" än vad vi har i atmosfärtryck. Dvs. drygt 1 bar.
Behöver ju inte vara rf för en första prototyp.
Finns ju vacumpumpar att köpa på jula bla. Annars går det nog utmärkt med en beg kylskåpskompressor. Inga problem med att skapa tillräckligt med undertryck för att få vatten att koka vid 20 graderC med en sådan.

Det är väl själva kyl delen som blir lite mer komplicerad. Skulle nog fungera om man tar kondensor, kapilärrör och kompressor från ett kylskåp men gör en egen lite kompaktare förångare. Fast med samma volym och yta som den i kylskåpet.

Någon som provat ännu???
 
Vet att det är sent och långt inlägg...

Som andra redan har nämt så är frysskåpet/boxen bra ställe för exprimentera med frystorkning - dom flesta vet vad som händer med matvaror som inte är plastade ordentligt med frysbränna som resultat - vilket inte är något annat än just frystorkning just där.

Att köra med vakum är inte realistiskt för dom flesta - och här behövs det ordentlig vakum till under 1 mBar absolutryck om man skall frysttorka vid - 5 - 10 minusgrader, och det klarar nästan inte ens Julavakumpumpen i verkligheten även om den skall klara 10 Pa enligt pappret - i verkligheten kanske runt 100 Pa (1 mBar absolutryck)...

Kylskåpskompressor som vakumpump är bara att glömma, Danfoss TL2 som jag har går med till max 85 mBar absoluttryck = 8500 Pa vilket inte ens får vatten att koka vid kroppstemperatur - än mindre sumblimera vid minus 10 grader och kallare. Dessutom suger den bara 0.1 l/s

Att bygga vakumkammare är också knepigt och riskfyllt och kan säker dra ett par fönster om en 50-liters behållare imploderar inomhus. - skall man ändå prova så bör behållaren tätas (med atmosfärstryck luft) och sedan sänkas med tyngd 40 meter ned i havet (för 4 bar/cm^2) - vilket den båtburne hobbyisten faktiskt kan göra och när den dras upp igen skall den vara helt oskadad i formen och förståss fortfarande tom - då har man tryckprovat behållaren med tillräcklig säkerhetsmarginal...

Att vattenfylla och sedan suga (så att det inte imploderar så hårt med stor volym om den vill implodera) ger falsk resultat då tryckskillnaden mot luften är lägre i botten på behållaren pga. vattnets tyngd än i toppen av behållaren och testet visar inte förhållandet när den vakumsugs helt tom - 1 meter vatten är 0.1 bar tryckskillnad!

Bara som att illustrera hur viktigt det är med riktiga tester på rätt sätt så imploderar inte en tom biltema 17-602 gasburk förrän vid ~ 1-5 mBar absolutryck efter ganska lång sugning med Julapumpen, den smäller ihop varje gång inom ett par minut på hittils på 3 testade burkar, men _inte_ om den är fylld nästan full med olja då tyngden på olja räcker för att avlasta väggarna med några gram per cm^2 och tillräckligt mycket mot vakumet så att burken håller oavsett hur länge man pumpar... fel utförd test kan ge falsk säkerhet...

0.5 liter sprayburk/campingasbehållare som imploderar smäller ganska bra trots att det kröker och skrynklar mycket plåt under implosionen - och det går fort som sjuttsingen - man ser inte omvandlingen mellan hel och färdigihopskrynklad burk - omvandlingen mellan hel och skrynklad burk går så fort som om man bytte burk mellan två bildrutor i en videofilm... vill inte tänka på vad som händer om 50 liter och mer imploderar...

mao. var riktigt försiktig om ni pyssla med stora behållare som vakumsugs...

---

Skall man frystorka själv så får man nyttja temperaturskillnaden på luften i olika delar av frysskåpet/boxen.

Lägger man det som skall torkas (hyffsat finfördelat i tunt lager - kom ihåg hur äppelbitarna ser ut på Ekström fruktsoppa, större än så får det inte vara typ) på någon hemgjord elektrisk värmefilt (tunn motståndstråd/kantaltråd insydd mellan två tjocka tygbitar/filt - ganska tätt för jämn värme) som värmer lagret ca 5 grader över omgivningen i frysboxen - vi prata om bara några få Watt extravärme i frysskåpet och kanske måste regleras med en spänningsställbar nätadapter.

Några grader varmare luft precis över de något uppvärma matvarorna är torrare och suger fukt ur de frysta varorna - varmare luft stiger också och drar med sig fukten (vattenånga är faktiskt lättare än luft - och det skall vi vara glada för...) och har man frysboxen i läge infrysning så brukar den kallaste punkten vara i överkanten på frysskåpet - och där samlar sig isen då den något varmare och därmed fuktigare luften kyls ned (helst) ganska många grader kallare än fryskåpets innehåll (därav infrysningsläge) - den kallare och nu torra luften ramlar ned till det man vill torka igen och så går torkcirkeln runt - även vid industriell vakumtorkning så måste man tillföra värme till matvarorna under torkningen om det skall torka på rimlig tid - ångbildningsvärmen är lika oavsett om det dunstar från is eller vatten.

Den här typen av torkning i frysskåp kommer att ta ett tag - kanske i veckor.

---

Skulle man torka med vakum så handlar det om trycknivåer på mellan 0.1 - 1 mBar absolutryck (0.1 - 1 gram vatten per m^3) och kräver pumpar med mycket stor deplacement i kanske över 10 - 50 liter i sekunden vid denna höga vakum och måste vara igång i flera dygn i sträck även för ganska små mängder torkande vara. Vid full vakum så får man också problem med värmningen av det som skall torkas - där gör cirkulerande luften ala frysbox en del nytta genom att tillföra värme till det som skall torkas (om det inte införs extravärme på annat sätt där) - i full vakum utan närvarande luft så blir varorna kallare tills isens ångtryck kommer i balans med omgivande vakums tryck (vattnets partialtryck vid rådande temperatur) och slutar att gasa - och är det tillräckligt kallt så torkar inte isen ens i rymdvakum...
 
Vet att det är sent och långt inlägg...

Som andra redan har nämt så är frysskåpet/boxen bra ställe för exprimentera med frystorkning - dom flesta vet vad som händer med matvaror som inte är plastade ordentligt med frysbränna som resultat - vilket inte är något annat än just frystorkning just där.

Att köra med vakum är inte realistiskt för dom flesta - och här behövs det ordentlig vakum till under 1 mBar absolutryck om man skall frysttorka vid - 5 - 10 minusgrader, och det klarar nästan inte ens Julavakumpumpen i verkligheten även om den skall klara 10 Pa enligt pappret - i verkligheten kanske runt 100 Pa (1 mBar absolutryck)...

Kylskåpskompressor som vakumpump är bara att glömma, Danfoss TL2 som jag har går med till max 85 mBar absoluttryck = 8500 Pa vilket inte ens får vatten att koka vid kroppstemperatur - än mindre sumblimera vid minus 10 grader och kallare. Dessutom suger den bara 0.1 l/s

Att bygga vakumkammare är också knepigt och riskfyllt och kan säker dra ett par fönster om en 50-liters behållare imploderar inomhus. - skall man ändå prova så bör behållaren tätas (med atmosfärstryck luft) och sedan sänkas med tyngd 40 meter ned i havet (för 4 bar/cm^2) - vilket den båtburne hobbyisten faktiskt kan göra och när den dras upp igen skall den vara helt oskadad i formen och förståss fortfarande tom - då har man tryckprovat behållaren med tillräcklig säkerhetsmarginal...

Att vattenfylla och sedan suga (så att det inte imploderar så hårt med stor volym om den vill implodera) ger falsk resultat då tryckskillnaden mot luften är lägre i botten på behållaren pga. vattnets tyngd än i toppen av behållaren och testet visar inte förhållandet när den vakumsugs helt tom - 1 meter vatten är 0.1 bar tryckskillnad!

Bara som att illustrera hur viktigt det är med riktiga tester på rätt sätt så imploderar inte en tom biltema 17-602 gasburk förrän vid ~ 1-5 mBar absolutryck efter ganska lång sugning med Julapumpen, den smäller ihop varje gång inom ett par minut på hittils på 3 testade burkar, men _inte_ om den är fylld nästan full med olja då tyngden på olja räcker för att avlasta väggarna med några gram per cm^2 och tillräckligt mycket mot vakumet så att burken håller oavsett hur länge man pumpar... fel utförd test kan ge falsk säkerhet...

0.5 liter sprayburk/campingasbehållare som imploderar smäller ganska bra trots att det kröker och skrynklar mycket plåt under implosionen - och det går fort som sjuttsingen - man ser inte omvandlingen mellan hel och färdigihopskrynklad burk - omvandlingen mellan hel och skrynklad burk går så fort som om man bytte burk mellan två bildrutor i en videofilm... vill inte tänka på vad som händer om 50 liter och mer imploderar...

mao. var riktigt försiktig om ni pyssla med stora behållare som vakumsugs...

---

Skall man frystorka själv så får man nyttja temperaturskillnaden på luften i olika delar av frysskåpet/boxen.

Lägger man det som skall torkas (hyffsat finfördelat i tunt lager - kom ihåg hur äppelbitarna ser ut på Ekström fruktsoppa, större än så får det inte vara typ) på någon hemgjord elektrisk värmefilt (tunn motståndstråd/kantaltråd insydd mellan två tjocka tygbitar/filt - ganska tätt för jämn värme) som värmer lagret ca 5 grader över omgivningen i frysboxen - vi prata om bara några få Watt extravärme i frysskåpet och kanske måste regleras med en spänningsställbar nätadapter.

Några grader varmare luft precis över de något uppvärma matvarorna är torrare och suger fukt ur de frysta varorna - varmare luft stiger också och drar med sig fukten (vattenånga är faktiskt lättare än luft - och det skall vi vara glada för...) och har man frysboxen i läge infrysning så brukar den kallaste punkten vara i överkanten på frysskåpet - och där samlar sig isen då den något varmare och därmed fuktigare luften kyls ned (helst) ganska många grader kallare än fryskåpets innehåll (därav infrysningsläge) - den kallare och nu torra luften ramlar ned till det man vill torka igen och så går torkcirkeln runt - även vid industriell vakumtorkning så måste man tillföra värme till matvarorna under torkningen om det skall torka på rimlig tid - ångbildningsvärmen är lika oavsett om det dunstar från is eller vatten.

Den här typen av torkning i frysskåp kommer att ta ett tag - kanske i veckor.

---

Skulle man torka med vakum så handlar det om trycknivåer på mellan 0.1 - 1 mBar absolutryck (0.1 - 1 gram vatten per m^3) och kräver pumpar med mycket stor deplacement i kanske över 10 - 50 liter i sekunden vid denna höga vakum och måste vara igång i flera dygn i sträck även för ganska små mängder torkande vara. Vid full vakum så får man också problem med värmningen av det som skall torkas - där gör cirkulerande luften ala frysbox en del nytta genom att tillföra värme till det som skall torkas (om det inte införs extravärme på annat sätt där) - i full vakum utan närvarande luft så blir varorna kallare tills isens ångtryck kommer i balans med omgivande vakums tryck (vattnets partialtryck vid rådande temperatur) och slutar att gasa - och är det tillräckligt kallt så torkar inte isen ens i rymdvakum...


(..rymden har inte vakuum..) http://sv.wikipedia.org/wiki/Rymden
 
Oj, citera ett långt 1 år gammalt inlägg bara för att nämna detta - det hade räckt med enkelraden lägst ned eller klippa bort allt i citatet utöver det du direkt vill kommentera.

Att tänka på till nästa gång.

---

På jorden går det knappast ens åstadkomma lika hög vakuum som det är i jordens närhet på satelliters höjd. Det jag sett hittills i laboratoriemiljö så ligger dom rent praktiskt ungefär 1e-10 (dvs. 0.0000000001 mBar) och för mer kinkiga mätningar så kan man efter kanske många månader av pumpande och bakande (dvs. med upphettning till flera hundra grader C svetta ut gaser och vattenånga ur materialen i väggarna) komma runt 1e-12 mBar absoluttryck.

---

Nåväl, att torka med vakumpump är inte realistiskt - jag har provat med ett par små köttbitar i en äppelmosburk (som tidigare nämnt så är de med plåtlock från affären gjorda att tåla detta då det är nästan full vakum under locket tills den med kanske skedskafts bändande på plåtlocket släpper in lite luft och öppnas första gången)

Har man vakumpump med 3.5 m^3 deplacement i timmen (typisk storlek för labratoriehögvakumpump) så kanske man får ut 5 -10 gram vatten per timme i allra bästa fall - man behöver heller inte oroa sig för köttbitarnas temperatur under 'torkningen' då även med burken i rumstemperatur så sjunker temperaturen på bitarna till nära noll grader.

(tvåstegs vakumpump är närmast nödvändig och körs med luftballast mellan första och andra steget - annars kommer oljan i pumpen vara mjölkaktig tämligen fort av utfälld vatten i oljan.)

Faktum är att det är problem att få in tillräckligt med värme till varorna för rimlig torkhastighet och skall dessa dessutom vara fryst så går det ännu långsammare.

Skall man frystorka mer seriöst så bör det ske på samma sätt som i frysskåpet - fast evakuerad på luft i en vakumtålig och tät större behållare

Med andra ord varorna vid några minus och en stor och kall kylbaffel på -30 grader eller så intill varorna. När man tagit bort luften så går vandringen av vattenånga mycket fortare mellan varorna till kylbaffeln och sublimeras (sätts av) som is där, med en volymkapacitet som svårligen överträffas med ens stora vakumpumpar. Glöm heller inte att man måste få in värme till varorna som skall torkas och när trycken är under 1 mBar absoluttryck så leder kvarvarande luften och vattenångan värme tämligen dåligt från väggar och annat.


mao. är det inte något man snickrar ihop enkelt hemma...

och när varorna mm. torkat till önskad torrhet så kommer dessa med lätthet ha förbrukat mer energi än energiinnehållet i varorna pga. vakumpumparnas och kylmaskinernas energiåtgång under ganska lång tid om man inte torkar på traditionellt sätt med kall och torr vinterluft utomhus i ett antal månader.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg